Gå til innhold

Sende pakke til USA...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er bosatt i Tromsø og hadde tenkt å sende en pakke til Detroit, USA.

Pakken inneholder et par flasker norsk øl og en flaske vodka til en kompis av meg (er visst vanskelig å få tak i ordentlige drikkesaker "over there")

Vekten på pakken blir vel en 4-5 kilo.

Vet ikke dimensjoner. Det jeg vil vite er hvilken måte som er billigst og enklest å sende med. Hvilket selskap skal jeg bruke? Posten, DHL, UPS eller FedEx. Er det flere alternativer?

Jeg vil også vite sånn cirka hva det vil koste, og om det vil bli tilleggsgebyrer eller -skatt pga. alkoholen. Jeg vil også vite om mottakeren ville måtte betale noe, eller om det kan ordnes før jeg sender pakken.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer ann på endel ting .. men kan jo sette opp noen eksempler

 

FedEx

Produkt : FedEx International Priority

~2200 NOK for en 30x10x5 egenemballertpakke , de henter, vareverdi 500kr (usikker på hvor man leverer fedex pakker men du kan jo kontaktekundeservice der.. biligere hvis du leverer selv, pakk så liten så mulig, prisen øker pr cm.

Tar 7 dager

 

Posten

Produkt : Egenembalert Carryon Cash

~590kr, du klarer ikke pakke den for stor for å få format tillegg der, (formattillegg over 1.2 meter). du leverer på posten

Tar 10-15 dager

Produkt : Carryon Cash Ferdig frankert eske, en størrelse, altfor stor for det du skal sende, men hvis du stapper den full av indreemballasje så er det altså billigere

460kr

Tar 10-15 dager

 

ikke gidd til å se på DHL etc, posten er nok rimligere, med mindre du vil betale ekstra for at det skal gå fortere.

Ang hva han må betale, så er det sales tax, som varier fra stat til stat. og en federal tax på alkohol, i tillegg vil nok speditøren i usa ha penger for å legge ut moms og ordne med import papirer.

 

i Detroit er sales tax 11% såvidt jeg husker, gitt at han bor i Michigan delen (riktig side av elven ! :p)

 

18 dollar per gallon med øl

13.5 dollar per proof gallon med sprit

Se Homeland Security Deparement sitt skriv om innførsel og klassifisering av alkohol her : http://www.cbp.gov/linkhandler/cgov/trade/...icp_spirits.pdf

 

Edit : link til FAQ om proof gallon og gallon : http://www.ttb.gov/forms_tutorials/f511040...structions.html

 

1 gallon er forøvring 3,785 liter

 

litt rot, men håper du ble litt klokkere ihvertfall

Endret av nls
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...