Gå til innhold

Hvordan installere og bruke apt-get i RH8

Anbefalte innlegg

Det sies at det å installere programmer er en lek med apt-get, javel.

Når jeg sjekker nettet for apt-get er det flere filer å velge i.

Hvor mange filer trenger jeg i RH 8, hvilke filer, hvilke rekkefølge skal de intalleres ?

Og til slutt hvordan bruke programmet.¨Må det også her brukes kommandoer?

La oss si jeg vil laste ned Mplayer.

Finner programmet alle nødvendige filer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takker

velger jeg alle? og spiller det noen rolle i hvilken rekkefølge jeg installerer dem ?

føler at hvis jeg behersker dette prog., som etter sigende er lekende lett å bruke og installere med, kan jeg kjøre rh8 "fulltime"

takker igjen

Lenke til kommentar

Prøve å installere, fikk følgende feilmelding:

advarsel: apt-0.5.5cnc4.1-fr1.i386.rpm: V3 DSA signature: NOKEY, key ID e42d547bfeil: Failed dependencies:

librpm-4.1.so is needed by apt-0.5.5cnc4.1-fr1

librpmdb-4.1.so is needed by apt-0.5.5cnc4.1-fr1

librpmio-4.1.so is needed by apt-0.5.5cnc4.1-fr1

Da er vi i gang........ hvor finner jeg disse filene ?? Og når jeg prøver å installere disse får jeg vel melding om å ha andre filer.

DEtte er ikke så lett nei.

Lenke til kommentar

Ja da fikk jeg lastet ned filen. Når jeg kjører denne får jeg meldingen:

advarsel: rpm-4.1.1-0.1.8x.i386.rpm: V3 DSA signature: NOKEY, key ID 897da07a

feil: Failed dependencies:

popt = 1.7.1 is needed by rpm-4.1.1-0.1.8x

librpm-4.2.so is needed by (installed) rpm-python-4.2-0.66

librpmdb-4.2.so is needed by (installed) rpm-python-4.2-0.66

librpmio-4.2.so is needed by (installed) rpm-python-4.2-0.66

rpm = 4.2 is needed by (installed) rpm-python-4.2-0.66

Dette er helt håpløst !

En evig runddans med filer og installasjoner. Så lenge linux fortsetter å være så lite brukervennlig, er det ikke rart at det aldri tar helt av.

Jeg har smørt meg med tolmodighet, men dette må skremme vekk mange potensielle brukere.

Jeg gir meg ikke men f...

Lenke til kommentar
I all verden så vanskelig dere gjør det da. Trenger jo ikke devel-pakken eller noe. En kommando er nok:

'rpm -ivh http://ftp.freshrpms.net/pub/freshrpms/red...1-fr1.i386.rpm'

(skal være en linje)

Det blir jo akkurat det samme som om den lå på lokal disk, og det var jo det brukergutt prøvde :lol:

Dette fikk jeg:

$ rpm -ivh http://ftp.freshrpms.net/pub/freshrpms/redhat-8.0/apt/apt-0.5.5cnc4.1-fr1.i386.rpm

Retrieving http://ftp.freshrpms.net/pub/freshrpms/redhat-8.0/apt/apt-0.5.5cnc4.1-fr1.i386.rpm

error: failed dependencies

rpm >= 4.0.0 is needed by apt-0.5.5cnc4.1-fr1.i386.rpm

bzip2-libs is needed by apt-0.5.5cnc4.1-fr1.i386.rpm

librpm 4.1.so is needed by apt-0.5.5cnc4.1-fr1.i386.rpm

librpmdb-4.1.so is needed by apt-0.5.5cnc4.1-fr1.i386.rpm

librpmio-4.1.so is needed by apt-0.5.5cnc4.1-fr1.i386.rpm

Nei, du må nok ha devel pakka, ja...

MarcelSB

Lenke til kommentar

Med andre ord..kjør debian isteden!

hundre og 8 ganger bedre enn red hat.På alle måter..Untatt installeringen da.Men når det først er oppe,er det utrolig stabilt og pakkehåndteringen ved bruk av apt-get er genial. Det går tilogmed an å finne igjen pakkene etter at du har hentet dem ned og innstallert.Det synes jeg er utrolig rotete i RH. Spesielt ved bruk av rpm.

andre synspunkter på dette?

Lenke til kommentar

Det er jo derfor han skal ha apt-rpm installert. Bruker det selv og det løser de fleste problemene.

Installer devel-pakken først og så hovedpakken. Prøv det.

Mener å ha hatt samme problemet i starten men "no more".

Apt har virkelig forandret mitt syn på RH distribusjon.

OBS Husk å ta apt-get update og apt-get upgrade når du har fått det installert

Lenke til kommentar
Med andre ord..kjør debian isteden!  

hundre og 8 ganger bedre enn red hat.På alle måter..Untatt installeringen da.Men når det først er oppe,er det utrolig stabilt og pakkehåndteringen ved bruk av apt-get er genial. Det går tilogmed an å finne igjen pakkene etter at du har hentet dem ned og innstallert.Det synes jeg er utrolig rotete i RH. Spesielt ved bruk av rpm.  

andre synspunkter på dette?

Prøvde Debian en gang for et par måneder siden. Installasjonen var et mareritt, og måtte nesten gjøre all config selv. Til slutt ga jeg opp. Det er sikkert en ultrastabil, kraftig distro, men for desktopen blir den litt for mye for meg :wink:

Syns ikke RH er noe å hoppe i taket for jeg heller. Brukte RH fra 6.0 til 7.2, før jeg skiftet til SuSE, som var _så_ mye bedre :yes:

SuSE har alt jeg trenger, og jeg planlegger ikke å bytte på en stund...

Yast2 er en glimrende pakke-manager :yes:

MarcelSB

Lenke til kommentar

til dere som har peiling på apt-get:

jeg har kjørt redhat 8 siden det kom ut (har også brukt tidligere redhat versjoner siden 5.2), og har også hatt den apt-get saken som er lagd til redhat. Hos meg fungerer dette uten noen feilmeldinger. Jeg bare synes det er litt lite pakker jeg kan laste ned. Jeg fikk høre at jeg burde kjøre debian så jeg bare kunne bruke apt hver gang jeg ville ha et program, men vil ikke akkurat påstå jeg er overbevist da ingen av pakkene jeg faktisk vil ha er tilgjengelig. Er vant til up2date funksjonen til redhat, men denne finner jeg rotete, og stiller bakerst i køen iogmed at jeg ikke vil ut med 1000,- eller hva det nå enn er i året. Er det noen måte jeg kan få apt-get til å finne flere pakker? evt sette kilden til pakkene til et annet sted enn det som er default (vet ikke om dette lar seg gjøre, derfor jeg spør).

Lenke til kommentar
til dere som har peiling på apt-get:

jeg har kjørt redhat 8 siden det kom ut (har også brukt tidligere redhat versjoner siden 5.2), og har også hatt den apt-get saken som er lagd til redhat. Hos meg fungerer dette uten noen feilmeldinger. Jeg bare synes det er litt lite pakker jeg kan laste ned. Jeg fikk høre at jeg burde kjøre debian så jeg bare kunne bruke apt hver gang jeg ville ha et program, men vil ikke akkurat påstå jeg er overbevist da ingen av pakkene jeg faktisk vil ha er tilgjengelig. Er vant til up2date funksjonen til redhat, men denne finner jeg rotete, og stiller bakerst i køen iogmed at jeg ikke vil ut med 1000,- eller hva det nå enn er i året. Er det noen måte jeg kan få apt-get til å finne flere pakker? evt sette kilden til pakkene til et annet sted enn det som er default (vet ikke om dette lar seg gjøre, derfor jeg spør).

Hvis du hadde brukt Debian, og ikke redhat, så hadde du hatt et ganske mye større utvalg av pakker med apt-get.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...