Gå til innhold

Angreretten - fakturert for arbeid?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har bestilt noen deler hos et opphoggeri. De sendte delene og jeg betalte de. Jeg vil returnere delene fordi jeg ikke trenger de alikavel.

 

Jeg ringer de, og sier at jeg vil benytte meg av angreretten. Jeg får streng beskjed om at hvis jeg kjører på med angrettet, vil jeg får regning for arbeid fra deres side(økonomi ansvarlig og demontering). Jeg fikk også beskjed om at regningen ville sikkert komme på over prisen av varen(600kr + moms). Kan jeg bli fakturert for arbeidet?

 

Han sa også at hvis jeg returnerte varen, ville jeg ikke bli en ønsket kunde osv. Han kunne senke prisene på varer i framtiden osv. hvis jeg beholdt delene.

 

 

Har jeg angrett som sier at jeg ikke må betale for arbeidet eller noe slikt ? Er veldig usikker på dette. I pakken som ble sendt lå det heller ikke angrerett skjema. Før kjøpet ble jeg ikke varslet om retur eller noe ...

 

Trenger litt hjelp :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt lite informasjon som fremkommer i førstepost, men slik du beskriver hendelsen er jeg litt usikker på om du faktisk har angrerett i det hele tatt.

 

Enig.

 

Dersom jeg f.eks ringer eller sender en epost til en Kiwi butikk og ber de sende meg en pose nøtter i posten så har jeg ikke angrerett.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg har spesial bestilt. Jeg sendte mail og sa jeg skulle ha drevet til en Aprilia RS125. De sa at det kostet 600kr + MVA. Så sendte de den. Ble ikke nevnt noe om demontering.

600 + mva var prisen, det inkluderer nok demontering, sjekk og vara.

 

I tillegg legg eg merke til at det blir presentert som ein prisforspursel og så blei vara sendt likevel. Det eg lurer på då er korleis selskapet har både navn og adresse til kunde

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg har spesial bestilt. Jeg sendte mail og sa jeg skulle ha drevet til en Aprilia RS125. De sa at det kostet 600kr + MVA. Så sendte de den. Ble ikke nevnt noe om demontering.

600 + mva var prisen, det inkluderer nok demontering, sjekk og vara.

 

I tillegg legg eg merke til at det blir presentert som ein prisforspursel og så blei vara sendt likevel. Det eg lurer på då er korleis selskapet har både navn og adresse til kunde

 

Prisforespørsel?

 

I teksten du selv har sitert sier jo trådstarter "Jeg sendte mail og sa jeg skulle ha..". Det er i mitt vokabular ikke en forespørsel, men en bestilling. Han har også skrevet "Jeg har bestilt noen deler hos et opphoggeri." Høres ikke ut som en ufrivillig bestilling akkurat.

Adressen har så klart kjøper oppgitt.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Jeg sendte mail og spørte om de hadde deler til sykkelen min, jeg nevnte mange deler jeg trengte. De sa at de hadde deler på lager og spørte meg nermere om hvilke deler det var. Jeg viste bilde til delene. Også sendte han meg prisen for delene.

 

Også gikk det en stund, 2-3 uker, før jeg spørte om de fortsatt hadde delene på lager, Jeg gav også opp adressen min og sa at jeg ville betale via. oppkrav (hastet å få delene)...

 

 

"Ring oss eller send en mail for deleforespørsel på delen/delene du er på leting etter. Skriv inn navn, telefonnummer, sykkelmerke, typebetegnelse, årsmodell, delebeskrivelse og legg gjerne ved en kommentar for å beskrive delen du søker litt nærmere. "

 

- Fra hjemmesiden deres.

Lenke til kommentar

Du oppsøkte altså selger og ba om varer.

Angreretten gjelder der selger oppsøker kunde. Gatesalg, dørsalg, internett, telefonsalg etc.

 

Er litt usikker siden du bestillte via epost hos en sånn bedrift. Uansett har jo selger gått med på å la deg returnere deler.

Som jeg sa tidligere, så er demonteringen en tjeneste, ikke et produkt. Den har allerede blitt utført (han brukte tid på å demontere), så da kan du jo ikke returnere det og forvente å få penger tilbake for det ?

Man har ikke angrerett om man kjøper et billetter til en event, drar dit, og angrer etterpå heller.

 

Satt litt på spissen, kan selger muligens fakturere deg for å montere delene tilbake der de stod også. Samtidig tilbyr selger deg avslag i prisen ved evt senere kjøp hos han også, noe som er løsningen jeg selv hadde gått for.

Endret av efjeldse
Lenke til kommentar
Du oppsøkte altså selger og ba om varer.

Angreretten gjelder der selger oppsøker kunde. Gatesalg, dørsalg, internett, telefonsalg etc.

Det er feil. Det er ikke selgers oppsøkende virksomhet som er avgjørende.

 

Angrerettloven § 1: Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

 

Altså selger må være profesjonell, kjøper av privatkarakter. Salget er enten ved fjernsalg, altså internett, telefon eller utenfor fast salgsted, altså messer, boder etc.

Lenke til kommentar
Du oppsøkte altså selger og ba om varer.

Angreretten gjelder der selger oppsøker kunde. Gatesalg, dørsalg, internett, telefonsalg etc.

Angrerettloven nevner fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted.

 

Førstnevnte er salg over internett, mail, telefon (du tar kontakt med selger), og sistnevnte er telefonsalg, dørsalg, messer osv.

 

Du har ikke angrerett på sistnevnte dersom du SPESIFIKT har bedt selger om å komme til deg for en demonstrasjon osv (Noengang blitt oppringt at noen som tilbyr demonstrasjon av rensesystem feks?).

 

Trådstarter har her angrerett, MEN - det er jo tydeligvis snakk om et tilvirkningsskjøp? Om delen sto i en annen sykkel har de måttet gjøre den klar for deg - og det har de rett til å fakturere for - men KUN om det var en avtale med dere om at demontering osv skulle utføres, altså at du fikk informasjon om dette på forhånd (At kostnaden de nevnte var feks xxx for demontering, og yyy for selve varen).

 

§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

 

Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte.

Lenke til kommentar
hei!

-takk for ordren!

-denne ble sendt idag

mvh xxxx

 

 

 

 

 

From:

To:

Sent:

Subject: RE: Aprilia RS125 2004mod deler

 

 

Hei!

 

Har dere fortsatt på lager(nr 15 og 16 på bildet, linket til lengre nede ... )? Hvis dere har, kjøper jeg ! Hvordan skal det betales? Jeg kan betale på forhånd eller via oppkrav.

 

Sendes til

xx

 

Mvh.

xxxx

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

From:xxx

To: xxx

Subject: Re: Aprilia RS125 2004mod deler

 

 

 

igjen!

-nr 15 og 16 på lager koster 600+mva

-alupotte og sete 1600+mva

-skruer og klips ikke ppå lager

mvh xxxx

 

 

----- Original Message -----

From:xxx

To: xxxx

 

Subject: RE: Aprilia RS125 2004mod deler

 

 

Hei igjen

 

- http://apriliayorkshire.com/pictures/77444636.gif

Nr. 15 og 16 på bildet skulle jeg gjerne hadt.

 

Nevner flere deler som jeg har fjernet her.

 

 

 

Mvh.

Tor-Helge

 

 

Det er ikke snakk om noe demontering eller arbeid fra regnskapsfører.

Lenke til kommentar

Ok! Får sende mail tilbake og gi beskjed om at jeg returnerer det.

 

Har du en link til siden med reglene for returnering? Slik jeg ikke får en regning i posten :/

 

 

Takker for hjelp! Første gang jeg har benyttet meg av angretten og er litt usikker på mine rettigheten :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...