Trosterud Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det ser helt riktig ut Sneaky, ta bare og samle ledningene til hver kondensator litt så de løper så nær hverandre som mulig. Det er for å minske "strøinduktans" som evt. kan gi (små) uønskede bieffekter (men trolig ikke merkbart). Kanskje burde også utladningsledningen vært isolert. Den var jo ikke det i utgangspunktet men det er vanskelig å vite hvor mye det skal til før det slår over. Disse kondisene er upolariserte så det spiller ingen trille hvilken vei de står. Tut & kjør! Lurt å fikse tittelen ja. Hehe, der tok du meg space, visste ikke at den hadde et navn.. For ordens skyld, så ser den altså ut som på siste siden (19) her: http://www.fys.uio.no/studier/kurs/fys1210...iodekretser.pdf Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Hm.. ja her ble det ikke mye futt nei.. Den begynner og pipe, og transistoren og motstandene ved den blir jævlig varm. Det er strøm i gitteret, men den bruker lang tid på og lade opp, og den smeller lavere enn orginalt. Dette går jo feil vei Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Hm.. Det kan være noen av diodene som tok kvelden sist det smalt. Spenningen ble jo tydeligvis en hel del høyere og alt over 4kV overskrider egentlig spesifikasjonen til diodene. Nå skulle du hatt et multimeter til å måle dem med. Et batteri med en lyspære i serie kan imidlertid gjøre samme nytten. Pæra skal ikke lyse når dioden får pluss på streken. Du kan måle på dem selv om de sitter på kretskortet. Hvis de ryker en gang til så må du enten koble en ekstra diode i serie på hver gren (4 st. ekstra totalt) eller få tak i noen som tåler høyere spenning. Jeg så nylig på nettstedet til Elfa at de har et par typer som tåler 1600V hver. Begge metodene gjør at likerettingen vil tåle 6kV ut. Det verste er hvis trafoen ikke har tålt den ekstra spenningen.. Den tror jeg ikke du får tak i, og det er håpløst å vikle den om igjen.. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Haha ok... Dette blir jo bare merkeligere og merkeligere. Jeg testet diodene med en vifte. Det ser ut til og være 2 dioder som ikke stopper spenningen(vifta går uansett hvilken vei dioden står) og det er D7 og D8 på kretskortet, MEN! Det som er så jævlig merkelig er at 2 av orginal diodene gjør akkurat det samme... De har altså brukt 2 defekte dioder? det er jo bare merkelig. De har jo ikke blitt utsatt for noe annet enn den orginale spenningen. WTF? Edit. Har det noe og si hvilket multimeter jeg kjøper? Billig, eller skal det koste litt? Endret 9. juli 2008 av Sneakydecoy Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Hæ... Den der var ikke så lett å forklare.. Det eneste måtte være at spenningen ut fra trafoen er usymmetrisk på en sånn måte at komponentene som likeretter ut mot pluss-siden blir utsatt for høyere spenning enn de på minus-siden. Det der må jeg jaggu måle på.. Innovativt med å bruke vifte, det går jo helt fint istedenfor pære! Multimeteret kan være (nesten) så billig det vil, men jeg har sett at de billigste kan ha en tendens til å ikke virke etter noen få år. Kjøper du et som måler både vekselspenning og vekselstrøm så er det nok bra. De aller billigste har ikke vekselstrømområde. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Du får måle i vei, jeg skjønner det ikke Hvordan ser jeg at multimeteret støtter vekselstrøm? Har du forresten bestilt deler til og modifisere selv? Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Mnei, spenningen var symmetrisk den, +/- 2250V.. Vet ikke hva som kan ha skjedd med de originale diodene dine. Mine er hele i alle fall. Du får bare bytte de 2 og prøve igjen. Ryker de igjen så er løsningen å sette 3 i serie i hver gren istedenfor 2 som nå. Alternativet er å kjøpe R2000 2kV dioder, 70-002-01 hos Elfa til 4,31 pr. st. eller BYX10G 1,6kV dioder 70-015-71 til 17,83 pr. st.. Vekselstrøm benevnes med AC A og kan skrives som A~ på selve meteret, i motsetning til DC A som kan skrives som A=. Har ikke fått fingern ut og bestilt noe ennå, og Elfa stenger jo så tidlig.. Får se om jeg får tid til å få tatt ferie snart, så jeg får gjort noe.. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Hm.. Byttet diodene og testet. Merket økt spenning med en gang. Den begynte og hoppe mellom metallplatene ved bryteren igjen, men det så ut til og bli svakere ganske fort. Den hopper ikke lenger så det tyder på at det er et eller annet som ikke greier og holde følge. Diodene ser ut til og være i orden. Transistoren blir fremdeles varm, men ikke like varm som før, da brente jeg meg nesten(edit: glem det. Den blir fremdeles veldig varm). Jeg hører en svak pipelyd når noe er i kontakt med gitteret. Helt i starten så hoppet spenningen kanskje 2-3 ganger i sekundet ved bryteren, så ut som et lite lyn. Etter noen sekunder så hoppet den ikke lenger. Det er noe som svikter her. Er det diodene tror du? Den smeller litt høyere enn orginalt, men den bruker flere sekunder på og lade seg opp til det. Jeg fikk ikke testet gitteret når spenningen hoppet siden ytelsen datt ned så fort. Endret 10. juli 2008 av Sneakydecoy Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Hm, kan batteriene dine begynne å bli dårlige allerede mon tro? Transistoren min blir 80 grader når jeg aktiviserer den lenge nok (over 15 sekunder). Klarer likevel å holde fingeren på den. Det pussige er at utladningsmotstanden også blir litt varm (dog kun noen&tredve grader) selv når jeg bare holder knappen helt inne. Da har jeg ca 3 mm gnistgap, og det hopper ikke over før jeg slipper den ut til ca 2 mm. Jeg har altså 4,5kV så om du også har et 3 mm gap som det hopper over på så har du anslagsvis minst 6,75kV.. Holdbarheten til trafoen bekymrer meg hvis den virkelig blir utsatt for nærmere 70% spenningsøkning. Hvis det er noe annet enn batteriene som kan svikte gradvis så må det være den. Dioder bruker å gi seg tvert og kortslutte seg ved overspenning.Det kan godt hende at det beste for denne kretsen er å bruke dårlige dioder siden de gir en grunnbelastning som begrenser overspenningen. Det blir som å kjøre bil med et lett trykk på bremsene, du kommer deg kanskje opp i 80 men får ikke 160. Overslag i trafoen kan nok gi seg utslag i piping, men det kan kanskje også være pga. overflyttingen av de små blå kondisene at belastningen blir større ved kortslutning av gitteret. Eksperimentering med sånne greier som det her blir nødvendigvis noe prøving og feiling. Heldigvis er'n ikke så dyr om noe skulle ryke. Fant den nylig til salgs i en jernvareforretning for 130.- og det er sikkert noen steder som selger den enda billigere. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Batteriene er i orden de. ca 60% på det minste. De har jo innebygget måler. Testet med et nytt 3-volts batteri. Samme greia. Spenningen hopper ikke 1mm engang.. Begynner og bli litt plagsomt dette her. Jeg vet jo ikke hva jeg driver med. Hadde sikkert blitt enklere for deg om jeg skaffet et multimeter. Enda enklere om du hadde hatt delene og tid. Hva blir det neste steget? Jeg er helt blank nå. Skal jeg vente til du får tid til og teste selv? Lenke til kommentar
jeps79 Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 ahhh, så flott at noen med peiling forsker seg fram til hvordan gjøre Max Smekker kraftigere, vi har kjøpt slike jeg og noen flere på jobb, å vi har vurdert å koble litt flere batterier, men nå skal jeg heller vente til resultatet av forskningsprosjektet deres er ferdig, å deretter bygge en super avansert SMEKKER! Hilsen JEPS, fra: max smekker`ns venner. (insektenes uvenner) Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Har hatt en mer eller mindre lat helg, men i morgen er det sjangs for at jeg får tatt meg en tur innom Elfa blandt andre ærender. Vi får tro at vi kommer i mål engang, så får vi heller se hvilke midler som måtte til. Det er ikke så lett å vite hva man gjør uten måleutstyr, da arbeider man i blinde. Man lærer så lenge man lever, men med den greia her så må man jo også ha en høyspentprobe for å se hva som skjer. Med den kondensatoren som jeg har på batteriinngangen så har jeg som sagt 4,5kV og det suser og knitrer svakt fra gitteret når luftfuktigheten er over 50%. Jeg fikk prøvd den på noen blomsterfluer på balkongen i helgen og selv de minste (som jeg ikke engang la merke til) forsvant i et glimt og et smell. Vil helst ikke at spenningen går noe særlig over 5kV (mest av hensyn til trafoen), og man kunne kanskje finne noen passende små metalloksydvaristorer (Elfa har kun et lite utvalg) til å begrense den, men hvis ikke så må man ty til mindre elegante løsninger. Det kan innebære gode dioder og motstander, eller bare dårlige dioder. Plassen er jo begrenset så man må prøve å komme i mål med så enkle midler som mulig. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Jepp Vi får sikkert et bra resultat til slutt. Har det ikke travelt jeg. Det spørs om jeg blir nødt til og skaffe en ny en da, da trafoen min (og kanskje flere ting) har fått redusert effekt? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Har akkurat ramlet innom denne tråden, og er jo ganske morsom lesing innimellom her.... Er litt sånn at jeg får lyst til å rote frem en gammel tennisracket og fjerne trådene på den. Så trer jeg gjennom noe metalltråd i stedet for, finner frem en gammel linjetrafo fra et TV og noe annet knask..... Eller kanskje bruke en tennspole til bil for å få nok futt, så kan man evt. smekke småfugler og annet knask om nødvendig. Ser også for meg en annen variant med en stang som har to elektroder nederst. Kan kanskje være fint for å grille brunsnegl i hagen på kveldstid! De burde jo ha lav indre motstand også så slimete de er.... Nettulf Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 He he, jeg ser det har blitt en hel del lesere av denne tråden her ja, morsomt, men desto viktigere å få "levert" da.. Får noen deler fra Elfa i morgen så få vi se hva som skjer. Er stygt redd for at trafoen til Sneaky har blitt skadet. Tok forresten en veps i går med zappern min. Den ble helt svimeslått av første zmell men viste tegn til å begynne å røre på seg etterhvert, så da fikk den en omgang til før den åkte ut. En ombygd tennisracket med trippel trådavstand, 30kV og 50 Joule for å ta innpåslitne duer i byen når man f.eks. sitter ute og prøver å få spist en hamburger e.l. og de flyr opp på bordet, kunne kanskje vært kjekt ja.. Men da kommer nok politiet og lurer på hvem som skyter, og dyrevennene kommer og tar kål på stakkaren som bare prøver å få spise i fred skal du se.. Tenkte på det med snegler her om dagen ja, det kunne kanskje vært en rensligere metode enn øl og salt o.l. men da må man nok ha realt med energi for å få kokt dem, men man trenger kanskje ikke så veldig høy spenning. De er nok noen SEIGlivede beist skal du se.. Var innom Clas "i Sjön" i dag og der fant jeg en Bug Zapper i en litt kjipere variant men til kun 59.- og den fant selvfølgelig veien hjem.. Den leverer 1,55kV og 23,4mJ originalt men om man bare fjerner en utladningsmotstand som sitter på utgangen så leverer den 2,3kV og 51,6mJ. Såpass må det være for at den skal få tatt blomsterfluer o.l.. Gitteret er innelukket så den egner seg ikke for større fluer og man kan heller ikke komme borti spenningen, så den ekstra sikkerhetsbryteren som sitter nederst kan man da også fjerne, evt. erstatte med en batterieliminatorkontakt så den kan stå og grille småfluer for seg selv mellom blomstepottene i vindusposten. Den lager en svak pipelyd men er nok ikke plagsomt på et par meters avstand. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Jupp Vi nærmer oss 3000 visninger(dog en god del er sikkert mine ) og det er jo ikke værst til og være i elektronikk forumet. Jeg regner med det er en del som følger med på utviklingen, og det er jo morsomt. Er sikkert ikke så mange som gidder og skaffe seg utstyret (og kompetanse til og bruke det) man trenger da. Jeg har passert godt over 1000kr i utstyr allerede, dog jeg kjøper gjerne dyrere ting av høyere kvaltiet. Jeg får se meg litt rundt i byen senere i.. dag. Får se om jeg finner noen som har den. De har den ikke lenger der jeg kjøpte min. Hvis ikke så kan jeg bestille der du kjøpte den. Dette vil nok ta en del tid, da jeg sikkert må skaffe en ny og sannsynligvis kjøpe mer ting fra Elfa. Minst en uke til for meg værtfall(pga. leveringstid). Du kan jo bli færdig ganske snart vil jeg tro. Hva kjøpte du? Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Jøss, tidlig oppe du'a, eller var det sent? Hentet delene i dag (samme kondiser & dioder, + R2000 2kV dioder og noen varistorer) og begynt å teste. Byttet til R2000 diodene, fjernet den store røde kondisen, og byttet om på de små blå (satte inn 2 st. 1nF 3kV på utgangen C3 & C4) da jeg forventet en betydelig høyere spenning. Det fikk jeg ikke, kun 4,5kV som før (fremdeles med kondis på batteritilførsel). Det jeg imidlertid la merke til når jeg koblet til stor kondis på utgangen var at spenningsøkningen var treg i begynnelsen for så å skyte fart, omtrent som å akse med en turbomotor fra tomgang. Det ble bedre når jeg satte tilbake 100pF i C1 & C2. Det jeg konkluderer ut fra dette er at større kondiser enn originalt i C1 & C2 posisjonen vil kvele selvsvingningen i begynnelsen når utgangskondisen er tom. Så de små blå kondisene merket 101 (100pF) må nok stå der de sto originalt som C1 & C2 for at oppladingen skal gå raskt i begynnelsen. Jeg kjøpte tydeligvis en litt kortere variant av de 220nF 1,6kV kondisene for det ble god plass i kassen til dem. Prøvde å koble en av dem alene over utgangen men hørte et lite knepp i den når spenningen gikk over 3kV. Tenkte at om de tålte 4,5kV så kunne man jo parallellkople dem, men observerte at oppladingstiden ble lang. Målte kapasitansen etterpå men den hadde ikke gått nevneverdig ned (max 5%) så den kan fremdeles brukes. (Multimeter med kapasitansområde er kjekt!) Får teste mer i morgen, bytte til RGP diodene m.m. og se hva som skjer. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 hva med å simulere kretsen slik vanlige folk ville gjort, istedet for å prøve og feile? Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Ja, værsågod den som kan modellere oppførselen til den trafoen der og som kan grave opp modelldata på de aktuelle diodene. Selvfølgelig mer elegant, og raskere og enklere om man først er satt opp med programvare og modeller, men ellers tar det vel heller lengre tid. Prøvde engang (18 år siden..) å modellere en relativt enkel op-amp kobling med en spole i kretsen. Det hjalp meg til å komme ganske nært de kompentverdiene som måtte til, men jeg måtte likevel trimme kretsen i real-life for å få det slik som ønsket. Programvarene har vel blitt bedre nå men jeg har ikke installert og undersøkt noen av dem de siste 10 år.. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Selfølgelig er jeg tidlig oppe.. Tror du jeg sitter oppe hele natten og hører musikk, spiller spill, surfer nettet, drikker brus og spiser gotteri eller?? Vel.. det er værtfall helt korrekt Anyway.. Jeg var på butikken i dag og lette etter en ny MaxSmekker. De hadde mange esker fulle av smekkere på en Rema1000 butikk, så jeg kjøpte med et par. Har 3stk nå. Denne utgaven er litt ulik i forhold til den jeg har. Denne blir tykkere ved enden av skaftet og virker litt bedre bygget. Den ser ut til og bruke samme komponenter. Batteriholderen er forandret på denne, og jeg har ingen mulighet til og få inn en av de nye kondensatorene i denne uten og flytte batteriholderen lenger ned. Jeg regner med jeg kan bruke håndtaket fra den gamle. Har ikke testet det. Det er ikke noe problem jeg ikke kan fikse værtfall. Jeg kan jo og bare ta trafoen fra den nye, men det er kanskje ikke så lurt i tilfelle det er flere ting som har fått seg en trøkk? Sikkerhetsutladningen i denne er dekket med lim av en eller annen grunn. Sikkert en form for isolering? Her er den: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå