Medisinmannen Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hei. Jeg har bestilt noen deler hos et opphoggeri. De sendte delene og jeg betalte de. Jeg vil returnere delene fordi jeg ikke trenger de alikavel. Jeg ringer de, og sier at jeg vil benytte meg av angreretten. Jeg får streng beskjed om at hvis jeg kjører på med angrettet, vil jeg får regning for arbeid fra deres side(økonomi ansvarlig og demontering). Jeg fikk også beskjed om at regningen ville sikkert komme på over prisen av varen(600kr + moms). Kan jeg bli fakturert for arbeidet? Han sa også at hvis jeg returnerte varen, ville jeg ikke bli en ønsket kunde osv. Han kunne senke prisene på varer i framtiden osv. hvis jeg beholdt delene. Har jeg angrett som sier at jeg ikke må betale for arbeidet eller noe slikt ? Er veldig usikker på dette. I pakken som ble sendt lå det heller ikke angrerett skjema. Før kjøpet ble jeg ikke varslet om retur eller noe ... Trenger litt hjelp Lenke til kommentar
Odovacer Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Er litt usikker på om det er de samme grunnreglene for alle kjøp. Men Når det er snakk om ett produkt som er "spesialbestilt", dvs tilpasset en bestemt kjøpers behov må kunden dekke arbeidet/tid som er lagt i varen. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Demontering er en tjeneste, den har du ikke angrerett på siden den allerede er utført. Endret 7. juni 2008 av efjeldse Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 Jeg vet ikke om jeg har spesial bestilt. Jeg sendte mail og sa jeg skulle ha drevet til en Aprilia RS125. De sa at det kostet 600kr + MVA. Så sendte de den. Ble ikke nevnt noe om demontering. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Litt lite informasjon som fremkommer i førstepost, men slik du beskriver hendelsen er jeg litt usikker på om du faktisk har angrerett i det hele tatt. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Litt lite informasjon som fremkommer i førstepost, men slik du beskriver hendelsen er jeg litt usikker på om du faktisk har angrerett i det hele tatt. Enig. Dersom jeg f.eks ringer eller sender en epost til en Kiwi butikk og ber de sende meg en pose nøtter i posten så har jeg ikke angrerett. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Jeg vet ikke om jeg har spesial bestilt. Jeg sendte mail og sa jeg skulle ha drevet til en Aprilia RS125. De sa at det kostet 600kr + MVA. Så sendte de den. Ble ikke nevnt noe om demontering. 600 + mva var prisen, det inkluderer nok demontering, sjekk og vara. I tillegg legg eg merke til at det blir presentert som ein prisforspursel og så blei vara sendt likevel. Det eg lurer på då er korleis selskapet har både navn og adresse til kunde Lenke til kommentar
Panter Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Jeg vet ikke om jeg har spesial bestilt. Jeg sendte mail og sa jeg skulle ha drevet til en Aprilia RS125. De sa at det kostet 600kr + MVA. Så sendte de den. Ble ikke nevnt noe om demontering. 600 + mva var prisen, det inkluderer nok demontering, sjekk og vara. I tillegg legg eg merke til at det blir presentert som ein prisforspursel og så blei vara sendt likevel. Det eg lurer på då er korleis selskapet har både navn og adresse til kunde Prisforespørsel? I teksten du selv har sitert sier jo trådstarter "Jeg sendte mail og sa jeg skulle ha..". Det er i mitt vokabular ikke en forespørsel, men en bestilling. Han har også skrevet "Jeg har bestilt noen deler hos et opphoggeri." Høres ikke ut som en ufrivillig bestilling akkurat. Adressen har så klart kjøper oppgitt. Endret 7. juni 2008 av Panter Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Jeg sendte mail og spørte om de hadde deler til sykkelen min, jeg nevnte mange deler jeg trengte. De sa at de hadde deler på lager og spørte meg nermere om hvilke deler det var. Jeg viste bilde til delene. Også sendte han meg prisen for delene. Også gikk det en stund, 2-3 uker, før jeg spørte om de fortsatt hadde delene på lager, Jeg gav også opp adressen min og sa at jeg ville betale via. oppkrav (hastet å få delene)... "Ring oss eller send en mail for deleforespørsel på delen/delene du er på leting etter. Skriv inn navn, telefonnummer, sykkelmerke, typebetegnelse, årsmodell, delebeskrivelse og legg gjerne ved en kommentar for å beskrive delen du søker litt nærmere. " - Fra hjemmesiden deres. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Du oppsøkte altså selger og ba om varer. Angreretten gjelder der selger oppsøker kunde. Gatesalg, dørsalg, internett, telefonsalg etc. Er litt usikker siden du bestillte via epost hos en sånn bedrift. Uansett har jo selger gått med på å la deg returnere deler. Som jeg sa tidligere, så er demonteringen en tjeneste, ikke et produkt. Den har allerede blitt utført (han brukte tid på å demontere), så da kan du jo ikke returnere det og forvente å få penger tilbake for det ? Man har ikke angrerett om man kjøper et billetter til en event, drar dit, og angrer etterpå heller. Satt litt på spissen, kan selger muligens fakturere deg for å montere delene tilbake der de stod også. Samtidig tilbyr selger deg avslag i prisen ved evt senere kjøp hos han også, noe som er løsningen jeg selv hadde gått for. Endret 8. juni 2008 av efjeldse Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Du oppsøkte altså selger og ba om varer. Angreretten gjelder der selger oppsøker kunde. Gatesalg, dørsalg, internett, telefonsalg etc. Det er feil. Det er ikke selgers oppsøkende virksomhet som er avgjørende. Angrerettloven § 1: Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. Altså selger må være profesjonell, kjøper av privatkarakter. Salget er enten ved fjernsalg, altså internett, telefon eller utenfor fast salgsted, altså messer, boder etc. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Du oppsøkte altså selger og ba om varer. Angreretten gjelder der selger oppsøker kunde. Gatesalg, dørsalg, internett, telefonsalg etc. Angrerettloven nevner fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted. Førstnevnte er salg over internett, mail, telefon (du tar kontakt med selger), og sistnevnte er telefonsalg, dørsalg, messer osv. Du har ikke angrerett på sistnevnte dersom du SPESIFIKT har bedt selger om å komme til deg for en demonstrasjon osv (Noengang blitt oppringt at noen som tilbyr demonstrasjon av rensesystem feks?). Trådstarter har her angrerett, MEN - det er jo tydeligvis snakk om et tilvirkningsskjøp? Om delen sto i en annen sykkel har de måttet gjøre den klar for deg - og det har de rett til å fakturere for - men KUN om det var en avtale med dere om at demontering osv skulle utføres, altså at du fikk informasjon om dette på forhånd (At kostnaden de nevnte var feks xxx for demontering, og yyy for selve varen). § 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v. Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer. Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 hei!-takk for ordren! -denne ble sendt idag mvh xxxx From: To: Sent: Subject: RE: Aprilia RS125 2004mod deler Hei! Har dere fortsatt på lager(nr 15 og 16 på bildet, linket til lengre nede ... )? Hvis dere har, kjøper jeg ! Hvordan skal det betales? Jeg kan betale på forhånd eller via oppkrav. Sendes til xx Mvh. xxxx -------------------------------------------------------------------------------- From:xxx To: xxx Subject: Re: Aprilia RS125 2004mod deler igjen! -nr 15 og 16 på lager koster 600+mva -alupotte og sete 1600+mva -skruer og klips ikke ppå lager mvh xxxx ----- Original Message ----- From:xxx To: xxxx Subject: RE: Aprilia RS125 2004mod deler Hei igjen - http://apriliayorkshire.com/pictures/77444636.gif Nr. 15 og 16 på bildet skulle jeg gjerne hadt. Nevner flere deler som jeg har fjernet her. Mvh. Tor-Helge Det er ikke snakk om noe demontering eller arbeid fra regnskapsfører. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Så lenge det ikke er avtalt noe som helst om dette, de ikke har gitt deg salgsvilkår å godkjenne, og dette er snakk om fjernsalg (noe det tydeligvis er), ser jeg ingen grunn til at de skulle fakturere deg dette. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Ok! Får sende mail tilbake og gi beskjed om at jeg returnerer det. Har du en link til siden med reglene for returnering? Slik jeg ikke får en regning i posten :/ Takker for hjelp! Første gang jeg har benyttet meg av angretten og er litt usikker på mine rettigheten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå