Gå til innhold

Er FLAC fremtiden?

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha lest den utrolig flotte guiden fra Kulturo.no om sikkerhetskopiering av musikk, så ble jeg interessert i FLAC. Tror dere at dette er fremtiden for oss som ønsker god kvalitet av musikken fra CD-ene når vi legger alt inn på PC-ene, eller er det konkurrenter innen dette området også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har stor tro på FLAC og ripper alle mine album til MP3 OG FLAC. Ikke alle enhetene mine støtter FLAC så derfor må eg nok ha begge formatene ei stund til. Eg hører personlig ikke den store gevinsten med lydformatet FLAC, men eg stoler på det andre sier at dette er et format uten kvalitetstap. Og det er derfor eg bruker det.

Av konkurenter som eg har hørt om så er det Apple sitt lossless format og Microsoft sitt. Begge disse vil eg nok anta er lik FLAC lydkvalitetsmessig. Den store fordelen med FLAC i den forbindelse er at det er lisensfritt og at de andre to stort sett blir brukt i forhold til kopibeskytte musikken.

Lenke til kommentar

En liste over lossless lydformater, eller tapsfrie enkodere, finner du her. :)

Styrken til FLAC, og grunnen til at jeg tror FLAC kommer til å være i bruk en god stund framover, er at det er åpen kilde og ingen lisens. Det koster ingenting om en produsent ønsker å støtte FLAC i avspilleren eller programmet sitt.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

FLAC er kanskje bra, men hvordan spiller man av .flac filer i iTunes, sånn at man kan få de over på iPoden ol? atm må jeg høre .flac filene mine i VLC media player, veldig frustrerendes!

Endret av Hotel
Lenke til kommentar

iPod har ikke uten videre støtte for FLAC, da må man ty til alternativ programvare på maskinvaren for at det skal fungere, for eksempel Rockbox. For å avspille det i iTunes er det tilleggsprogrammvare som må innstalleres, Apple har sitt eget Losslessformat som de vil pushe, så de gir ikke noe oppmerksomhet til FLAC.

Jeg husker ikke navnet på forskjellig programvare som kan hjelpe med å få FLAC til å spille av på iTunes for øyeblikket, men om du er på Windows er Mediamonkey et alternativ

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hei!

Etter å ha lest den utrolig flotte guiden fra Kulturo.no om sikkerhetskopiering av musikk, så ble jeg interessert i FLAC. Tror dere at dette er fremtiden for oss som ønsker god kvalitet av musikken fra CD-ene når vi legger alt inn på PC-ene, eller er det konkurrenter innen dette området også?

Har du mulighet til å vedlegge lenke til den "flotte guiden fra Kulturo.no" på hovedinnlegget? Det kunne hjulpet flere lesere.
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
Hei!

Har du mulighet til å vedlegge lenke til den "flotte guiden fra Kulturo.no" på hovedinnlegget? Det kunne hjulpet flere lesere.

Guide fra Audiovisuelt.no: Slik redder du musikksamlingen

Vil anta det er denne det er snakk om.

Lenke til kommentar
iPod har ikke uten videre støtte for FLAC, da må man ty til alternativ programvare på maskinvaren for at det skal fungere, for eksempel Rockbox. For å avspille det i iTunes er det tilleggsprogrammvare som må innstalleres, Apple har sitt eget Losslessformat som de vil pushe, så de gir ikke noe oppmerksomhet til FLAC.

Jeg husker ikke navnet på forskjellig programvare som kan hjelpe med å få FLAC til å spille av på iTunes for øyeblikket, men om du er på Windows er Mediamonkey et alternativ

Apple har sin eigen standard å passe på. Endå ein god grunn for ikkje å kjøpe iPod. ;)

No meiner eg FLAC på bærbare mediespelarar er bortkasta. Forskjell i lydkvalitet er minimal og filene tar mange gonger så stor plass. I dag er flashminne det dominerande formatet på mediespelarar, noko det og bør være. Ulempen er at ein ofte har mindre lagringskapasitet.

Ripper sjølv all musikk til FLAC og Mp3 VBR V2. Flac til lagring og lytting på PC, Mp3 til mediespelar, bil osv.

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg også FLAC og i tillegg et MP3-format i høy bitrate. FLAC kan jeg også ta med som lydformat på media-spilleren min når jeg er ute og reiser. En ting som er verdt å merke seg med FLAC er at filformatet tåler litt "juling" om noe skulle gå galt i fremtiden:

Wikipedia:

En annen viktig forskjell er at lyden deles opp i korte segmenter som komprimeres uavhengig av hverandre, slik at informasjon fra andre segmenter ikke trengs for å gjenskape et segment. Dette ofrer komprimeringsraten noe, men gjør at formatet kan spilles av selv om man bare har tilgjengelig deler av datastrømmen på et gitt tidspunkt, eksempelvis nettradio og avspilling av lineære lagringsmedier som CD. Dette gjør FLAC ypperlig til bruk på enkle dingser.
Lenke til kommentar
Hei!

Om det ikke er framtiden, så er det ikke så farlig, det er jo tapsfritt, så du kan uten kvalitetstap konvertere til et annet tapsfritt format.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Jeg har ingen tro på at disse "tapsløse" filformatene noen gang blir standard, hverken nå eller i fremtiden. De tar simpelthen for mye plass, og folk generelt hører ikke forskjell på disse kontra mp3-filer i høy kvalitet. Det er, og blir nok for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen tro på at disse "tapsløse" filformatene noen gang blir standard, hverken nå eller i fremtiden. De tar simpelthen for mye plass, og folk generelt hører ikke forskjell på disse kontra mp3-filer i høy kvalitet. Det er, og blir nok for spesielt interesserte.

Kommer jo også litt an på originalmaterialet. Persolige opptak av konserter lagrer jeg alltid i FLAC pga. at opptakene er helt unike. Men hvis det gjelder den siste P4-sommerhit-CD-en, raser fort kravene til kvalitet her i gården :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...