Gå til innhold

Hvorfor har vi religion?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En finner på noe som han gjerne vil tro på, eller bedre får en åpenbaring gjennom faste og utmattelse. Han forteller alle om denne ideen som kom til han gjennom et eller annet, mange tror på han ettersom de har lett lenge etter et slikt svar. Så møter noen andre denne gruppen og snakker med de lykklige troende. Mange vil bli overbevist om at denne gruppen må ha rett i noe, ettersom de er så mange som tror og tilsynelatende er lykkelige. Hva de enn tror på behøver ikke nødvendigvis være sant, sålenge det er plausibelt nok til at andre også kan tro på det.

 

etc...

Lenke til kommentar
Så å si alle mennesker trenger noe å tro på, bare for å dempe "meningsløsheten". Selv så tror jeg vel ikke på noe spesielt tror jeg. Jeg har heller ikke noe behov for det.

 

Virker som det er denne holdningen vomser fram i Norge idag, spesielt blant de yngre. "De har ikke behov for det".

Tror det er noe av dette Jesus mente med at det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.

Fordi de ikke ønsker å ha noe med Ham å gjøre.

De vil klare seg selv.

(I fattige land i Afrika og Asia derimot tar tusenvis av folk imot Jesus hver dag, fordi de "har behov for det".)

Lenke til kommentar
vi har religion så svake mennesker har noe å støtte seg til når de trenger hjelp ..  

 

altså religion er for svake mennesker!

Nå er det ikke slik at vi nøyaktig hva som er rett og galt av historie, men det du sier, O' store Kebab Gud, gjelder også for folk som tror på utviklingslæren. Det er en "tro" som er en del nyere enn kristendommen.

 

Jeg tror at alle trenger noe å tro på for å dempe meningsløsheten, som nevnt over, og det gjelder ikke bare religionene...

Lenke til kommentar
vi har religion så svake mennesker har noe å støtte seg til når de trenger hjelp ..  

 

altså religion er for svake mennesker!

Nå er det ikke slik at vi nøyaktig hva som er rett og galt av historie, men det du sier, O' store Kebab Gud, gjelder også for folk som tror på utviklingslæren. Det er en "tro" som er en del nyere enn kristendommen.

 

Jeg tror at alle trenger noe å tro på for å dempe meningsløsheten, som nevnt over, og det gjelder ikke bare religionene...

 

Utviklingslæren er jo ganske sikker, påstanden om at Gud finnes er oppspunnet. Det er ikke en tro (utviklingslæren), etter min mening.

Lenke til kommentar
Utviklingslæren er jo ganske sikker, påstanden om at Gud finnes er oppspunnet. Det er ikke en tro (utviklingslæren), etter min mening.

Nå mente jeg troen på vitenskapen i det hele tatt... Men jeg er klar over hvor sterkt utviklingslæren står. Det er tross alt en veldig stor del av den som er bevist, og det finnes ingen missing link, så påstandene mot den begynner å forsvinne.

 

Men jeg tror fortsatt at folk trenger noe å tro på... Vitenskap, eller alle slags guder som vi aldri har hørt om.

Lenke til kommentar
Hvorfor har vi religion?

For at enkelte skal kunne tjene mer penger. Prester var i middelalderen blant de rikeste og mektigste folkene i Europa.

 

Vill og heftig makt-utnyttelse. Var vel slik her til lands også, før man fikk allmenn stemmerett, menneskerettigheter og sånt.

 

 

Å tro på noe er stort sett helt greit. Jeg tror på AMD (og vet at det er det beste), og vet at Intel bare er tull, men jeg lar de av dere som tror på Intel, fortsette å tro på Intel. Selv om AMD egentlig er det eneste rette.

See?

Lenke til kommentar
Å tro på noe er stort sett helt greit. Jeg tror på AMD (og vet at det er det beste), og vet at Intel bare er tull, men jeg lar de av dere som tror på Intel, fortsette å tro på Intel. Selv om AMD egentlig er det eneste rette.

See?

Kjøss meg der solen aldri skinner. AMD er for fattige pingler som ikke har peiling på data!

Lenke til kommentar

Kjøss meg der solen aldri skinner. AMD er for fattige pingler som ikke har peiling på data!

 

Ser du?

Forskjellig tro.

Og så lenge jeg er lykkelig med mitt og du er lykkelig med ditt, hvorfor skulle vi da bry oss om hva den andre tror..?

Fordi folk som deg, som støtter AMD sinker verdens utvikling... :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...