Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Hei! Skal foreta en liten operasjon, og trenger med dette lokal bedøvelse. Vet noen hva som kan hjelpe? Tenker ikke på smertestillende, men noe som gjør at man ikke kjenner smerte. Det er storetåen som skal bedøves, om det er til nytte. Helst ikke rams opp noen resept eller andre lignende medikamenter/metoder, da jeg ikke har tilgang til dette. Må bli enten noe jeg kan kjøpe reseptfritt eller bruke hjemmenfra Endret 7. juni 2008 av Slettet-1ZSK0pUMX2 Lenke til kommentar
War Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Skal du operere den selv? Nese og øreflipp kan man bedøve med isbiter , men storetåa? Endret 7. juni 2008 av War Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hmm, lurer på det jeg og ja. Den er ganske stor, og sist jeg var hos legen(da skulle jeg ta en nagl) måtte jeg ha 6 bedøvelsestikk før jeg mistet følelse. Skal operere selv ja. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 tviler sterkt på at du finner noe lovlig som gjør at du kan operere deg selv... det må jo evt være en sprøyte, ettersom salve stort kun funker på huden og tabletter funker på hele kroppen. hvis du ikke kan sette sprøyte, så IKKE gjør det, settes denne feil så kan du risikere å dø av det. salve er det eneste trygge du kan gjøre, men tror ikke det finnes salve for dette formålet. evt kan is funke, men du risikerer da frost-skader etterpå. brukte selv is når jeg tok noen betente sting for noen år siden, det funket bra, men det var jo bare litt under huden da, og det gjorde fortsatt helvetes vondt, men mye bedre enn uten is Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Hvis du ikke kan sette sprøyte, så IKKE gjør det, settes denne feil så kan du risikere å dø av det. Kan du forklare litt om dette? Hvis jeg blir nødt til å bedøve en person under en eller annen krise, vil jeg vite hvordan jeg ikke dreper vedkommende. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Det finnes mange forskjellige typer, med forskjellige bivirkninger. Hovedpoenget når man skal gi lokalbedøvelse via injeksjon er at dette ikke skal ut i blodstrømmen, så du skal IKKE treffe blodårer ved lokalbedøvelse logisk nok. Naropin er en type, du får tak i dette i 10ml plastampuller i størrelse/konsentrasjon 7.5mg og 10mg. Alt fra 1 til 30ml med konsentrasjonen 7.5mg per 10ml burde være nok, det er avhengig av hvor godt du treffer Jeg ble selv stukket veldig mange ganger, det er litt prøve og feile opplegg virker det som. Ble litt irritert på legen, men ja. Take my word, det er bedre med bedøvelse. Jeg ble snittet med skalpell under foten. (Det gjorde veldig vondt med sprøyten også, hvis det er et område med tynn hud og lite underhudsfett.) Linky! Lykke til! Endret 8. juni 2008 av data_jepp Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Naropin ja? Den stikker du der du skal skjære? Funker dette bra da eller? Skal se om jeg finner dette! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hvis du ikke kan sette sprøyte, så IKKE gjør det, settes denne feil så kan du risikere å dø av det. Kan du forklare litt om dette? Hvis jeg blir nødt til å bedøve en person under en eller annen krise, vil jeg vite hvordan jeg ikke dreper vedkommende. du skal ikke bedøve en person under en krise... jeg håper virkelig ikke at du "tilfeldigvis" har med deg en sprøyte med bedøvelses-middel under en krise, slikt er jo ikke akkurat standerd verken i førstehjelps-skrin eller i skuffen på jobb. men, det som er farlig er luft i sprøyta, kommer dette inn i blodet, så blir det med opp i hjertet og ødelegger de strømningene hjertet skaper der. eller mer trolig, så kan man få emboli. mer her: Emboli kan deles i tre grupper: solide, flytende og luftformede. De solide er løsrevne tromber. De kan ha størrleser fra få nanometer til mange centimeter. Virkningen av trombotiske emboli avhenger av størrelsen på embolus (blodproppen), trombens befinnelse og tilstanden til kretsløpet. Flytende emboli omfatter fettemboli som består av sirkulerende globuli av fett. De er veldig små og setter seg fast i lungekapollærene uten å gi symptomer. Ved enkelte tilfeller kan det dannes så mange fettemboli at de i større antall passerer lungene via det store kretsløpet og spres i organismen. Luftemboli kan oppstå fra en åpenstående lekasje av et kar. Venøse luftemboli skjer oftere enn arterielle. Etter at luften har kommet inn i det venøse systemet, fordeles den i ganske små blærer av ca. samme størrelse som fettemboli. Få luftblærer vil spres til lungkapillærende og absorberes hurtig. Er det mye luft vil blod, som blandes, bli skumaktig og kompressibelt, og kommer ikke videre når det har nådd høyre hjertehalvdel. Dykkersyke hører til denne gruppen. De emboliene som blir dannet består av kvelestoff (Christoffersen m.fl. 1983: 120-123). Emboli fører til nedsatt blodstrøm gjennom koronararteriene (blodforsyningen til hjertet). Lungeemboli vil si akutt obstruksjon av en eller flere lungearterier som fører til nedsatt sirkulasjon til deler av lungen, og eventuelt interfacing av lungevev. Symptomene avhenger av hvor stor del av lungesirkulsjonen som er kompromittent, og selvfølgelig av tilstanden til pasienten forøvrig Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Et par usaklige innlegg er fjernet. Jeg minner om retninglsinjene #2. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå