Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å laste ned ved bruk av Peer2Peer

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en 10Mbit linje, men når jeg skal laste ned noe via torrent programmer (BitLord, uTorrent osv), har den bare en hastighet på ca. 0.5 - 10Kb/s + det er umulig å søke på internett. Har lastet ned feilfritt før, men for noen dager siden oppstod først problemet...

Når jeg lukker f.eks uTorrent, da først kan jeg søke på nettet.

Har koblet meg direkte til modemet, noe som hjalp lite...

Noe tips?

Endret av YouthAgainstFascism
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er mest sansynlig fordi uTorrent struper utlinjen din. Du kan ikke laste noe ned eller surfe på nett uten at du får sendt ut noen få pakker om hvilke data du ønsker å laste ned, når du makser utlinja di nok så kommer ikke disse pakkene ut dit de skall og alt går i krypehastighet.

Finn ut hva maks ut er på linja di, og forsøk å sett en limit i uTorrent litt lavere enn dette. Eventuelt kan du sette uTorrent til å justere utlinjen automatisk. (Da vil den øke utlinje helt til den sliter med hastighet ned, og justere den til et nivå som funker.)

NB: ikke sett ut limit for lavt i uTorrent, da nedlastningshastighet på de fleste torrents i en viss grad er knyttet til hvor mye du sender ut.

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
Dette er mest sansynlig fordi uTorrent struper utlinjen din. Du kan ikke laste noe ned eller surfe på nett uten at du får sendt ut noen få pakker om hvilke data du ønsker å laste ned, når du makser utlinja di nok så kommer ikke disse pakkene ut dit de skall og alt går i krypehastighet.

Finn ut hva maks ut er på linja di, og forsøk å sett en limit i uTorrent litt lavere enn dette. Eventuelt kan du sette uTorrent til å justere utlinjen automatisk. (Da vil den øke utlinje helt til den sliter med hastighet ned, og justere den til et nivå som funker.)

NB: ikke sett ut limit for lavt i uTorrent, da nedlastningshastighet på de fleste torrents i en viss grad er knyttet til hvor mye du sender ut.

Hm...Jeg har prøvd en del Port forwarding, men det hjalp ikke...

Går jeg inn på µTorrent Port Checker, får jeg denne meldingen:

Welcome to the µTorrent Port Checker.

A test will be performed on your computer to check if the specified port is opened.

Checking port 60725 on 194.19.60.X

Error! Port 60725 does not appear to be open.

Og når jeg går inn på /www.ipchicken.com/, viser den meg den samme IP-adressen.

Men jeg er koblet til en D-Link router, og når jeg går inn i CMD->ipconfig /all

Viser den at min ip-adresse min er 192.168.0.X

Lenke til kommentar
192.168.0.X er din interne ip adresse. 194.19.60.X er din eksterne ip, du får vanligvis tildelt 1 ip fra din leverandør.

Når du går inn på ruteren må du forwarde port 60725 til din interne ip.

OK...Tror jeg skal ha gjort alt rett, men har fortsatt det samme problemet.

192.168.0.X er satt som statisk IP-adresse.ScreenShot005.bmp

Og slik ser instillingene jeg har gjort på routeren ScreenShot006.bmp

Går jeg inn på 'Speed Guide' på uTorrent og velger 'Test If Port Is Forward Properly' ser det sånn ut ScreenShot007.bmp

Lenke til kommentar

Hvis alt stopper opp så ville jeg mistenkt at det er for mange forbindelser mot nettet.

Jeg vet ikke hva slags hardware du har, men vanligvis er er det router eller routermodem som kneler slik at det går svært langsomt å slå opp nettsider mm.

Du kan prøve å begrense antall forbindelser (connections globally i torrentprogrammet) til 20 og se om det fungerer bedre da.

Lenke til kommentar

A test will be performed on your computer to check if the specified port is opened.

Nå mente jeg ikke port forward, men å sette en begrensning på hvor mye data uTorrent lar deg sende.

Ang de to ip adressene: ipconfig gir deg den interne ip'en altså den adressa som du har på lokalnettet, den andre ip'en er ip'en som routern har ut mot nettet.

En Router er en slags form for trafikk politi som står i mellom maskina og nettet. Den har en egen ip utad, og mottar pakkene til og fra din pc, og sender dem så videre fram og tilbake til nettet.

Port forward sørger for at alle pakkene som sendes til en gitt portserie blir sendt til en spesifik ipadresse på internnettet, dette er nødvendig med oppkoblinger i servermode, noe torrents trenger.

Det enkleste er dog hvis routern støtter universal pnp. Da kan du enable dette i uTorrent og i routern, så skal den ordne med eventuelle portforwarding selv.

Edit: ser at deler av det jeg kommenterte har blitt svart på (delvis)

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Nå mente jeg ikke port forward, men å sette en begrensning på hvor mye data uTorrent lar deg sende.

Ang de to ip adressene: ipconfig gir deg den interne ip'en altså den adressa som du har på lokalnettet, den andre ip'en er ip'en som routern har ut mot nettet.

En Router er en slags form for trafikk politi som står i mellom maskina og nettet. Den har en egen ip utad, og mottar pakkene til og fra din pc, og sender dem så videre fram og tilbake til nettet.

Port forward sørger for at alle pakkene som sendes til en gitt portserie blir sendt til en spesifik ipadresse på internnettet, dette er nødvendig med oppkoblinger i servermode, noe torrents trenger.

Det enkleste er dog hvis routern støtter universal pnp. Da kan du enable dette i uTorrent og i routern, så skal den ordne med eventuelle portforwarding selv.

Edit: ser at deler av det jeg kommenterte har blitt svart på (delvis)

I følge uTorrent & routeren min, så er universal pnp. enablet...

Er det en mulighet å tilbakestille noen installinger på maskinen? Har planer om å re-installere maskinen, vil det løse problemet?

Takk for alle svar så langt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...