Trosterud Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Stop Press! Henretteren er i hus! Når jeg åpnet ble jeg imidlertid skuffet. Det er akkurat samme sak som Max Smekker. Jeg ser nå at jeg har mistolket det første bildet ditt. Det så i farten ut som 4 batterier, men det er jo bare 2. Å bruke 9V er da utelukket, det blir for stor økning, 4,5V kunne ha vært aktuelt. Men, når jeg måler spenningen på denne her så viser det seg at den er på 4kV! Det gir en energimengde på 0,376 Joule. Å øke denne spenningen forekommer meg å ikke være trygt. Den lader seg opp til over 3kV ganske umiddelbart, men de siste 2-300 Voltene tar en håndfull sekunder. Kommer tilbake med frekvensmålinger etc. Diodene ser forresten ut til å kunne monteres på undersiden av kretskortet og da får man evt. plass til litt tykkere kondensator. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 Hm.. så de er helt like? Og jeg som sendte bestilling til elfa i går. Fant en sånn "helping hands" i byen. Hva gjør vi da? Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Klin like.. Hastverk er lastverk.. Neida.. Såvidt jeg kan se så vil det akkurat bli plass til de kondisene jeg foreslo. Kanskje må du file et par tiendedeler av endene på den ene. Modifikasjonen av batteriholderen bortfaller. Toppverdien på spenningen over transistoren er bare 9V så den ser ut til å ha mye å gå på der, men jeg kan ikke begripe at en 1,6kV kondis klarer så mye som 4kV sånn uten videre.. Det burde bli bedre margin med de nye kondisene selv om de jo får 2kV hver, og energimengden går da opp til 0,88 Joule. En forbedring på 2,34 ganger. Strømtrekket fra batteriene er initiellt på 380mA og går ned til 170mA når den får ladet seg helt opp. Frekvensen går opp til 77kHz så det er på sin plass å bytte dioder. Monterer du dem helt flatt på kretskortet, eller t.o.m. på undersiden så er du sikret plass til kondensatoren over der. Jeg la merke til at det ble en halv volt rippelspenning over batteriene under drift så jeg monterte en bra kondensator fra + til - på kretskortet. Strømtrekket økte da til 270mA og utgangsspenningen til 4,3kV.. Blir interessant å se hvilken effekt bedre dioder har i praksis. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 Mystisk kondis? Hva med batteriene? Skal jeg bruke de vanlige AA batteriene, eller skaffe noe med mer volt? Nå glemte jeg alt det andre jeg skulle skrive.. Finner du ut mer jeg ikke skjønner noe av så er det bare og si fra Kan vel ikke gjøre stort mer før jeg får varene. Bytte dioder og flytte de blå dingsene skal jeg klare, men koblingen av kondensatorene må jeg trolig ha mer hjelp til. Jo.. Jeg kjøpte brytere. Jeg tenkte det kanskje ville vært lurt med en ekstra sikkring, slik at jeg må skyve en bryter for og få trykknappen til og virke. Det er vel bare og sette den inn mellom batteriledningen(+), lage et hull og lime den fast. Mindre sjanse for at noen zapper seg selv da.. Hva med batterilevetid? Kommer den til og trekke mye strøm? Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Går'e så går'e.. Du bruker samme batteriholder og samme batterier. Hverken diodene eller kondisene tåler no særlig mer. Som sagt, de 2 nye store kondisene trenger bare å få forlenget ledningene sine slik at de kan loddes inn der de 2 blå 470pF kondisene står nå. Den røde blir det jo ikke plass til lengre. Men det er klart, hvis man hadde visst om de nye tåler 4kV like godt som den røde, så kunne man beholdt de blå som de er og heller parallellkoplet de nye inn der den røde står. Energien ville da blitt 3,52 Joule.. Ekstra sikkerhetsbryter ja, kanskje ikke så dumt.. Den eneste plassen som blir til overs er vel under batteriene, nederst i håndtaket. Strømtrekket kommer til å bli det samme, evt. lavere med nye dioder, evt. blir høyspenten høyere. Batterilevetiden er originalt sånn ca. 10 timer til sammen. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 3,52 Joule ja.. interessant.. Farlig? Fikk ikke noe varer i dag. Kanskje i morgen. Vet ikke når Elfa sendte ut varene. Kjøpte 6 kondensatorer og 30 dioder jeg da.. Nok til 3 stk i tilfelle jeg ødelegger noe. Jeg kan være litt treig til tider. Beklager for så mange spørsmål Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg vi'kke ha tiendedelen engang i fingern.. Regn med et lite krater og brannsår. Det leger seg alltids til, men.. Da kan du kanskje koste på deg å teste om de tåler 4kV. Hold bena på den inntil (annenhver) tråd i gitteret og trykk på brytern. Hvis det knitrer, knepper eller smeller i den så tålte den ikke spenningen. Den burde være såpass godt isolert at den ikke slår gjennom og skader deg, men bruk gjerne hansker og/eller tape for å være bedre sikret. Om du får noen av komponentene i sånne grå metallblanke poser så kan du more deg med å legge kanten av posen inntil gitteret mens det er oppladet. Det smeller til no infernalsk! Det er bare en måte å lære på og det er å spørre. Det er mye rart her i verden så man kan nesten ikke spørre for mye for å være helt sikker. Tar meg en skikkelig langhelg nå, så jeg får sannsynligvis ikke hjulpet deg mer før til mandagen. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Den er grei. Kjøpte med no "elektronikk byggesett" for nybegynnere som jeg kan holde på med i helgen for og trene på loddinga Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Da var det mandag og ting går som det skal. Jeg fikk pakken fra Elfa på fredag og begynte på disse byggesettene med en gang. En "vannalarm" og en "infrarød alarm" Det gikk jo veldig bra. Mye lodding på den siste. Alt fungerer ypperlig. IR alarmen får jeg sikkert bruk for og(den piper når strålen blir brutt mellom sender og mottaker). Etter dette så syns jeg loddinga gikk greit og begynte og jobbe med maxsmekker. Jeg har lagt inn den ekstra sikkringsbryteren jeg skrev om, og har byttet alle ledningene med mer solide og dobbelisolerte ledninger. I dag skal jeg værtfall bytte diodene. Skal se om jeg får de på undersiden. Kondensatorvalget du tok ser ut til og være perfekt. Bare en milimeter til så hadde jeg fått problemer. De presser litt på sidene, men jeg kan utvide litt med dremelen om sidene buler ut for mye. Tror ikke det blir synlig dog. Jeg testet kondensatoren ved og sette den mot gitteret som du sa, men det sjedde ikke noe. Det smalt værtfall ikke. Tror den er like fin. Jeg har dårlig erfaring med og bare ta en ledning og plugge den til noe. Det gjorde jeg med en PC en gang(hadde ikke mye peiling da). Ledningen smeltet og kortsluttet pc'en.. Den ville ikke starte før senere på dagen. Ikke var det min pc heller Nervøs jeg? Mildt sagt.. Kan kondensatorene få ledningene til og smelte? Elfa nr: 55-243-35 er ledningene jeg bruker. Vet ikke hva "Kopplingstråd" vil si jeg, men den leder nå strøm værtfall. De er og veldig stive og solide ved lodde punktene. Kanskje jeg burde skaffe et multimeter? Kan ikke bruke de men.. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Ok, det låter bra! En vannalarm kan jo også spare en huseier for mye trøbbel ved evt. lekkasje! Jeeez, det var ikke no tulleledning du kjøpte.. Dobbeltisolert med teflon og kynar.. Den kan ikke være lett å avisolere du.. Hadde vel greid seg med no billigere PVC ledning men du får i hvert fall ikke noe problem med at isolasjonen smelter og trekker seg tilbake. Tykkelsen på 0,5mm er grei, akkurat som tynne komponentben, men tviler på at den klarer seg uten et lag med krympestrømpe som ekstraisolasjon. Koblingstråd er nettopp slik tynn enleder. Det er lurt å bytte diodene først så ser du om det ble riktig og hvilken effekt det evt. hadde (men kanskje må det måles). Hmm, så disse høyspentkondensatorene tåler så mye overspenning altså?! Du kan få en demonstrasjon av effekten om du lader den opp og så tar den vekk fra gitteret før du slipper knappen. Legg så bena an mot alufolie e.l. og se hvor mye det smeller. Tror det er lettere å legge endene på kondisen an mot en fil eller sandpapir for å ta noen tiendedeler enn å slipe innsiden av kassen. Hehe, ja, hvilken pellementmaker har vel ikke kommet til å skade noe som tilhørte noen andre.. Nei, en kondis som det der er helt safe mtp. nedsmelting. Jeg burde kanskje lodde på en lignende kondis på min og ta et bilde for å vise hvordan jeg mener det skal gjøres. Får se om jeg får tid. Har ikke liggende riktige komponenter til det der selv, og har heller ikke bestilt noe ennå. Hvis du er virkelig nysgjerrig på elektronikk o.l. så er et multimeter uvurderlig for å finne feil etc. og dermed lære hvordan ting egentlig henger sammen. Er nesten bare en måte å lære effektivt på og det er "hands on". Og så er de jo så billige nå for tiden.. I mine yngre dager var de MYE dyrere og ikke så godt sikret mot feilbruk. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 HMM... merkelig.. Jeg har nå byttet diodene og montert de på undersiden. Satte alt sammen og testet.. Jeg merket en klar forbedring med bare nye dioder. Det smallt høyere og spenningen hoppet nesten 2mm over ved bryteren der sikkerhetsutladningen står(mellom metallstykkene). Ikke no big deal, den er jo bare og bøye lenger unna, MEN.. her sjedde det noe. Jeg holdt inne bryteren ganske lenge og da sa det pang! Jeg tror det var fra den røde kondensatoren, for nå ble effekten noe av det samme den var før jeg byttet diodene, så jeg antar kondensatoren har fått redusert effekt(eller det vil si ca samme effekt den hadde med gamle dioder)... Vet du grunnen til det? Kommer den til og gjøre det samme med de nye? At spenningen hoppet såpass bekymrer meg. metallplatene er jo ikke så langt fra fingeren min.. Jeg merket at kondensatoren brukte lengre tid på og lade seg opp, 2-3 sek kanskje. Spenningen hoppet ikke når bryteren var helt inne, men hvis jeg slapp den litt. Blir spenningen høyere så tror jeg den kan hoppe enda lengre.. Må kanskje fikse litt på det området og da.. Tror du spenningen kan hoppe over loddepunktene under kretskortet?? Jeg testet kondensatorene mot gitteret igjen og la den mot en metallbit. Det smallt ganske høyt. Ser ikke ut til og ta skade av det. Mulig den ryker om jeg holder knappen inne i flere minutter. Her ser du hvor langt jeg har kommet, og planen jeg har med de nye kondensatorene. Den midterste bør stå den veien eller bakover. Hvis ikke så tror jeg den kan presse på kretskortet. Som du ser har jeg fylt bunnen med lim for og bygge plass til bryten. Når delene skrus sammen, så vil den presses sammen av limet, slik at den ikke kan dyttes innover. Fungerer helt topp. Jeg kan jo ikke lime den fast, da får jeg ikke til og ta ut innmaten. Loddingen ble ikke min beste, men greit nok. Var trangt om plassen og jeg ville ikke skade diodene ved og holde for lenge. Jeg tror det er brukt tinn med sølv fra før. Merket det var litt vanskeligere og smelte. Det er vel anbefalt og rense med alkohol for og ta bort restene etter den greia i midten av tinnet. Får se om jeg gidder det. Kan vistnok få ting til og ruste om den ligger lenge(?). Jeg skulle ønske jeg ble færdig i dag, da jeg har en ypperlig mulighet til og teste den snart. Blir borte i morgen og til fredag. Dit jeg skal kommer det til og være mye mygg og knott, men jeg vil ikke gjøre noe før du har svart på dette. Og nå har jeg heller ikke tid lenger. Blir vel ikke noe før fredag da. Synd. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Oj-oj.. Hehe, ble det så mye mer effektivt at spenningen gikk i taket.. Ja, jo, det smalt nok inni kondisen, og da fikk den redusert kapasitans. Det er nok en iboende naturlig egenskap at de tåler alfor høy spenning i kortere tid men ikke i lengre. Om du kobler de nye inn der den røde satt så vil nok de også ta kvelden siden de er merket med samme spenning som den røde. Men dersom du kobler de inn der de blå sitter, som jeg først beskrev, så vil det gå bra da de bare får halvparten av utgangsspenningen hver. Diodene blir tilsynelatende også overbelastet da spesifikasjonen på dem egentlig kun tillater 4kV ut i denne koblingen, men noe marginer er det jo som vi har sett. Dette blir spennende å måle på dette når jeg får fatt i delene.. Ellers ser arbeidet, loddingene, og planene dine helt fine ut! Kan godt hende de har brukt blyfritt tinn, det har også høyere smeltepunkt. Tror ikke det er så risikabelt med sikkerhetsutladningens nærhet til fingeren da det er likestrøm, den går via en motstand, og at hånden ikke slutter en krets. Det vil være mer sannsynlig og risikabelt om at den ville kunne slå over til (lavspent)delene i bryteren. Endret 1. juli 2008 av Trosterud Lenke til kommentar
space17 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Seriekobling av kondensatorer krever en mostand koblet i parallell med hver av kondensatorene for å forsikre spenningsdeling. Disse motstandene skal være like store, og lager da en spenningsdeler med halve spenningen der kondensatorene er koblet sammen. Disse motstandene vil dog trekke strøm. Derfor er normalt ikke seriekolbing av kondensatorer mye brukt. space Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Det er riktig space, dersom man har en ren seriekobling for å oppnå en tilstrekkelig enkeltspenning, men i akkurat denne typen spenningskvadruplerkobling så er kondensatorene aktivt matet hver for seg selv om de står i serie (+/0/-) og det trengs derfor ikke noen utjevningsmotstander. Like store må de dog være mtp. utladningspulsen. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Stakkars veps :!: Nei, det er vel faktisk mer humant å gi dem en skikkelig karamell, enn å måtte stå å "trikse" med dem 5-6 ganger før de er daue. PS: Genial tråd. Tror jeg må gjøre noe med min egen MaxSmekker og etter å ha lest dette. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Uff, det var synd jeg ikke fikk ta den med meg på tur. Makan til plagsomme insekter har jeg aldri opplevd. Masse mygg, knott, klegg og annet flyvende utøy. Vepsen så ut til og være opptatt med andre ting heldigvis. Har aldri blitt stukket av veps, og har ingen planer om og bli det heller. Ja selvfølgelig! Det sitter jo en motstand på utgangen. Glemte den jeg. Uten den ville det jo smelle hver gang jeg slapp knappen Det jeg lurer mest på nå er isoleringen. Skal jeg bruke krympestrømpe over hele ledningen eller bare over loddepunktene? Det er 4 ledninger som skal få ekstra isolering ikke sant? Ved bena til hver kondensator? Blir ikke bena litt tynne for at krympestrømpa fester seg? Kanskje jeg kan bruke teip først, og tre den over det? Ledningene er forresten mange tynne kabler tvunnet sammen, ikke bare en tykk(enleder?) Om jeg forsto den riktig. Hva er den gule firkanta dingsen? Har du lagt merke til at det er 2 ben fra den som ikke er loddet? skal det være sånn? Den ser ut til og være i kontakt med metallet. Gøy og se det er flere som får nytte av dette. Tråden hadde ikke vært så genial om ikke Trosterud hadde vært til så stor hjelp Hehe. Når det gjelder "stakkars veps" så har jeg kommet til og si det samme som Misantropen. Og bruke orginal MaxSmekker mot veps, er som og skyte bjørn 3 ganger i ræva før du tar den. Human grilling FTW! Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Huff, dumt jeg fikk deg til å bytte diodene først.. Men med høyere spenning så vil det forhåpentligvis slå over selv på så små saker som knott, og at vepsen går ned for telling med én gang. Tenk deg tilfredsstillelsen av å høre maskingeværknatringen det da kan bli når du sveiper gjennom en sky med knott.. Riktig, 4 ledninger med loddepunkter skal isoleres. Det gjør ikke så mye om de ikke krymper nok til å klemme helt på ledningen. De skal jo være så lange at de butter i kondis & kretskort. Du kan holde de på langs etter og like over loddebolten for å krympe dem. Syntes det sto enleder hos Elfa men ok, det er flerledet koblingstråd, det er greit. Den gule dingsen er en transformator. Det er den som transformerer 3V opp til 1000V. Den kan imidlertid bare omdanne vekselstrøm, og det er transistoren som hakker opp likestrømmen slik at det blir vekselstrøm. Så kommer diodene etterpå som likeretter - og dobler et par ganger før energien lagres i kondensatorene. Det er ofte noen ben til overs som ikke brukes på en trafo. Den består av 3 viklinger som da har 6 tilkoblinger. Det er ca. 250 ganger flere vindinger på utgangen enn på inngangen på denne. Håper den har litt marginer å gå på så det ikke slår over i den nå når spenningen ble litt høyere med bedre dioder. Høyspent er morsomt.. Og ja, er vi ikke snille..? Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Sky av knott ja.. de så jeg mye av. Og slå igjennom de ville jo blitt rene ravepartyet Og krympe krympestrømper med loddebolten funket ikke så bra. Måtte fram med butanbrenneren. Jeg krympet de før jeg tok de på, siden de ikke blir små nok til og klemme på ledningen. Funket greit det. Litt vanskelig og få de til og presse mot endene, men jeg fant en lur måte og fikse det på. Bare og varme opp midten igjen og dra i hver ende for og utvide, og holde den til den blir kaldere igjen. Dette er det jeg har nå: haha .. Har ikke testet det enda, av åpenbare grunner. Vil gjerne være her i morgen og Har jeg koblet alt riktig? Jeg festet de den veien som skriften på de gamle pekte. Har det noe og si? Flyttet de små blå som sto der fra før, og fjernet de andre som du sa. Jeg husker ikke helt grunnen til at jeg monterte de på den måten at ledningene går over hverandre, men det har jo ikke no og si uansett. Kanskje jeg må isolere trådene som kommer fra gitteret, eller er det bare og feste det og fyre løs? Edit1: forandret tittel til og støtte både MaxSmekker og The Executioner siden de er like. Endret 7. juli 2008 av Sneakydecoy Lenke til kommentar
space17 Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Det er riktig space, dersom man har en ren seriekobling for å oppnå en tilstrekkelig enkeltspenning, men i akkurat denne typen spenningskvadruplerkobling så er kondensatorene aktivt matet hver for seg selv om de står i serie (+/0/-) og det trengs derfor ikke noen utjevningsmotstander. Like store må de dog være mtp. utladningspulsen. Ah...tenkte ikke på at det er en Villard cascade kobling som dobler utgangsspenningen 2 ganger. (Har ikke studert kretskortet nøye.) space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå