Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Prob. med ustabilitet etter ny kjøling

Anbefalte innlegg

Hei,

Installerte akkurat ny kjøling i mitt system.

Komponentene er:

Q6600 G0

Kingston HyperX 800mhz 4-4-4-12 4x1GB

1TB Samsung F1

Gainward 8800GT 512

OCZ StealthXStream 600w

Asus P5Kc

Gammel kjøling:

Zalman CNPS9700LED

Nexus 1000RPM innsug

Noctua NFS12 800 utblåsning

Noctua NFS12 800 til hdd'er

120mm-viften som er stock i OCZ StealthXStream

Dette kjørte fint og stabilt på 3550Mhz i XP SP3 med 9x multiplier, husker ikke volt, men tror faktisk den sto på auto.

Ny kjøling:

Xigmatek HDT-S1283 (Nexus 1000RPM) @CPU

AC Accelero S2 (Noctua NF-s12 800) @ GPU

Noctua NF-S12 800 @inntak (montert på en Scythe Kama Bay)

Noctua NF-S12 800 @ utblåsning

Scythe Slip Stream 500 @ blåser forfra i kabinettet, på gpu og ut bak.

Har brukt ArctiClean på GPU og CPU og brukt AS5 kjølepasta.

Mistenker at chipsettet blir litt vel varmt, men det funket jo greit før..

Nå får jeg den bare opp på ca 3.0GHz før OCCT gir meg error code 1, 2 og 4, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tyde det..

Tar jeg den opp på ca 3.3GHz+ får jeg bluescreen med meldingen PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA enten på oppstart eller veldig raskt når jeg er inne i systemet...

Er dette en svakhet i Vista kanskje?

NB: Satte i en ekstra Kingston HyperX-brikke for litt siden, den var ikke paret med noen av de andre, men tror den er fra samme batch. Det forandret uansett ikke saken å ta ut alle brikkene unntatt én, og mem86+ kjører fint. Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GPUen har vesentlig mye bedre kjøling enn før, siden jeg har satt en 120mm vifte på en passiv kjøler.

RAM får samme kjøling som før, burde ikke være noe problem.

Har kjørt stabilt opp til 3.2GHz, som er latterlig lavt. Håpte å se 3.7 med nye kjølingen... Greit nok at hovedkortet er småkjipt, men det greide jo å kjøre vesentlig bedre før..

Vel å merke har jeg aldri fått instant reboot, har vært enten en BSOD (har sett en del forskjellige nå) ellers har bare OCCT kjæsjet ganske instant når jeg har satt det på..

CPU holder ca 40 grader idle og 65 grader load(30min) på 3.2, som er greit nok i og med at alt er konfigurert for stillhet.

Har satt en Antec TriCool på full guffe rett på northbridgen min nå, uten at stabiliteten ble bedre av den grunn, så har vraket den ideen der.. Andre har kommet opp på rundt 3.7 med dette hovedkortet og noe kjipakjøling, så da bør jeg greie det samme...

Jeg har littt lyst til å prøve med XP igjen og se hva som skjer.. er 64-bit systemer mer "følsomme"?

Lenke til kommentar

Hei

Har hatt noen rare feil med ram noen få ganger. Du er sikker på at det ikke er ram'en allikevel. Har du prøvd alle en og en? PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA refererer vel til ram'en. Kanskje du skal prøve å ta ut den brikken du satte inn sist? Har du satt riktig spenning på ram? Du har lest det som står her?: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312591

(Hadde en maskin en gang med defekt ram, gutta i butikken fant ingen feil (de prøvde to ganger) så jeg måtte hjelpe til. Fant ut at winrar brukte deler av minnet som ga feil hver gang..:-) Feil i ram kan arte seg på mange måter og kan være vanskelig å lokalisere til ram..)

Lenke til kommentar

det virker veldig som om du bare antar at du har fått bedre kjøling av å bytte ut komponenter. om du har påført formye kjølepasta dreper du kjøle-effekten deretter. kjølepastaens eneste oppgave er å fylle ugjenvhetene på cpu og cpu-kjøler. gpu-core og gpu-kjøler, chipset-core og chipsetkjøler. dermed er neste forklaring ganske selvforklarende, MAN TRENGER VIRKLIG IKKE MYE KJØLEPASTA

før man bytter kjøling er det lurt å sjekke tempraturer. og etter bytting er det et "must" å sjekke alle tempraturer.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Siden mem86+ gav meg pass på minnet så bør det jo ikke være det som forårsaker problemet.

Tidligere hadde jeg jo XP 32bit, da var ikke dette problemet tilstedeværende. Da kunne jeg pushe CPUen til den restartet maskinen eller lot være å boote.

Så det som sto inne på den siden, men mener min RAM var 4-4-4-12.. Uansett, det skal jeg sjekke opp i, og klokke deretter. Lurer uansett på å investere i noe RAM som tillater meg å gå over 400 FSB (x2 = 800mhz, som er begrensningen på minnet mitt, mm jeg greier å overklokke det, har ikke kommet så langt).

Kanskje jeg har tatt litt i meste laget med kjølepasta på CPU! Finishen på Xigmatek sine kjølere er nemlig en del bedre enn Zalmans (iallefall min, som var ripete og fæl).

Kan ikke være snakk om altfor mye mer, for jeg har bygget mange PCer før, og de pleier å klokke bra.

Tror jeg skal prøve å re-seate heatsinken og se hvordan det går, kanskje..

Uansett tror jeg at jeg skal prøve med en disk med XP 32 og se hvordan den reagerer, siden jeg byttet OS samtidig med kjøling.

Lenke til kommentar

Du hadde rett, Kjell. Det VAR for mye kjølepasta på den, det var egentlig ganske lett å se når jeg skrudde av.

Fjernet grundig med ArctiClean, preparerte skikkelig, og tok akkurat passe mengde med AC5 (en tynn stripe over 3/4 av den, passet på å ta den i riktig retning).

Kjører nå på 351x9 (3159), VID i CoreTemp viser 1.3000v

Temperaturene mine nå (med nylagt pasta, ikke helt klar for resultater enda):

43 43 40 42

Ambient: 28.0*C

Gir en temp. økning på 15, 15, 12, 14, er ikke det rimelig normalt?

Graflogg av OCCT:

210186.jpeg

210190.jpeg

210192.jpeg

210193.jpeg

210194.jpeg

210197.jpeg

210198.jpeg

210199.jpeg

thread0:

code : 1

thread1:

code : 4

thread2:

thread3:

Så.. thread 1 var prosessen på den kjernen som kræsjet.. men den kræsjer randomly på hvilken som helst av de fire.

Lenke til kommentar

poenget mitt var ikke kun at kjølepasta kan vere feil påsmurt. store flotte kjølere trenger ikke vere bedre en de simple kjølerne. du kan ha fått en kjøler der det har lekki gass ut av varmerørene. og at de dermed er nesten like ubruklige som varmeledere, som pynt.

kjernene er lodda fast i heatspredern, så det gjør ikke så mye at den er litt deformert. noe de kan bli når man bruker soket-klemmene. det er verre med økonomi cpu'ene som ikke har no annet en et lag med kjølepasta mellom HS og kjerne.

test igjen med gammel cpu kjøler. fungerer det bra da vet du at du har fått et dorlig eksemplar av kjølern din.

edit: maxtemp i occt er defult på 60c . så når de når denne tempen avslutter den testinga og gir deg en error code. still makstemp opp til 70-75 og test da.

edit2:

det er heller ikke noe bra at cpu-core volt dropper 0.11v under last. dette er ekstremt mye. det virker som om den dropper mer og mer jo lenger du presser cpu'en.

edit3:

sjekka ut hovedkortet ditt i prisguiden nå. ved første øyekast så det egentlig ut som et veldig dorlig utgangspunkt for overklokking av en 2x2 kjerne. dette for at den hadde lite strømregulatorer for cpu, og er mest sansynlig grunnen til at du ikke kan klokke langt. jeg hadde vert fornøyd om cpu'en var villig på 3ghz med det kortet der :)

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

HDT-S1283 er en vesentlig mer effektiv kjøler enn Zalmans 9700-serier, du kan se en review @ http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/d...ek_9.html#sect0

Gass ut av varmerørene? Er ikke de gjennomgående kobber?

Å bytte til gammel CPU-kjøler innebærer å ta ut hovedkortet på nytt, pluss demontere det fra den PCen den gamle sitter i, og full rulle med rensing og ny kjølepasta, så det tror jeg ikke jeg orker i første omgang.

Maxtemp i OCCT er 70*c default.

Kanskje jeg bør prøve med en annen psu?

Ville ikke vært logisk, i og med at den klokket mye bedre før. Klokker dem dårligere over tid (5 mnd)?

Hva mener du med for lite strømregulatorer? Du kan stille inn vcore, en funksjon for kompensasjon av vdroop, samt stille inn ref.spenningen. Samme kan du gjøre med northbridge og ram. Kommer ikke på noen flere funksjoner jeg måtte trenge jeg?

Svakhetene på kortet er dårlig nb (og sb) kjøler og litt kjipere kondensatorer enn f eks Gigabytes tilsvarende kort. Men jeg har jo ikke nådd FSB-wallen på kortet, er jo bare såvidt oppi 370. Har sett andre som har greid 530fsb med dette kortet.

Endret av Inception_
Lenke til kommentar
Svakhetene på kortet er dårlig nb (og sb) kjøler og litt kjipere kondensatorer enn f eks Gigabytes tilsvarende kort. Men jeg har jo ikke nådd FSB-wallen på kortet, er jo bare såvidt oppi 370. Har sett andre som har greid 530fsb med dette kortet.

de har nok ikke gjort det med en quad core nei.

du så jo grafene du la ut på nettet selv. det virker som om vcore virker greit den første tiden. så dropper den litt mer, så klikker cpu'en. en vdrop (som sagt tidligere) på 0.11v er alt formye for en overklokka cpu. min e6300 dropper ca 0.2 i vcore ved last på 3.5ghz (faktisk 0.4 fra det jeg setter den i biosen) og jeg syntes det er mye vdrop.

du får høyere idle temp ved å stille opp vcore enda mer. og når den bare dropper og dropper når du stresser cpu'en så er det ikke mye håp for å nå de store verdensrekordene med quad, samme hvor god cpu eksemplar du har.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Q6600 skal gå opp til 3.7-3.8 fint, iallefall med en god G0-brikke.

Så vdroopen der ja, men den virket egentlig helt urealistisk høy.. CPU-Z er jo ikke helt ufeilbarlig heller, eneste måten man får skikkelig måling på er med et velkalibrert multimeter, og det skjer jo ikke ^^

Får prøve å pencilmodde elns

Lenke til kommentar

Har nå pencilmoddet hk for å minimalisere vdroop.. occt kræsjer ikke instantly lengre, har holdt på i et par minutter nå, får se hvordan det går!

Er på 375x9 atm.

210464.jpeg

100% stabil spenning vises det.. faktisk 0% vdroop. Beat that, Intel!

Endret av Inception_
Lenke til kommentar

Den ble veldig varm med 1.41 vcore (det er strengt tatt veldig høyt - for høyt for luft!)

Endte opp med at occt stoppet pga at den oversteg 77*C som jeg satt som limit.

Prøvde å fire ned på volten (begynte med 1.325) og avsluttet testingen min med .387 eller noe i den duren, men den var fortsatt sketchy.

Fant ut at strømforsyningen fikk for dårlig kjøling (har et litt komplisert oppsett med egen "luftkanal" til strømforsyningen", så da gadd jeg ikke mer og la meg. Hørte noe som bråkte, da gikk viften på 100% på PSUen (med bare én disk og gpu på idle).

Men i dag prøver jeg med en Scythe Slip Stream vifte for å gi bedre luftstrøm til den og prøver igjen. *sitte og vente på at klokken skal bli 3*

Endret av Inception_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...