Gå til innhold

[LØST] Lyddriver i Ubuntu kan bare brukes til ett program av gangen

Anbefalte innlegg

Kjører Ubuntu 8.04, og irriterer meg over hvordan Ubuntu håndterer lydkortet mitt (integrert på hovedkortet). Det fungerer, ja. Men hvis jeg f.eks. spiller en mp3-fil med Totem og setter denne på pause, så får jeg ikke lyd hvis jeg vil se en vide på Youtube. Virker som om det er noe sharing-problemer eller lignende. Er dette bare sånn det er, eller kan jeg fikse dette med innstillinger noen vei? Windows har da vitterlig ikke noen problemer med at flere programmer bruker samme lydkortdriver samtidig. :hmm:

Endret av Bassmus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg postet min erfaring her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=958278

Jeg har også merket meg dette med forsvinnende lyd til tider.

Til slutt fant jeg ut at jeg rett og slett ikke kunne spille lyd i både firefox (youtube feks) og Rhytmbox samtidig. Hvis jeg startet Rhytmbox først og spilte av en mp3 så funket ikke lyden i firefox. Hvis jeg derimot åpnet firefox FØRST og så tok opp rhytmbox så funket ikke lyden der. Ganske irriterende å måtte lukke hele musikkprogrammet for å spille av en låt på songza.com mens man har fest og så måtte lukket firefox og så ta opp musikkprogrammet igjen.

Noen som vet hvordan man fikser det her? Kan ikke huske det var sånn i 7.10 før jeg oppgraderte...

Jeg har dette problemet både på stuemaskinen, hovedmaskinen og jobbmaskinen min. Skal teste forslaget til Hugbees.

Lenke til kommentar

Av det jeg har lest har resultatet av Pulseaudio variert hos brukerne. Du kan prøve å bytte til Alsa under:

System - Prefenences - Sound / System - Innstillinger - Lyd

post-74755-1212825580_thumb.png

Logg deretter ut og inn for sikkerhets skyld, i tilfelle et program eller en prosess holder igjen lydserveren.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Se så ser problemet ut til å være løst. Prøvde nå med Totem og Firefox (Youtube.com) samtidig, og det fungerte fint. La merke til at all lydavspilling stod til Autodetect, og det sikkert blir satt til Pulseaudio. Synes å huske at Pulseaudio var satt som standard i Ubuntu 8.04. Er vel ikke alle bugs som er fjernet der enda.

Endret alle til ALSA som RattleBattle og Hugbees foreslo, og det fungerte som sagt fint. :)

Takk for hjelpa, folkens!

Endret av Bassmus
Lenke til kommentar

Det er et par ting jeg lurer på ved Ubuntu 8.04 og dette er en av dem. For meg virker PulseAudio noe de kunne ha eksperimentert med f.o.m. versjon 8.10 til neste LTS. Jeg synes det er for tidlig å implementere Pulseaudio i en LTS nå, særlig når ALSA tross alt fungerer og er helt OK for de aller fleste.

Lenke til kommentar
Det er et par ting jeg lurer på ved Ubuntu 8.04 og dette er en av dem. For meg virker PulseAudio noe de kunne ha eksperimentert med f.o.m. versjon 8.10 til neste LTS. Jeg synes det er for tidlig å implementere Pulseaudio i en LTS nå, særlig når ALSA tross alt fungerer og er helt OK for de aller fleste.

Helt enig med deg her (selv om jeg mener vi hadde våre uenigheter hva gjalt Firefox :p). Pulseaudio per dags dato løser ingen betydelige problemer eller gir noen flotte nye features. Derimot introduserer det nye bugs, noe dette er et eksempel på. Direkte til Alsa funker, og vil bli vedlikeholdt i lang lang tid fremover.

EDIT:

trådstarter: fint om du legger til (LØST) i trådens tittel. Det gjør du ved å redigere førsteposten. :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Ikke så usikker på om vi har vært så uenige om Firefox 3 Beta. Under mye tvil tror jeg det var mer riktig på sikt å installere Firefox 3. Jeg ser problemene pr. dags dato med Firefox 3, men at en nettleser kræsjer litt mer i en måned eller to, er ikke like kritisk som at lyden ikke fungerer, etter min mening. Men, men...det var en annen diskusjon. ;)

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Ikke så usikker på om vi har vært så uenige om Firefox 3 Beta. Under mye tvil tror jeg det var mer riktig på sikt å installere Firefox 3. Jeg ser problemene pr. dags dato med Firefox 3, men at en nettleser kræsjer litt mer i en måned eller to, er ikke like kritisk som at lyden ikke fungerer, etter min mening. Men, men...det var en annen diskusjon. ;)

At Firefox 3 henger en sjelden gang plager meg ikke så veldig. Er som regel "min feil", ettersom jeg har oppe flere faner hvor det skjer ressurskrevende ting. Men som du sier, synes jeg det er underlig at de innfører en ny lyddriver som er så lite uttestet som dette. Men så lenge det ikke er vanskeligere å endre tilbake enn dette, går det greit for min del.

Derimot synes jeg at det dessverre er sånne ting som dette som gjør at Ubuntu liksom ikke blir tatt helt inn i varmen av de dataanalfabete. Å søke på Google og å endre config-filer plager ikke meg, men for folk som ikke engang vet hva en lydkortdriver er, vil noe sånt som dette bli et kjempeirritasjonsmoment over tid. :(

Lenke til kommentar

Einig.. Men ein del slike problem finn ein i Windows òg då.Ubuntu burde ha vore installert og konfigurert skikkeleg når f.eks. ein data gjekk frå fabrikken, slik at "hvermansen" slapp å sitje å knote med små, men irriterande problem. Om du føretek ei formatering av dataen din og legg inn lat oss seie Windows Xp må du likevel ordne drivere og slikt manuelt (med mindre windows update har blitt revolusjonert frå eg gjekk over til ubuntu), noko som vil føre til ein god del googling for nybyrjarar.

Ubuntu vil jo tross alt halde seg mykje meir stabilt over tid enn kva windows xp nokon gong vil :)

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Einig.. Men ein del slike problem finn ein i Windows òg då.
Er ikke det desto større grunn til at Ubuntu bør fikse det? Da vil de jo bli bedre enn Windows på det punktet, og "bedre" ser mye bedre ut enn "like dårlig" når nye brukere skal velge operativsystem.
Lenke til kommentar

PulseAudio kommer som standard i både Fedora 8 og 9, og jeg har måttet disable det i begge.. på 4 vidt forskjellige PCer. Har bare hatt problemer, bl.a med skipping i lyden, null lyd i VLC, ingen volumkontroller som funker, +++..

Skjønner egentlig ikke at noen har funnet ut at dette makkverket er klar for "production" i det hele tatt..

Er det egentlig noen som ikke har hatt problemer i det hele tatt? Og hva er egentlig galt med ALSA?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...