Gå til innhold

Hvilken fjernkontroll/fjernutløser til Canon EOS 30D?

Anbefalte innlegg

Hei!

Med Canon EOS 30D montert på stativ og med treg selvutløser på 30D regner jeg med at en fjernkontroll vil være sweet å ha, spesielt til lange lukkertider. Men hvilken fjernkontroll / fjernutløser / snorutløser / trådutløser (kjært barn har mange navn!) bør jeg velge?

Tanken er å kjøpe en ikke veldig fancy, men helt grei, fjernkontroll. Jeg hadde egentlig bestilt denne: http://japanphoto.no/product/kamera-tilbeh.../canon-rs-80n3/ fra Japan Photo, men så viser det seg at de ikke aner når de får den inn på lager igjen. Derfor er det på tide å titte på andre alternativer.

Er det noen Canon-fjernutløsere i samme prisklasse som erstatter RS-80N? Kan denne: http://japanphoto.no/product/kamera-tilbeh...-n3-canon-3pin/ være et godt alternativ? (Jeg vil egentlig helst ha original fra Canon.)

Jeg har prøvd å søke litt rundt, men jeg har egentlig klart å finne veldig lite info og diskusjon rundt dette. Litt hjelp settes stor pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

etter å ha levd lykkelig med en billig trådløs fjernkontroll til min 300D, ble jeg skikkelig skuffet når jeg så prisene på tilsvarende fjernkontroll til 30D.

Endte derfor opp med å kjøpe en uoriginal fra ebay ala denne:

http://cgi.ebay.com/100M-Wireless-Remote-S...1QQcmdZViewItem

Den er fortsatt mye større og mer tungvint enn den jeg hadde til 300D (må plugge i en mottaker), men den gjør nytten! :)

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Jeg har selv en Canon RS-80N3 og den fungerer utmerket. Den har en "myk" og god ledning som ikke "krøller" seg selv om du krøller ledningen fullstendig i vesken du har den. De billige har gjerne "plastikk" ledning som krøller seg skikkelig og blir dermed vanskelig og strekke ut.

Lenke til kommentar
Jeg har selv en Canon RS-80N3 og den fungerer utmerket. Den har en "myk" og god ledning som ikke "krøller" seg selv om du krøller ledningen fullstendig i vesken du har den. De billige har gjerne "plastikk" ledning som krøller seg skikkelig og blir dermed vanskelig og strekke ut.

Tilfelle trådstarter lurer på om den billige fra DX har myk ledning eller ikke. Det har den. Den jeg kjøpte var av identisk type, men til Pentax. Myk ledning på ca. 90cm.

Lenke til kommentar
Tilfelle trådstarter lurer på om den billige fra DX har myk ledning eller ikke. Det har den. Den jeg kjøpte var av identisk type, men til Pentax. Myk ledning på ca. 90cm.

Da er valget enkelt :) Mye billig og finne på dealextreme! Har handla en 3-4 ting derfra nå, til den nette sum av 67kr inkl frakt.. som jeg sikkert har måttet betalt 500-800kr for her i Norge.

Lenke til kommentar

Tusen takk for kommentarer, alle sammen. Jeg må innrømme at iMacKennas link frister ganske hardt, da kan jeg jo bestille noen andre småting samtidig også :whistle:

Høres bra ut. Det var jo egentlig denne jeg (= foreldrene mine, til bursdagen min) har bestilt, men Japan Photo sier nå at det er en restvare som de ikke aner når de får inn igjen... Med andre ord, jeg aner ikke om de får den inn i morgen, kanskje om en uke, eller i verste fall aldri.

Ingen som vet om/har erfaring med en original sak fra Canon i ca. samme prisklasse?

Lenke til kommentar

Da er valget enkelt :) Mye billig og finne på dealextreme! Har handla en 3-4 ting derfra nå, til den nette sum av 67kr inkl frakt.. som jeg sikkert har måttet betalt 500-800kr for her i Norge.

De har mye "billigskit", men mye av det er fult brukbart. Fikk nettopp en forlengelseskabel til blitsen min, kun 218kr.

Lenke til kommentar
Skulle hatt en fjernutløser til mitt 40D, men den står ikke oppført som et av de støttede kameraene.

"Compatible with CANON EOS1V, EOS3, EOS1D/1DS/1DSMK2, EOSD30, EOSD60, EOS 10D/20D/30D/5D"

Pluggen ser ut til å være riktig og jeg vil tro den passer, men er det noen som kan bekrefte det?

40D bruker samme som 30D.

Selv bruker jeg denne og den fungerer utmeket.

302928.jpg

Hama Fjernutløser CA-2 / Canon RS-80N3

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iID=7001931

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Hvorfor velger alle kablet fjernutløsere?

Trådløse har to fordeler:

- Du risikerer ingen bevegelse i kameraet grunnet ledningen (kjedelig å stå å holde den helt i ro ved lange lukkertider)

- Du får lengre rekkevidde (nyttig når man skal ta bilder av seg selv, evt. man ønsker å stå andre steder og bruke blits eller lommelykt til bildet)

Eneste bakdel er vel at den trenger batteri, men det varer jo lenge uansett...

Lenke til kommentar

Har begge :grin:

Fordeler med kablet(Pentax):

Du kan forlenge kabelen med skjøteledning med 3,5 mm kontakter(minijack).

Bulb fungerer bedre og du har bedre kontroll.

De er veldig billige.

EDIT: yackup, de har flere forskjellige trådløse.

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar

Har meget gode erfaringer med denne, Phottix CLEON C8. Dette er en kombinert fjernutløser som både kan brukes som kablet og som trådløs. Byggekvaliteten er også bedre enn på en del andre kablede og trådløse fjernutløsere jeg har prøvd tidligere (og jeg har etterhvert erfaring med ganske mange forskjellige). Denne er nå min foretrukne fjernutløser når jeg bruker stativ. Eneste som kanskje kan være negativt er at den har en litt uvant form når man skal holde den i hånden ved bruk som kablet utløser, men det er mer en vanesak. En ting jeg liker med den er at den har en tykk, men myk spiralkabel for å koble den til kameraet.

Lenke til kommentar

Takk for responsen, folkens!

Det har seg sånn at mamma og pappa hadde kjøpt fjernkontroll fra en annen butikk som hadde den på lager, så nå er Canons originale RS-80N3 pakket opp og montert på 30D :new_woot: Foreløpig synes jeg den virker veldig solid og god. Ledningen er, som nevnt før her, ikke av typen som krøller seg, og den fungerer perfekt til mitt bruk.

Angående trådløs fjernutløser, så kan det godt hende at jeg kjøper en slik etter hvert også. Men til 30D/40D osv. trengs det mer utstyr for å kune bruke trådløs enn kablet, så derfor ble det kablet på meg nå. Hadde jeg hatt 350D eller nyere modell i xxxD-serien til Canon ennå hadde jeg nok gått for en trådløs, ettersom dette fungerer lett med IR.

Om dere har lyst til å fortsette diskusjonen angående fjernutløsere osv., så står dere fritt til å "kuppe tråden" nå. Forslag til både kablete og trådløse fjernkontrollere er vel interessant for flere her :)

Lenke til kommentar
Hei!

Med Canon EOS 30D montert på stativ og med treg selvutløser på 30D regner jeg med at en fjernkontroll vil være sweet å ha, spesielt til lange lukkertider. Men hvilken fjernkontroll / fjernutløser / snorutløser / trådutløser (kjært barn har mange navn!) bør jeg velge?

Er rimelig sent å komme med dette nå, men viss du aktiverer speillås så er selvutløser på 2 sek og ikke 10.

Bare sånn i tilfelle du skulle glemme fjernkontrollen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...