Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan få ned CO-utslipp på Xantia?


Anbefalte innlegg

Har en 1996 Xantia 2.0i 16V stasjonsvogn som ikke slapp gjennom EU-kontrollen (seks toer-feil). Blandt feila var for høyt utslipp (0.60%). Hvordan jeg skal få ned dette har jeg ingen aning om. Noen tips?

 

Edit: Ja det var CO, ikke CO2. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du fyller E85 så går CO betraktelig ned, har selv kjørt 50% E85 på min gamle Audi uten problemer..

 

men kan IKKE garantere noe på din bil med tanke på om den tåler E85, med det er værtfall et kjent trisk for å få ned CO

 

EDIT

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Selv har jeg brukt Tripak tilsetning på en kamerat sin bil som ikke kom igjennom EU. Etter en kjøretur med det stoffet så blei den godkjent, så enkelt var det!

Selges på blant annet Clas Ohlson, hjemmesiden til fabrikanten: www.tripak.se

 

Har brukt dette stoffet på alle våre kjøretøy siste par år, og kan skrive under på at det virker som det skal. Bilen vår bruker ca 15% mindre bensin, gressklipperen bruker veldig mye mindre (noe utfordrende å måle), MC-ene bruker også rundt 15% mindre, og går bedre og jevnere.

Naboen har en 50 år gammel amerikansk 2-hjulstraktor som han i alle år har slitt noe enormt med å starte. Har måtte bruke en plugg for å varmkjøre den, og en for å bruke den. Kjørte trippel dose med Tripak, og nå starter og kjører den på samme pluggen, og har omtrent sluttet å vibrere når den belastes, og naboen smiler stort :-)

Mange vil sikkert riste på hodet og kalle dette et typisk "lurium"stoff som så mye annet dritt på markedet, men jeg ser selv at det virker som bare det.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha bilen inn på et annet verksted pga. noen av de andre feila (justering av lys, skifte av bærearmsforinger) og kan be de ta en test av avgassene der. Jeg er ganske skeptisk til de målingene. Forrige bilen min fikk 0,1 på første EU-kontroll, 0,3 to år etter og 0,05 to år etter der. Samme bilen, samme delene og nytt filter hver gang. :dontgetit:

 

Hvis jeg tar avgass-test på et annet verksted og får det dokumentert derifra at det er i orden, kan jeg bruke det på etterkontrollen? (Har gratis etterkontroll der jeg tok eu-testen).

Lenke til kommentar
Jeg skal ha bilen inn på et annet verksted pga. noen av de andre feila (justering av lys, skifte av bærearmsforinger) og kan be de ta en test av avgassene der. Jeg er ganske skeptisk til de målingene. Forrige bilen min fikk 0,1 på første EU-kontroll, 0,3 to år etter og 0,05 to år etter der. Samme bilen, samme delene og nytt filter hver gang. :dontgetit:

 

Hvis jeg tar avgass-test på et annet verksted og får det dokumentert derifra at det er i orden, kan jeg bruke det på etterkontrollen? (Har gratis etterkontroll der jeg tok eu-testen).

Så lenge du får utført en avgasstest på et autorisert verksted, og du får med dokumentasjon med stempel, så kan ingen andre overprøve resultatet, med mindre de har grunn til dette. Så vidt jeg vet er det kun biltilsynet selv som kan gjøre slikt.

Forøvrig er resultatet på slike tester svært avhengig av varmen i motoren. Er motoren ikke helt gjennomvarm, eller har stått en stund, kan dette lett påvirke resultatet. Der jeg har gått for EUkontroll har jeg hver gang fått spørsmålet om hvor langt jeg har kjørt bilen før jeg kom til de. Sist gang hadde jeg kjørt i bare 15 minutter, og fikk beskjed om at dette vil gi feil måling, og fikk beskjed om ta en god tur (30 minutter) før jeg kom tilbake og de målte den umiddelbart etter kjøreturen.

Lenke til kommentar

Det er ikke co2`en som er for høy, men CO. Co2`en bruker man bare som en generell visning/feilsøk om motoren brenner reint nok. Får ikke mangel på co2.

 

Co`en ligger på en verdi som får meg til og tenke på defekt katalysator. Du sier den går dårlig så da tenkte jeg litt i lambda retning. Du må nok fikse et eller annet.

 

Ellers så har simkin fått med seg mye fint.

 

Du kan jo prøve et vidunder middel, men det hjelper ikke på def. katalyator, luftfilter, temp føler osv.. Absolutt verdt og prøve, men jeg tviler i denne avgass sammenhengen her.

 

Du trenger ikke ta etterkontroll på samme verksted som utførte kontrollen.

Lenke til kommentar

Lamdasonden og katalysatorn har en tendens å ryke på disse bilene dersom den begynner å bruke olje. Slitt litt mer pakninger som blirr litt løene med åra. Gjelder spesielt ventiltetninger på tolitsersmotorene (billig og lett å fikse).

 

Sjekk iallefall at motorn ikke bruker noe olje før du begynner å bytte kat. og lamda. Kan også være kamaksel-/toppdekselpakning.

 

Du får sjekka om lamdasonden er defekt når du kobler bilen til en PC med motorn i gang, er som regel lett å se på målingene.

Lenke til kommentar

Bilen bruker nesten ikke olje. Jeg tenkte å prøve å montere et sportsluftfilter samt utbedre luftslangen til luftfilterboksen en del. Det gjorde underverker på en annen bil jeg prøvde det samme på (sank fra 0,3% til 0,05%). Om jeg bare får den under 0,5% (fra 0,6%) så får jeg en del bedre tid på meg til å finne feilen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har montert et bedre luftfilter (pipercross) samt forbedra luftinntaket til luftfilterboksen ganske kraftig. Originalt tar den inn luft fra en fiseliten åpning bak den ene frontlykta, via to kraftige innsnevringer. Fås e til onsdag nå hvordan det ble. :p

 

Edit: Merka at bilen går noe bedre etter en tank med injector-clean og en tank med Tripak.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Har montert et bedre luftfilter (pipercross) samt forbedra luftinntaket til luftfilterboksen ganske kraftig. Originalt tar den inn luft fra en fiseliten åpning bak den ene frontlykta, via to kraftige innsnevringer. Fås e til onsdag nå hvordan det ble. :p

 

Edit: Merka at bilen går noe bedre etter en tank med injector-clean og en tank med Tripak.

 

Bare pass på at du henter luft i fra et "kaldt" punkt. Henter du luft fra midt i motorrommet, mister du en god slump effekt. Det er en grunn til at det originale luftinntaket normalt er plassert ganske langt fremme, evt at de henter luft fra hjulbuer/rammeverk, et stykke borte fra varme områder.

 

Hadde en ganske interessant opplevelse med TriPak-en her om dagen. Kjøpte en 125-kubikker til en i familien, og fikk kjørt den rundt 40 mil før jeg overleverte den. Forrige eier hadde stort sett makset på 110 km/t, og sett nålen nærme seg 120 på en god dag. Etter en tank med trippel-dose TriPak gikk den uanstrengt opp til 120, og makset på nesten 130. Er ikke det en forbedring, så vet ikke jeg!

 

Forresten så har vi kjørt bilen ganske lenge nå uten stoffet (3-4 tanker), og merker ingen "problemer", slik det ryktes at slike stoffer kan gi om man slutter med det.

Lenke til kommentar
Jeg henter luft fra rett nedenfor framskjermen, foran radiatoren. Kaldere luft får man ikke tak i. :p

 

Er nå på leting etter ny katalysator som helst er en smule rimeligere enn den originale.

 

Høres bra ut. Er det i praksis noen positiv effekt av annet luftfilter? Eller er det kanskje litt vanskelig å vite ennå, siden katalysatoren ikke virker som den skal...?

 

Det var en heftig pris, skjønt, det er vel det det koster. Men det må vel være mulig å skaffe u-originalt? Biltema har jo universale, men... det skal jo både fysisk passe, samt gjerne fungere så du får bilen godkjent...

Lenke til kommentar

Jeg så litt på de universale Biltema-katalysatorene men oppdaget at selv den største av de var mye mindre enn den originale. Har nå sendt forespørsel til Svendsens Eksos for å høre hva de tar.

 

En annen fordel med det nye luftfilteret er at det er av en helt annen type enn det originale. Det er også vaskbart og jeg trenger derfor ikke kjøpe nytt siden.

Lenke til kommentar

Har bytta katalysator og satser på at det holder. Var ikke en bt igjen inni den gamle.

 

Edit: Test etter bytte viste 0,00%.

 

Noe annet snålt: Røret til den gamle katalysatoren (fra manifold til kat.) var todelt innvendig (hele røret). Den nye var ikke det. Bare vanlig rør. Synes tydelig bilen gikk merkbart bedre etter kattebytte. Kan det ha hatt noe å si?

post-18544-1214939971_thumb.jpg

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...