Gå til innhold

Reinstallere DirectX 10

Anbefalte innlegg

Hei, har i en stund nå hatt problemer med svart skjerm, ringte til Acer for ikke så lenge siden og han jeg snakket med anbefalte meg å ta en reinstallasjon av DirectX.

Selv vet jeg ikke hvordan jeg gjør det, det står at det ikke går an å avinstallere DirectX og når jeg lastet ned en DirectX setup fil i går, var det bare en oppdatering. (dxwebsetup het filen)

Hvor og hvordan jeg kan reinstallere DirectX 10?

(har Vista Home Premium)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det var den jeg installerte, i brief description står det:

June 2008

The Microsoft DirectX® End-User Runtime provides updates to 9.0c and previous versions of DirectX — the core Windows® technology that drives high-speed multimedia and games on the PC.

så det kan ikke ha vært den uansett. Får fortsatt svart skjerm etter å ha installert den. Endret av magneman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vel. Directx har ikke så mye med selve skjermkortet å gjøre før du kjører noen spill som støtter Directx.

Tror nok heller der er andre ting.

Er skjermen svart hele tiden under boot?

Når er det du får svart skjerm?

Lenke til kommentar

Man skal ikke instalere DX9 på en Vista plattform som har DX10 innebygd i Vista OS'et.

Flere som har gjort dette har fått ødelagt DX10 på en eller annen måte , og fått problemer etterpå.

Det som er dritt er at omtrent alle "made for XP" spill launcher DX9 install automatisk fra spill cd/DVD-en, og folk flest svarer ja på det.

Det finns ikke noen "geniune" DX10 redist pakke å laste ned (foreløpig).

For å reparere DX10 er eneste muligheten jeg kan se å kjøre en repair fra Vista DVD-en.

Det er også en mulighet å bruke system file checker tool til å finne manglende eller korrupte fil(er).

Se:

http://support.microsoft.com/kb/929833

Bruk SFC /VERIFYONLY i en administrator cmd prompt for sjekking uten at noe erstattes/rettes.

SFC /SCANNOW sjekker + retter opp feil.

Kikk også¨på denne guiden:

How to Repair and Verify the Integrity of Vista System Files with System File Checker

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har prøvd flere forskjellige drivere, blant annet den gamle som kom med PCn, de nyeste driverne og Acer sine skjermkort drivere. Sitter nå på Acer sine.

Jeg syns det var rart at personen på Acer sin support-linje sa at jeg skulle prøve med en reinstallasjon av Dx10.

Skal prøve systemskanningen nå.

Men hvis alt ser ut til å være ok på systemskannen, hva skal jeg gjøre da? Jeg har jo drivere som skal være ok...

Det er kun under spilling jeg får svart skjerm, men får det ikke i eldre spill, det minst krevende spillet jeg har fått svart skjerm i hittil er vel Sims 2 og Halo: Combat Evolved. (demo)Ihvertfall som jeg kan komme på akkurat nå.

EDIT: Etter jeg tok en SFC /SCANNOW stod det at "Windows Ressursbeskyttelse fant ingen integritetsovertredelser."

Hva nå?

*Er det noen måter man kan sjekke hvilken versjon av DirectX man har i Vista? (10, 10.1 osv)

Edit: Så i dxdiag at det stod at jeg hadde DX 10.

Bilder:

Feilmeldingen: http://img296.imageshack.us/img296/7234/bilde1vv4.jpg

Detaljert utgave: http://img391.imageshack.us/img391/9524/bilde2yc4.jpg

Når jeg går ut av et spill etter å ha fått svart skjerm: http://img296.imageshack.us/img296/8370/grafikkfeilsd1.jpg

(Ignorer Erepublik.com siden jeg er innpå på det siste bildet, den var opp mens jeg kjørte spillet og har ingenting med feilen å gjøre)

Endret av magneman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

sfc /scannow sjekker bare intergiteten til systemfiler og erstatter de hvis det trengs. Directx er ikke systemfiler. Det går fint ann å kjøre windows uten Directx.

Ta å klikk på den linken jeg la inn i første svaret mitt. Selv om versjonsnummeret sier 9.23, så lastes v.10 ned etterpå.

Er du i tvil kan du kjøre dxdiag for å sjekke om rett versjon er inne...

Lenke til kommentar
sfc /scannow sjekker bare intergiteten til systemfiler og erstatter de hvis det trengs. Directx er ikke systemfiler. Det går fint ann å kjøre windows uten Directx.

Ta å klikk på den linken jeg la inn i første svaret mitt. Selv om versjonsnummeret sier 9.23, så lastes v.10 ned etterpå.

Er du i tvil kan du kjøre dxdiag for å sjekke om rett versjon er inne...

Har jo tatt den du linket til har jeg jo sagt, det var den jeg installerte etter at jeg snakket med Acer support. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...