Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kan ikke trene - spørsmål om vekt

Anbefalte innlegg

jeg lurer på en ting..

jeg er skadet i en fot, så jeg kan ikke jogge/trene spesielt hardt for tiden

dette går veldig, veeeldig utover min samvittighet. jeg har knusedårlig samvittighet og føler meg feit og dvask.

(veier 64 kg, og har en liten utover mage)

jeg lurer da på - hvor mye skal til før jeg går opp i kiloene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bevege deg rundt og ikke sittende hele dagen?

28 kcal pr kg kroppsvekt pr dag burde være en god start.

1800 kcal pr dag.

Går du opp i vekt etter en uke eller 2 kutt til 1600 osv.

En frisk person med et normalt aktivitetsnivå trenger ca 33kcal pr kg kroppsvekt forå holde en stabil vekt.

Endret av War
Lenke til kommentar
Du kan bevege deg rundt og ikke sittende hele dagen?

28 kcal pr kg kroppsvekt pr dag burde være en god start.

1800 kcal pr dag.

Går du opp i vekt etter en uke eller 2 kutt til 1600 osv.

En frisk person med et normalt aktivitetsnivå trenger ca 33kcal pr kg kroppsvekt forå holde en stabil vekt.

det forstod jeg ikke helt

altså, jeg har syklet i hele dag, spilt fotball (trikset, løpt litt med ball, etc.) og vært i aktivitet..men likevel så er jeg ett rot i hodet, fordi jeg blir så bekymret^^

men, forklar det kcal per kilo, tingen

Lenke til kommentar

Om du er så aktiv så er det vel ca 33 kalorier pr kg kroppsvekt

33 ganger 64 = 2112 kalorier mat pr dag for å holde vekten.

Så lenge du er så aktiv ville ikke jeg ha tellt kaliriene men kanskje veid meg 1 gang i uka og øker vekten kutt litt ned på søtsakene eller spis litt mindre til alle måltidene eller beveg deg mer.

Lenke til kommentar

Så lenge du er så aktiv ville ikke jeg ha tellt kaliriene men kanskje veid meg 1 gang i uka og øker vekten kutt litt ned på søtsakene eller spis litt mindre til alle måltidene eller beveg deg mer.

her er skjemaet mitt for uka:

Mandag

frokost klokken 8: 2 brødskiver med kaviar, uten smør, grovt brød, halvliter melk

lunsj klokken 10:10 (skoletid): 2 brødskiver me ost, uten smør, grovt brød, kvart liter melk

Middag Klokken halv 3: fisk/kjøtt/typisk grillmat som pølse eller koteletter, nå som det er sommer, med grønnsaker, osv.

drikker vann til middag og frokost og lunsj om jeg ikke har melk tilgjengelig.

kveldsmat klokken 10 - 2 brødskiver kaviar, uten smør, grovt brød, halvliter melk.

- samme kosthold fram til lørdag, hvor jeg eter en pose potetgull og litt brus, for smakens skyld^^

spiser søtsaker veldig sjeldent, og om det så skjer så spises det i helgene.

du høres ut som en ekspert - kunne du regne ut om jeg ville gå opp eller ned i vekt med dette matskjemaet?

ps: tilbringer 3 timer med fotball hver dag og jogger 1 - 2 km joggetur for så å ta en tur på treningsstuioet.

men igjen - kunne du prøve å regne ut noe for meg? vil ikke betale for å bruke vektklubb.no

Lenke til kommentar

her er skjemaet mitt for uka:

Mandag

frokost klokken 8: 2 brødskiver med kaviar, uten smør, grovt brød, halvliter melk

lunsj klokken 10:10 (skoletid): 2 brødskiver me ost, uten smør, grovt brød, kvart liter melk

Middag Klokken halv 3: fisk/kjøtt/typisk grillmat som pølse eller koteletter, nå som det er sommer, med grønnsaker, osv.

drikker vann til middag og frokost og lunsj om jeg ikke har melk tilgjengelig.

kveldsmat klokken 10 - 2 brødskiver kaviar, uten smør, grovt brød, halvliter melk.

- samme kosthold fram til lørdag, hvor jeg eter en pose potetgull og litt brus, for smakens skyld^^

spiser søtsaker veldig sjeldent, og om det så skjer så spises det i helgene.

du høres ut som en ekspert - kunne du regne ut om jeg ville gå opp eller ned i vekt med dette matskjemaet?

ps: tilbringer 3 timer med fotball hver dag og jogger 1 - 2 km joggetur for så å ta en tur på treningsstuioet.

men igjen - kunne du prøve å regne ut noe for meg? vil ikke betale for å bruke vektklubb.no

ps: jogging og trengingstudioet skjer annenhver dag

Lenke til kommentar

1 time tung vektløfting er ca 400 kcal

1 time jogging ca 400-500 kcal , vet ikke hvor seriøst du trener men du burde egentlig gå ned i fettprosent med den treningen og det kostholdet.

Ikke bare se på vekten da vektløfting og øking i muskelmassen vil gi vektoppgang da muskeler veier 3 ganger mer en fett.

Lenke til kommentar
1 time tung vektløfting er ca 400 kcal

1 time jogging ca 400-500 kcal , vet ikke hvor seriøst du trener men du burde egentlig gå ned i fettprosent med den treningen og det kostholdet.

Ikke bare se på vekten da vektløfting og øking i muskelmassen vil gi vektoppgang da muskeler veier 3 ganger mer en fett.

hm..ja, jeg skal følge med i framtiden^^

Lenke til kommentar
Gjest Medlem-148998

En annen ting du kunne tenke på med hensyn til kcal, er hvor mye melk du drikker.

Hvis jeg forstå det riktig så drikker du 1,25 liter melk hver dag ? 1 dl melk inneholder ca. 48 kcal, så da får du i deg 600 kcal hver dag bare pga av melken. Melk er sunt det, men et glass eller to holder til frokost, en halv liter er litt mye hvis du vil ha i deg færre kalorier.

Men vil du gå ned i vekt eller hva ? Høres helt sykt ut, kan ikke se for meg at du er feit i det hele tatt. Jeg er selv 175 høy, og veier 75-76kg. Og jeg har omtrent ikke fett på kroppen. Vekta har ikke mye å si, den sier lite om hvordan kroppen din er.

Lenke til kommentar

Det stemmer men det er også proteiner i melk så om det byttes ut med vann osv må proteinen erstattes med noe.

Folk som skal være "sunne" drikker ofte juice men det er helt bak mål da det er masse kalorier i, ta heller en frunk for vitaminenes skyld.

Lenke til kommentar
En annen ting du kunne tenke på med hensyn til kcal, er hvor mye melk du drikker.

Hvis jeg forstå det riktig så drikker du 1,25 liter melk hver dag ? 1 dl melk inneholder ca. 48 kcal, så da får du i deg 600 kcal hver dag bare pga av melken. Melk er sunt det, men et glass eller to holder til frokost, en halv liter er litt mye hvis du vil ha i deg færre kalorier.

Men vil du gå ned i vekt eller hva ? Høres helt sykt ut, kan ikke se for meg at du er feit i det hele tatt. Jeg er selv 175 høy, og veier 75-76kg. Og jeg har omtrent ikke fett på kroppen. Vekta har ikke mye å si, den sier lite om hvordan kroppen din er.

ja, får nok i meg så mye melk ja..

altså, det er ett faktum at jeg ser feitere ut fra oven, mitt syn enn i speilet, så mye ligger psykisk.

og, btw, melken er skummet.

ja, får nok i meg så mye melk ja..

altså, det er ett faktum at jeg ser feitere ut fra oven, mitt syn enn i speilet, så mye ligger psykisk.

og, btw, melken er skummet.

med psykisk mener jeg at det ligger psykisk at jeg tror jeg er feit og sånt^^

men om melken er skumma - går det da bra å drikke så mye melk?

Lenke til kommentar

har du hørt om bmi skalaen?

jeg er 178cm høy og veier alt fra 77-78,2kg avhangi av hvilken ukedag det er

jeg selv er plassert på en solid 24,3 i dag, ellers ligger jeg rundt 23

du ligger på 21,63

alt innom 18-25 er normalt, over 25 er man lett overvektig mens under 18 er man tynn.

så jeg vil si at du ikke er på faresonen enda :p

Lenke til kommentar
Gjest Medlem-148998

BMI er en jævla joke. Jeg er som jeg sa 175 cm høy, og veier 76. BMI'en min er 24.8, og jeg er da rett under overvektsonen. Og jeg er slettes ikke overvektig, så BMI skal du ikke tenke på i det hele tatt. Muskler veier mer enn fett, så BMI er crap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...