Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Satt sammen ny PC. Ingen lyd

Anbefalte innlegg

Hallo til alle hardware freaks og folk som liker å rote inn i kabinettet.

Har netopp satt sammen en nesten komplett ny PC. Det vil si, nytt: Hk, CPU, PSU, RAM og kabinett. Gammelt: CD-ROM og Harddisker. Dessverre fungerer ikke alt som det burde, for det første nekter CD-ROMen og lese driver CD-en som følgte med hovedkortet, den leser derimot alle andre CD-er.(!)

Lyden er også fraværende, selv om jeg har installert uttallige drivere, blant annet fikk jeg "haxXet" lyddriveren fra CD-en over på PC-en uten hell. Når jeg installerer driverne får jeg opp en feilmelding "Ny maskinvare oppdaget! Maskinvaren ble ikke korrekt installert og vil kanskje ikke fungere". Ja, noe vas i den duren.

Jeg mistenker at jeg har koblet noe feil på hovedkortet som forøvrig er et Gigabyte GA-EP34-DS3P.

For dere som lurer på hvordan jeg har koblet det så langt, så stappet jeg enkelt og greit kabelen med navn "AC97" opp på pinnene der det står "Audio". Med dette kneler jeg for dere allmektige forumbrukere og ber til høyere makter for gode svar. :)

Endret av QBab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noe bilde?

or det første nekter CD-ROMen og lese driver CD-en som følgte med hovedkortet, den leser derimot alle andre CD-er.(!)

Drit i cdene , last ned nyeste drivere fra nett/produsentens hjemmeside.

Eldre cd rom kan lese dårligere med årene og bli kresen.

Bruker du lydkortet som er i hovedkortet eller et pci kort?

Lenke til kommentar
Enig med War. Det er ikkje vits i å bruke drivarar på CD som er eit halvt århundre gamle. Nei, last dei ned. Det er mykje betre.

Eg har lasta ned samtlige drivere jeg finner på nett. Skal ikke si at det er alle som eksisterer der ute, men en god del av de. Og ingen virker så langt.

Lenke til kommentar

Gå på produsentens hjemmeside og se om du finner en bundle med drivere til ditt spesifikke hovedkort der ( hvis du bruker onboard sound ). Bla mitt P5B var ekstremt kresen på dette, noen tredjeparts eller løse drivere til det integrerte lydkortet kom ikke på tale.

PS: Selvom du eventuelt har koblet feil på ledninger skal drivere kunne installeres.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Unnskyld men: "JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEY!" :w00t: </happy>

Fikk det endelig til! Lastet ned en driver som hette omtrent det samme som den som var på produsentens hjemmeside. Nå virker det endelig, etter flere timer med makkverk.

Gigbyte sin driverside er forresten ubrukelig, ingen av driverene jeg lastet ned derfra virket.

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...