Red Frostraven Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Jeg vil si autoritær kommunist -- det er førsteintrykket mitt i alle fall. Vi får gå gjennom en politisk test når jeg kommer hjem fra jobb. Klokken er my... lit... eh... Jeg vil gjerne ha litt bibel-sitater som har med Jesu' høyre/venstre og liberal/autoritær politiske indikatorer å gjøre... Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 De hadde ikke den samme venstre-høyre greia vi har i Norge i dag i Judea for 2000 år siden. Men for meg virker det åpenbart at han var ekstremt liberal og mer enn normalt på den tiden inkluderende. Jesus ville aldri meldt seg inn i KrF Lenke til kommentar
Jokke666 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 "Jesus ville aldri meldt seg inn i KrF" Neivel, hehe.. Tenkte bare på hele konseptet med "kristelig". Partiet er da tross alt oppkalt etter ham! Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Totalitær, siden han oppfordret til tankekontroll. Lenke til kommentar
TheaLinnea Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Jesus ba for sine disipler med tanke på den nøytrale holdning de skulle innta til denne verden. I en bønn til sin himmelske Far sa han angående sine trofaste apostler: «Jeg har gitt dem ditt ord, og verden har hatet dem fordi de ikke er av verden, liksom jeg ikke er av verden. Jeg ber ikke at du skal ta dem ut av verden, men at du skal bevare dem fra det onde. De er ikke av verden, liksom jeg ikke er av verden. Hellige dem i sannheten! ditt ord er sannhet.» (Johannes 17: 14—17) Jesu disipler måtte innta den samme nøytrale holdning til denne verdens politiske og militære stridigheter som Jesus inntok. Ettersom de ikke var noen del av denne verden, var det ikke deres oppgave å blande seg opp i denne verdens politiske anliggender og konflikter. I stedet for å ta del i denne verdens politikk og stridigheter skulle hans disipler bli helliget ved Guds sannhet, det vil si bli atskilt fra denne verden og gjort hellige for Gud. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 For å stille to helt konkret spørsmål: Høyre-venstre: Hvordan stilte jesus seg til fordelingspolitikk og skatter og avgifter? Autoritær-liberal: Hva synes Jesus om at folk gjør ting de ønsker bare de ikke skader andre? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Tror han ville stemt blankt her i landet Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Tror han ville stemt blankt her i landet Men det betyr ikke at vi ikke kan ressonere oss fram til hvor han ligger, rent politisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå