Gå til innhold

Auto Contrast i Adobe Photoshop++

Anbefalte innlegg

Sitter her og fikser litt på de digitale bildene fra helga. Masse røde øyne, men det fikser jeg..

Mange av bildene er mørke og da funker Image --> Adjust --> Auto Contrast i Adobe Photoshop ganske bra.

Men til poenget; jeg føler at nesten alle bildene blir bedre av å kjøre en Auto Contrast (ikke de som er normalt fine og lyse da..) Er dette noe jeg bør gjøre på de fleste? Eller kan det på noen måte være dumt?

Pleier dere å la de fleste bildene være uten å editere dem? Andre lure ting man kan gjøre med bildene for å få dem bedre? (nå tenker jeg ikke på spesialeffekter, selv om det også er gøy :smile: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også god erfaring med å bruke Auto Colors og Auto Levels. Men det funker bare i 80% av tilfellene, resten av bildene må jeg gjøre det manuelt på.

Om det går ut over bildekvaliteten aner jeg ikke. Men de ser bedre ut synes jeg. Og originalene tar jeg selvfølgelig vare på..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Autofunksjonene fungerer stort sett fint, både levels (CTRL-L) og curves (CTRL-M).

Om det er bilder av personer, der kanskje folkene er litt mørke, kan du forsøke deg med følgende variant:

Legg en løkke (med lassoverktøyet) rundt hodet, bare sånn røffly.

I menyen, velg ->Select->Feather, og sett verdien til 20-40 pixels.

Kjør nå en levels-komanndo, og se hva som skjer.

Enekelt, men effektfullt!

Lenke til kommentar

En ting jeg lenge har lurt på (uten å teste ut i praksis), hvis jeg forandrer på bildet slik at det ser detaljert, lyst, klart og fint ut på PC-skjermen; vil det da også bli fint på papir? Eller er det andre innstillinger som bør foretas før jeg sender dem til framkalling?

Jeg tar alltid vare på originalene, også endrer jeg gjerne litt på levels, colors o.l. for å ikke få så mørke bilder...men det kan jo teoretisk sett (kanskje også i praksis) være smartere med litt mørke bilder dersom utskriftene har en tendens til å bli blassere enn en PC-skjerm.

Tips?

Lenke til kommentar

Å ha en skjerm som gir deg samme resultat ut på print som det du ser på skjermen, er ganske viktig.

Jeg foreslår at du kalibrerer skjermen først.

Photoshop har et lite verktøy som fungerer ganske bra. Adobe Gamma kalles det, og finnes i Kontrollpanel i Windows.

Det er til og med en "wizard"-funksjon som tar deg skritt for skritt gjennom oppsettet.

Lenke til kommentar

Eneste to verktøy jeg bruker fast i photoshop er først "crop" (Alt+i+p) og "Levels" (Ctrl+l).

På denne måten KAN du ikke gjøre feil.

I levels-verktøyet ser du nøyaktig hvor i bildet det er informasjon, og hvor det ikke er informasjon. På denne måten kan du ikke gjøre feil selv om skjermen din er håpløst feilkalibrert, fordi du får bekreftet at du ikke sletter noe av nyansene (med mindre du vil) på forhånd.

I det siste har jeg også begynt litt med fargejustering, men fakta er at her savner jeg en funksjon som fantes i Paint shop pro, nemlig at man kan kjøre hvitbalansen opp og ned. I photoshop er det ikke en enkel måte å gjøre dette på. Men men.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Litt sent ute på denne tråden, men har nettopp skaffet meg et canon ixus 400. Merker selv at omtrent alle bildene blir bedre når man bruker autocontrast eller autolevels.

Er dette normalt?

Bør jo gå igjennom alle bildene jeg har tatt å bruke autocontrast på de..?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tja, jeg går i hvertfall igjenom å kjører en auto level på de.

Auto contrasten er det ikke fult så mange bilder jeg finner det hensiktsmessig med (ved å kjøre auto levels så vil du nemlig få en mye bedre kontrast i bildet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...