Gå til innhold

Ny i programering, hva burde jeg øve på nå?

Anbefalte innlegg

Hei, i år hadde jeg et fag i C++. Det er egentlig min eneste programeringserfaring, synes det var ganske gøy og tenkte jeg skulle lære meg litt mer.

boken vi brukte var " Absolute C++, Walter Savitch. Third ed ", og hele denne var pensum.

Ifølge fagbeskrivelsen skulle vi lære:

Programmeringsspråk og datamaskiner

Problemløsnings- og programmeringsmetodikk

Variable, datatyper og datastrukturer.

Kontrollstrukturer.

Prosedyrer, funksjoner, parameteroverføring.

Filer og filbehandling, innlesing / utskrift.

Rekursjon.

Minneallokering.

Pekere og dynamiske variable, lenkede lister, binære trær.

Objekter og klasser, arv og innkapsling, metodekall, overstyring.

Funksjons- og klassebiblioteker.

Er det noen nye emner jeg burde lære meg, eller burde jeg bare programere så mye som mulig ?

Og er det noen som har forslag til programmer jeg kan programere? Kunne gjerne tenkt meg å lagd noe som krever en del bruk av pekere, da dette er mitt svake punkt for øyeblikket ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TDT4102, eller?

Programmere så mye som mulig!

Men det er kanskje fordel å ta noen videregående kurs for å lære seg gode vaner fra starten. Når man er ny i programmering gjør man ikke ting på de lureste måter alltid.

Lenke til kommentar
TDT4102, eller?

Programmere så mye som mulig!

Men det er kanskje fordel å ta noen videregående kurs for å lære seg gode vaner fra starten. Når man er ny i programmering gjør man ikke ting på de lureste måter alltid.

Ja TDT4102.

Skal prøve å få kodet så mye som mulig. Du har ikke forslag til noen gøye programmer man kan lage?

takker for tips :)

Lenke til kommentar
Er det noen av emnene du ikke er så sikker på?

Hvis ikke så kan du jo lage et program som man kan kan bruke til å snakke med andre i nettverket.

sliter mest med pekere. Skjønner godt hva de gjør og åssen de fungerer. Men hvis jeg programmerer noe så tenker jeg sjeldent på dem hvis ikke jeg får beskjed om å bruke dem.

Lenke til kommentar

Hvis ikke så kan du jo lage et program som man kan kan bruke til å snakke med andre i nettverket.

sliter mest med pekere. Skjønner godt hva de gjør og åssen de fungerer. Men hvis jeg programmerer noe så tenker jeg sjeldent på dem hvis ikke jeg får beskjed om å bruke dem.

Det viktigste er å forstå NÅR man skal bruke pekere. Man bruker pekere når man ikke vet på forhånd hvor mye minne/hvor mange objekter man trenger.

F.eks. må et dataspill som laster inn et "map" allokere minne til å holde det. For de fleste spille er det forskjellig kompleksitet mellom mapene, så hvert map trenger forskjellig mengde minne.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler egentlig å ikke bruke dem hvis det ikke er nødvendig. Når du programmerer i C++ kan du bruke references til det meste du ellers ville ha brukt pekere til.
Lenke til kommentar

Pekere og referanser har ikke helt samme bruksområde da, du kan ikke allokere et minneområde med en referanse, og det er heller ikke noe som heter en nullreferanse.

Men du har selvsagt helt rett, bruk referanser hvis det er mulig, det gjør jobben enklere, og ikke minst sikrere.

Lenke til kommentar

Jeg hiver meg på Giddon her. Lær om sockets og enten lag et lite chate program, eller lær deg irc rfc'en (hvis du tilvanligvis bruker dette) og lag en irc bot, lag et program som henter ned web sider f.eks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...