War Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Jeg ser mange snakker om den nye standaren på hovedkort. Hva er det? Hvordan ser de ut? Hvorfor finnes det ikke en eneste produsent som lager et hovedkort med 20 sata porter og en bedre løsning med tanke på dagens skjermkort som er lengre en hovedkortet og dekker mange kontakter osv. Hvorfor ikke lage eatx kort og bruke den ekstra størrelsen? Alle vanlige kabinett har plassen til det uansett. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Det er få vanlige midi-tower jeg kjenner til som har den ekstra plassen. Jeg har vell selv rundt 1-2cm å gå på maksimum i alle retninger. At ingen har 20 sata porter går nok på at kontrollen som trengs vil ta for mye kraft/plass, og må derfor nedprioriteres litt mot andre ting. En endring av oppsett av PCI/IO vil bety at produsenter av kabinetter, kjøleløsninger, skjermkort etc. må endre sine produkter for og tilpasse seg dette. Det tar tid og koster mye penger. Endret 7. juni 2008 av Vizla Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Det er kabinett begrensninger i disse tider og produsentene vil være sikre på å få med seg alle sammen. Uansett, 20x SATA porter har en annen begrensning, det tar opp plass, ikke nødvendigvis på hovedkortet men brikkesettet. Det er X antall tilkoblings punkter og da må produsenten avgjøre hva det skal gå til. ABIT for eksempel flyttet en del standard komponenter som nettverket fra PCI-e bussen på brikkesettet til vanlig PCI for å få plass til noe annet stash de ville ha tilkoblet på sitt IP35 Pro kort. Mener det gikk på bekostning av en PCI port eller noe sånt (Båndbredde messig) må se om jeg finner igjen artikkelen om det der. Lenke til kommentar
War Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 DVD rom/brenner x2 er ikke uvanlig sata ledning som går ut bak maskinen i ett feste for å kobble til harddisker uten å åpne kabinettet er heller ikke uvanlig x1-2 OS på en og spill på en annen disk er ikke uvanlig og så kommer diskene man vil ha lagring på osv. Går fort en del sata porter. Må man virkelig ha med IDE ata opplegget for cdrom? Dette håper jeg forsvinner snart tar jo masse plass. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hvorfor finnes det ikke en eneste produsent som lager et hovedkort med 20 sata porter Fordi 16 porter alene koster 3-4 ganger mer enn hva et helt hovedkort koster http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319185 Det er jo bare å kjøpe tilleggsmoduler/konrollere dersom du ønsker mer på hk. Og hvorfor skal man integrere mer på hk enn den vanlige bruker trenger, det resulterer bare i dyrer hovedkort, og ikke minst mer kompleks elektronikk. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 DVD rom/brenner x2 er ikke uvanligsata ledning som går ut bak maskinen i ett feste for å kobble til harddisker uten å åpne kabinettet er heller ikke uvanlig x1-2 OS på en og spill på en annen disk er ikke uvanlig og så kommer diskene man vil ha lagring på osv. Går fort en del sata porter. Må man virkelig ha med IDE ata opplegget for cdrom? Dette håper jeg forsvinner snart tar jo masse plass. Vil tro at den gjennomsnittlige databruker har maksimum bruk for 2 til 3 SATA-porter, det er kun entusiaster ( som deg og meg ) som har bruk for fler Benytter selv "bare" 4, med 2x IDE enheter i tillegg. Disse skal snart byttes ut. Lenke til kommentar
Espen W Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hvorfor kommer det ikke hovedkort med integrert skjermkort som ville yte bedre enn dagens værsting-GPU's?? Si at det var 775 sokkel og vanlige RAM-slotter på GPU-delen av hovedkortet, så kunne folk sette i prosessor og minne etter behov. Vi har jo forlengst blitt vant til at vi kan velge/bytte minne og CPU på hovedkortene. Hvorfor skal det ikke være slik med GPU også? Dette er kanskje ikke Nvidia og ATI's store framtidsdrøm. e Lenke til kommentar
War Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 Hva er egentlig forskjellen på cpu og gpu teknologien? Kunne ikke nvidia laget cpuer og intel gpuer? Lenke til kommentar
Espen W Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Vet ikke, men jeg er 99% sikker på at dette langt på vei er samme teknologi. e Lenke til kommentar
Glufsa Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hva er egentlig forskjellen på cpu og gpu teknologien?Kunne ikke nvidia laget cpuer og intel gpuer? Intel lager da GPU'er... Lenke til kommentar
War Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 Som slår nvidia sine i kraft, monterer dette på et kort og utkonkurrerer dem? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Et skjermkort kan dra helt opp i en 180W, mens et helt hovedkort bare drar brøkdelen av dette. Varmeutviklingen ville for det første blitt et enormt problem, men hovedkortene ville også blitt langt dyrere. Jeg ser heller ikke de helt store praktiske forbedringene, da det 1: Ikke går ann å oppgradere skjermkortet (du må kjøpe nytt hovedkort og hele pakka hver gang) 2. Samme gjelder hvis det blir defekt, eller man har lyst å gjøre modifiseringer så blir dette kraftig forverret. 3. Hovedkort blir langt dyrere. 4. Hvor skal du ha alle skjermutgangene? Blir veldig lite plass til flere DVI utganger + TV-Out / HDMI på I/O panelet. Fordelene? Tja, mindre plassforbruk kanskje? (husk at du må ha en enorm kjøler i tillegg) Samme gjelder vel egentlig flere integrerte Sata-innganger. Mer varmeutvikling, dyrere kostnader og ubrukelig i de fleste tilfeller. Spesielt med tanke på at det er såpass enkelt å skafe seg ekspansjonskort. Nvidia kunne nok fint ha laget chipsett med integrerte skjermkortløsninger som yter like bra som deres dedikerte. Men tror ikke de hadde gjort seg så tjent med det. Da er det bedre med Hybrid SLI. Endret 7. juni 2008 av andrull Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Fordi 16 porter alene koster 3-4 ganger mer enn hva et helt hovedkort koster http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319185 Et litt dårlig eksempel side det der er en aktiv RAID-kontroller som er langt bedre enn det man finner på vanlige hovedkort, men jeg er helt enig i tankegangen din. Trådstarter: Er ikke 8 S-ATA porter nok i første omgang? Jeg kan ikke tenke meg at andre enn servere trenger mer enn det, med mindre man har samlet opp masse små disker oppigjennom. Da er det kanskje på tide og invistere i noen terabyte-disker. Det begynner ihvertfall å bli grisemange USB-porter tilgjengelig etter hvert. I dagens samfunn der flere og flere funksjoner blir stappet inn i én og samme dings (kamera/mobil/mp3, video, multiprinter osv.), og mer og mer blir trådløst, så burde 12 USB-porter holde i massevis. Jeg kjenner ingen som bruker flere enn 7-8 stykker samtidig (mus, tastatur, mobil, kamera, mp3, printer, skanner, ekstern disk). I tillegg er det sikkert litt markedskrefter ute og går. Produsentene kan ikke lage kort som er for komplette hvis de skal holde oppe en jevn utvikling. De selger mer hvis de tar utviklingen skritt for skritt og hele tiden lager litt mer behov. Men for alle del, utviklingen må ikke gå for seint heller (ellers kommer konkurrenten og rævkjører dem). Og folk har forskjellig oppfatning av hva som er "perfekt". Jeg kunne godt tenkt meg et lite kort (mATX eller mini-ITX) med god grafikk og lyd, 1xPATA, 2-3xSATA, DVI, S/PDIF og HDMI og kjølig brikkesett (og passiv kjøling) til en hyggelig pris. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Jeg savner en ting på de fleste nye hovedkortene, vinklede SATA kontakter (se bilde under - Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor). Det vil gjøre kabelrydding vesentlig enklere, samtidig som det ser penere ut. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
War Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 + at det ikke kommer ivegen for 2-3 gigantiske dobbelkjølerskjemkort. Synnes all strøm osv skulle gått den vegen. 24pin er somregel inn på kortet og 12volten er alltid så nær cpu som mulig, blir kronglete om man bruker noe annet en boxed kjøler og det er umulig å få det til å se bra ut. Rambrikkene er også ganske nær cpu som i mine tilfeller gjør at cpukjøleren blåser 70+- grader luft rett på dem så de blir varmere. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Tja, de siste 3 hovedkortene jeg har testet har vinklede Sata-kontakter. (Asus x38, Asus x48 og MSI p45) Virker som det blir mer populært. Dog har ikke mitt asus P35 hovedkort slikt. (som betyr at jeg ikke får utnyttet alle) Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Nei det de burde greidd å få¨til var sånn at man slapp å åpne PC-en hver gang man skulle bytte noe, man kunne hatt Pci kortene, rammen og cpu'en som cartridger på en måte, omtrent som pcmcia på bærbare, at man bare trykkte på en knapp så spratt de ut. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Ja, noe i den duren hadde vært genialt. Og må naturligvis ikke glemme bedre festeanordninger til CPU-kjøler. (gjelder da spesielt i Intel sitt tilfelle) Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Fordi 16 porter alene koster 3-4 ganger mer enn hva et helt hovedkort koster http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319185 Et litt dårlig eksempel side det der er en aktiv RAID-kontroller som er langt bedre enn det man finner på vanlige hovedkort, men jeg er helt enig i tankegangen din. Dersom man først skal ha 16+ sata tilkoblinger på et hk hadde iallefall jeg forventet meg at det kom med en skikkelig raid løsning. Det ville iallefall være helt idiotisk å lage 16 kontaktpunkter for enkle disker, ingen vanlig bruker og heller ikke de fleste entusiaster har slike behov, og de som har ønsker skikkelige raid løsninger. Men tilbake til tema: Et perfekt hk er som nevnt et veldig personlig tema. Personlig kunne jeg ønsket meg et kort med 2x RS-232 (serieporter) 2x parallellporter, godt med usb porter, PS/2 porter, firewire, samt e-sata. Internt burde det hatt, fdd, ide, godt med sata med en ok raid løsning samt godt med pci porter og pci-e porter for utvidelser. Lydkort og skjermkort kobler jeg til som egne kort. Angående pcmcia så er det ikke verre enn å søke på "pci to pcmcia" på google. Pcmcia moduler, kortlesere og liknende finnes også som løse enehter som passer inn i et cd-rom spor i kabinettet. Hva jeg liker med hvordan pcer i dag er oppbygd er muligheten du har til å utvide systemet og tilpasse det til ditt eget bruk vha en rekke tilleggskort og moduler. Jeg tror dette er noe av styrken og også noe som gjør det kjekt å holde på med å bygge og utvide pcer. Et hovedkort som ikke har "alt", gjør det også mye lettere å oppgradere systemet litt etter litt. Endret 7. juni 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Fordi 16 porter alene koster 3-4 ganger mer enn hva et helt hovedkort koster http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319185 Et litt dårlig eksempel side det der er en aktiv RAID-kontroller som er langt bedre enn det man finner på vanlige hovedkort, men jeg er helt enig i tankegangen din. Angående pcmcia så er det ikke verre enn å søke på "pci to pcmcia" på google. Pcmcia moduler, kortlesere og liknende finnes også som løse enehter som passer inn i et cd-rom spor i kabinettet. Det er ikke PCI til PCIMA overgang vi vil ha, men en grensesnitt som fungerer som PCIMA. Altså at vanlige PCI og PCI-e skjermkort kan vippes eller tas ut med enkelhet uten å åpne kabinettet. Endret 8. juni 2008 av andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå