Gå til innhold

Er dette en kriminell e-post?

Anbefalte innlegg

NB!Jeg beskylder ikke newegg.com for noe galt, men at det kan være noen som misbruker newegg.com, så det er sagt!

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg fikk denne e-posten i dag:

"Hi, ronxx!

Thanks for you order!

DeLonghi PACL90 Portable Air Conditioner $245.07

You can check order status at the folowing link:

http://www.newegg.com/mi?l=1O5P1CQ11246C5I...170HNP7ATOROO68

Best regards,

Tech support NewEgg."

Jeg har ikke bestilt noe fra NewEgg. Ser ikke dette ut som et svindelforsøk? Jeg har ikke klikket på linken. Er det andre som har fått en tilsvarende e-post?

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Newegg

From Wikipedia, the free encyclopedia

• Have questions? Find out how to ask questions and get answers. •Newegg.com

Type Private

Founded 2001

Headquarters City of Industry, California, USA

Revenue ▲US$1.9 billion (2007)

Employees 1,500

Website www.newegg.com

Newegg is an online computer hardware and software retailer based in City of Industry, California, that was founded in 2001 by Fred Chang. It caters only to customers in the United States and China. It has supply warehouses in California, Tennessee, and New Jersey. Its slogan is "Once you know, you Newegg."[1] Newegg also markets and sells products branded under the Rosewill name.

Tviler på at det er noe annet muffens enn en glipp.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette er svindel. Svar adressen er [email protected]. Skriver jeg inn denne adressen i adressefeltet, så blir jeg logga inn med brukernavnet "lambert" på en hjemmeside som heter comwest.com. Jeg lot meg ikke bli logga inn! Dette ser veldig tvilsomt ut. Dessuten så har jeg aldri hatt en konto hos newegg.com. newegg.com er et ekte firma, men blir antakelig misbrukt. Og hvordan kan dette være en glipp? Antakelig vil man at jeg skal klikke på linken i e-posten, slik at adressen min blir bekrefta, eventuelt sørger for at jeg får skadelige programmer nedlasta.

Lenke til kommentar
Jeg tror du bare er litt paranoid her nå.

Newegg.com er et stort seriøst selskap og jeg blir ikke logget inn på noen helst måte hos comwest.com.

Kanskje det, men det er ikke den eneste merkelige e-posten jeg har fått i det siste. Hvorfor skulle newegg.com ha min adresse? En annen ting er at jeg ikke beskylder newegg.com for noe muffens, men en som kanskje misbruker newegg.com. Jeg har fått e-post med linker fra folk med hotmail.com adresser, som tiltaler meg med e-post adressen min, folk som jeg aldri har hatt noe med å gjøre? Blir litt paranoid da :ermm: . Når jeg skriver [email protected] i adressefeltet, så forteller nettleseren min at jeg vil bli logget på som lambert og spør meg om jeg vil gå videre.

post-116637-1212870749_thumb.png

Lenke til kommentar

Når du holder pekeren over linken i mailen, viser den samme addresse nede i nettleseren din? Det er en del scam som går ut på å bruke HTML til å få linken til å se ut som den fører til en side enn det den faktisk linker til. Når du kopierte til forumet fulgte dette naturligvis ikke med, ettersom det var teksten som ble kopiert og forumet kjente igjen http:// og laget en link. Hvis ikke er det nok mulig at det rett og slett er en feil fra newegg sin side.

Lenke til kommentar
Når du holder pekeren over linken i mailen, viser den samme addresse nede i nettleseren din? Det er en del scam som går ut på å bruke HTML til å få linken til å se ut som den fører til en side enn det den faktisk linker til. Når du kopierte til forumet fulgte dette naturligvis ikke med, ettersom det var teksten som ble kopiert og forumet kjente igjen http:// og laget en link. Hvis ikke er det nok mulig at det rett og slett er en feil fra newegg sin side.

Når jeg holder pekeren over linken får jeg adressen til newegg.com. Ok, jeg ble litt mer beroliget nå og kanskje litt klokere. Ser ut som dette er en feil fra newegg.com ja. Takk for hjelpen!

Prøv [email protected] og se hva som skjer.

Har prøvd og fikk det samme resultatet. Takk for hjelpen :thumbup:!

Lenke til kommentar

Og grunnen til det er at man kan skrive http eller ftp://brukernavn:[email protected] for å logge inn. MS har tatt bort det som default for Ie nå riktignok.

Selv så bruker jeg Ubuntu 8.04 og Firefox og Thunderbird, og håper selvsagt at jeg er bedre beskyttet enn en MS/IE-bruker :).

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Er da ikke værre enn å sende en mail til newegg. Lenke. Bruk kontaktskjemaet. Da blir i alle fall de oppmerksom på at noen bedriver svindel med deres navn.

Enkelte feil jeg ser umiddelbart med den mailen:

Hi, ronxx!

En tiltaler folk med fullt navn

Tech support NewEgg

Hvorfor skulle tech support sende mail og takke for ordren?

Forøvrig et åpenbart forsøk på scam av et eller annet slag.

Oppfordrer deg mao til å ta kontakt med Newegg fra siden deres. Newegg er forøvrig muligens en av de største og mest respekterte selskapene innen netthandel. Det er derfor rimelig stor sannsynlighet for at svindlerne treffer noen som faktisk har benyttet seg av selskapet, føler trygghet og trykker på lenken.

Lenke til kommentar
Er da ikke værre enn å sende en mail til newegg. Lenke. Bruk kontaktskjemaet. Da blir i alle fall de oppmerksom på at noen bedriver svindel med deres navn.

Enkelte feil jeg ser umiddelbart med den mailen:

Hi, ronxx!

En tiltaler folk med fullt navn

Tech support NewEgg

Hvorfor skulle tech support sende mail og takke for ordren?

Forøvrig et åpenbart forsøk på scam av et eller annet slag.

Oppfordrer deg mao til å ta kontakt med Newegg fra siden deres. Newegg er forøvrig muligens en av de største og mest respekterte selskapene innen netthandel. Det er derfor rimelig stor sannsynlighet for at svindlerne treffer noen som faktisk har benyttet seg av selskapet, føler trygghet og trykker på lenken.

Som sagt, jeg beskylder ikke newegg.com for noe, og jeg har sendt dem en kopi av e-posten, dessuten en til forbrukerrådet, så får vi se hva de sier.

Lenke til kommentar

Det skal sies at "folowing" også er feilskrevet.

Men så lenge vi ikke ha original eposten er det vanskelig å si mere.

Dersom f.eks linken hadde vært

hxxp://www.newegg.com.id194fzq5809iy413i49.102354124.cn/sen/index.php

hadde saken vært grei, det er spam!

..jeg har sendt dem en kopi av e-posten, dessuten en til forbrukerrådet, så får vi se hva de sier.

Forbrukerrådet?? Hva i alle dager skal de gjøre med denne saken eller hva vil du de skal uttale seg om?

Sånt småplukk som dette bruker man 2 sek på, sletter eposten og så går man videre.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Det skal sies at "folowing" også er feilskrevet.

Men så lenge vi ikke ha original eposten er det vanskelig å si mere.

Dersom f.eks linken hadde vært

hxxp://www.newegg.com.id194fzq5809iy413i49.102354124.cn/sen/index.php

Hadde saken vært grei, spam!

Fullstendig kopi av e-posten:

"Hi, ronkarl2!

Thanks for you order!

DeLonghi PACL90 Portable Air Conditioner $245.07

You can check order status at the folowing link:

http://www.newegg.com/mi?l=1O5P1CQ11246C5I...170HNP7ATOROO68

Best regards,

Tech support NewEgg."

Lenke til kommentar

Og grunnen til det er at man kan skrive http eller ftp://brukernavn:[email protected] for å logge inn. MS har tatt bort det som default for Ie nå riktignok.

Selv så bruker jeg Ubuntu 8.04 og Firefox og Thunderbird, og håper selvsagt at jeg er bedre beskyttet enn en MS/IE-bruker :).

Hva er galt med å la folk logge inn på en nettside ved å skrive brukernavn og passord etterfulgt av en alfakrøll og domenet? Det finnes jo sider hvor du må logge inn (ikke som her, hvor siden laster og du kan bruke et skjema), og da er det mye raskere og enklere å bruke http://brukernavn:[email protected].

Ingen ting blir lastet ned eller installert av at du logger inn på en side med noen andre sitt brukernavn og passord :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...