Sundt Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hei Sitter her og øver til naturfageksamen. Tema er vann og vi har fått masse stikkord i oppgaven vi bør ha med. To av stikkordene er forbrenning og celleånding. Er ikke dette noe av det sammme? Jeg vet hva forbrenning er, og jeg vet sånn cirka hva celleånding er. Når jeg leser om dette i naturfagboka så høres det likt ut. Er det noen her som vet forskjellen? Takk for hjelp Mvh Andreas Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Celleånding er forbrenning i cellene. Så celleånding er ganske bestemt, mens "forbrenning" er vel et mer generelt uttrykk. Du kan forøvrig lese mer om det på Wikipedia om du har lyst: Wikipedia: Forbrenning Wikipedia: Celleånding Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Du bør ta med at ved celleånding omdannes glukose med tilførsel av O2 til vann og CO2 pluss 12 ATP, som er cellens energivaluta. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Glukose + oksygen = vann + karbondioksid + ATP (energi). Om du skal imponere sensor, kan det óg være greit å vite at ATP = adenosintrifosfat Lenke til kommentar
Sundt Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Tusen takk for svar dette hjalp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå