Gå til innhold

Lønnsregler butikkmedarbeider .

Anbefalte innlegg

Heihei, har prøvd å få litt svar på hvordan lønna mi EGENTLIG skal regnes ut av sjefen, men han er tyst og vanskelig å få no ordentlig ut av, så håper på litt hell her. Jeg jobber på en Coop Prix butikk, har jobbet her i rundt 2 år og jobber mer enn de 12 timene i uka man må ha for å få UB-tillegg.

Mine spørsmål:

De første ~6månedene av min arbeidstid her fikk jeg ikke UB-tillegg, mest sannsynlig fordi jeg ikke jobbet så mange timer som man må for å få de tilleggene. Men nå ser jeg at han gir tilleggene til en annen arbeiderer her som ikke har jobbet så mange timer som man må, og han fikk i tillegg 500 spenn ekstra fordi de kom for "seint". Bør jeg kunne kreve å få tilbake penger på det da?

Sjefen blander litt på hva som kreves for å få UB-tillegg, han sier blant annet at man skal jobbe 5 timer i strekk for å få tilleggene. Er det riktig?

Mange sier at man skal få beskjed minst 2 uker før man skal jobbe hvis man skal jobbe. Jeg blir stadig ringt opp og spurt om jeg kan jobbe i morgen eller i kveld eller om en time, gjerne med en litt "du MÅ jobbe, jeg trenger deg, det er så synd på meg" greie som gjør at jeg ikke alltid klarer å si nei. Noen har prøvd seg på å kreve 100% tillegg for slikt, men han har ikke godtatt det. Kan jeg kreve det? Hvis ikke, under hvilke tilfeller kan man kreve det?

Sykepenger. I kontrakten min står jeg oppført som en tilkallingshjelp, hvis jeg ikke husker feil, men jeg har uansett hatt en "fast" stillling i å rydde varer to dager i uka helt fra jeg begynte her for 2 år siden, og jeg har stengt butikken hver lørdag fra omtrent et år tilbake. Det har selvfølgelig vært unntak der jeg ikke har kunnet jobbe, men det har vært svært få, så jeg vil nesten si at det er å ha en slags fast stilling? Altså, sjefen tar det for gitt at jeg kommer hver lørdag, mandag og torsdag, han ringer ikke akkurat og spør, så jeg er jo ikke da noen tilkallingshjelp! Betyr det at jeg bør ha sykepenger hvis jeg er syk, og må jeg da ha legemelding etc?

Dette ble jo en munnfull, håper noen kan avse litt tid til å se på det, hvis du ikke vet alt er det fint om jeg får svar på deler av det uansett ;) Thanks in advance!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Når det kommer til tillegene så er det vel en gitt arbeidsmengde man må jobbe for å få dem. Da jeg jobber deltid i butikk via skolen måtte jeg opparbeide meg 500 arbeidstimer før jeg begynte å få ett ekstra tilleg som vi kalte prestasjonslønn. Jeg regner med det er noe alla det samme for dere, men det høres merksnodig ut at den ny-ansatte får tilleg med en gang.

Når det kommer til å få ny arbeidstid så skal du ha 14 dagers varsling vist du blir nødt til å stille opp. Ringer sjefen din dagen før så kan han ikke tvinge deg til å møte. Vist du vil kreve en form for kompensasjon for å møte opp så står du fritt for det, men det er dog sjefen din som bestemmer om han er villig til å gå med på det. Vist du ikke får det så kan du jo simpelt hen nekte ?

§ 10-3. Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

Når det kommer til sykepenger så skal du ha få penger så lenge du er satt opp på en fast arbeidstid etter hva jeg har forstått, men kan henvise til en tekst på NAV sin hjemme side.

For å få rett til sykepenger må du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade, du må ha vært ansatt i minst 4 uker og du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst femti prosent av grunnbeløpet (1/2 G).

Håper det var litt til hjelp.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...