Gå til innhold

Trenger litt hjelp med noen deler.


Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger litt hjelp med disse delene. Vet ikke helt om di passer sammen eller om det er noe jeg bør bytte ut?

 

Skal være til gaming, ingen planer om sli eller xfire. Ikke overklokking heller.

 

Gigabyte GA-EP35-DS3

 

eVGA Geforce 9800GTX 512MB (Superclocked)

 

Intel Core 2 Dou E8400

 

Kingston DDR2 HyperX PC800

 

Har ei strømforsyning med 460W fra NorthQ fra før av men vet ikke om jeg trenger noe mer for disse delene?

 

Håper på svar raskt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager at det blir kort svar, men jeg er på vei i seng.

 

Ved rask oversikt så skal alle delene passe. 460watt skal nok fungere, men det er ikke fryktleig mye margin å gå på. Gi det et forsøk. Det vil ikke skade maskinen om det er for lite, men du kan i så tilfelle få spontane reboots eller annen ustabilitet når maskine trekker maks strøm (hovedsakelig i 3D spill). Det går sansynligvis greit.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Enig med Stigma. Delene skal være kompitable. Hovedkortet du har valgt sies å være veldig stabilt og godt, selv med overklokkede deler. Har du planer om XP eller Vista? Vista sliter jo litt ytelsesmessig med spill og sånn.. Har du muligheten, gå for en større PSU. Da har du litt større rom for eventuelle framtidige oppdateringer, og det er bedre med for stor PSU enn for liten. RAM er også rimelig billig for tiden, så har du råd, snapp med deg et ekstra par. Windows klarer ikke å bruke mer enn 3GB, med mindre du har 64bit, men det skader ikke med litt ekstra. Da har du også en reservebrikke om noe skulle gå galt;)

Lenke til kommentar

Skal du game, bruk for all del IKKE Vista 64bit!

 

Det fins per dags dato veldig liten støtte for spill og drivere til Vista64.

 

Her er en liste over spill som per i dag kan kjøre under XP64: http://www.start64.com/index.php?option=co...&Itemid=116

 

Det kan ventes at selv ikke alle spillene på den lista kan kjøres under Vista64.

 

Vista i seg selv er per i dag utrolig ressurskrevende, og vil bruke mye av ytelsen din. Det vil bety at den kan kunne ta ressurser fra spillene, som gjør at disse vil kjøre dårligere.

 

Merk at jeg sier per i dag. Jeg kan ikke spå framtiden, og disse tingene vil nok bli utbedret. Listen over 64bit-kompitable spill vil nok bli lengre. Men sånn som ting er i dag, vil jeg ikke anbefale 64bit.

Endret av Jokke666
Lenke til kommentar
Skal du game, bruk for all del IKKE Vista 64bit!

 

Det fins per dags dato veldig liten støtte for spill og drivere til Vista64.

 

Her er en liste over spill som per i dag kan kjøre under XP64: http://www.start64.com/index.php?option=co...&Itemid=116

 

Det kan ventes at selv ikke alle spillene på den lista kan kjøres under Vista64.

 

Vista i seg selv er per i dag utrolig ressurskrevende, og vil bruke mye av ytelsen din. Det vil bety at den kan kunne ta ressurser fra spillene, som gjør at disse vil kjøre dårligere.

 

Merk at jeg sier per i dag. Jeg kan ikke spå framtiden, og disse tingene vil nok bli utbedret. Listen over 64bit-kompitable spill vil nok bli lengre. Men sånn som ting er i dag, vil jeg ikke anbefale 64bit.

 

Ok, så burde jeg kjøre vista i det hele tatt eller bare fortsette med xp?

Lenke til kommentar
Skal du game, bruk for all del IKKE Vista 64bit!

 

Det fins per dags dato veldig liten støtte for spill og drivere til Vista64.

 

Her er en liste over spill som per i dag kan kjøre under XP64: http://www.start64.com/index.php?option=co...&Itemid=116

 

Det kan ventes at selv ikke alle spillene på den lista kan kjøres under Vista64.

 

Vista i seg selv er per i dag utrolig ressurskrevende, og vil bruke mye av ytelsen din. Det vil bety at den kan kunne ta ressurser fra spillene, som gjør at disse vil kjøre dårligere.

 

Merk at jeg sier per i dag. Jeg kan ikke spå framtiden, og disse tingene vil nok bli utbedret. Listen over 64bit-kompitable spill vil nok bli lengre. Men sånn som ting er i dag, vil jeg ikke anbefale 64bit.

 

Først av alt så er den listen der OVER to år gammel. Det har skjedd en del siden da.

 

I tillegg så er dette listen over NATIVE 64-bit games. Dvs. spill som kan kjøre i 64-bit modus og dermed ta nytte av at du har et 64-bit OS. Det er dog fullstendig mulig å kjøre spill i 32-bit modus i et 64-bit OS. De aller aller fleste spill vil da fungere helt normalt, akkurat som de gjør i Vista 32-bit.

 

Det eneste som er noe å faktisk tenke på er driversupport som du nevnte, men den har blitt veldig god i det siste. Det er i hovedsak bare veldig gamle eller veldig uvanlige enheter som du sliter med å finne 64-bit drivere til. Alt som du kan finne nytt i en databutikk i dat finner du som regel enkelt 64-bit drivere for.

 

Bare fordi det ikke finnes native 64-bit støtte i Crysis for eksempel så stopper det meg ikke i å spille det på Vista 64.

 

Det slår meg at du sansynligvis ikke har prøvd 64-bit Vista på flere år, eller kanskje i det hele tatt - men har hørt mange skrekkhistorier om det.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Eneste spillet jeg har opplevd at overhodet ikke fungerte i Vista x64, var Armed Assault. Der var det kombinasjonen Vista x64 og 4GB RAM som ikke fungerte. Etter det jeg har forstått er dette fikset i ServicePack 1. Og med 2GB fungerte spillet helt fint.

 

De fleste spill (uten DX10) yter bedre i XP enn i Vista, men det er nok blitt litt en myte at Vista er fullstendig ubrukelig til spilling.

 

Edit: Kan nevne at jeg har kjørt XP og Vista HP x64 i dual-boot i lengre tid nå fordi jeg spiller ArmA en god del, og har lite lyst til å nappe ut en minnebrikke hver gang jeg skal kjøre det spillet. Kommer nok til å gå helt over til Vista når jeg får nytt skjermkort og en ekstra HDD i hus.

 

Edit2: Men til trådstarter: Hvis du allerede har en XP-lisens, er det lite vits å gå til anskaffelse av Vista. Men skal du kjøpe nytt OS, så kan du rolig velge Vista x64 mener nå jeg.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at siden Vista ble sluppet så har det blitt mye mye bedre på spill en det var. Det er mest en myte at Vista er dårlig til spill slik som status quo er nå. Det finnes fremdeles eksempler selvfølgleig, men de aller fleste spill yter tilnærmet identisk.

 

Det finens en nylig test som viser dette på nettet, men det er vanskeligå finne den blandt aller de andre eldre testene som ble gjort før Vistas service-pack. Det med andre ord lett å få feil inntrykk.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...