John-B Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Firmaet jeg driver har tenkt å starte salg av en "digital vare" til privatkunder. Dvs, vi utfører en tjeneste og "produktet" (en spesiell tilgangskode) leveres på epost. Spørsmålet er hvordan angrerett fungerer på dette. Problemet er at vi har en vesentlig direkte kostnad for å skaffe og tilvirke "varen" . Det viktige her er at denne varen KUN kan brukes av vedkommende som bestilte den (knyttet opp mot kjøpers datamaskin). Om vedkommende bruker angreretten, må vi føre kostnadene som rent tap, siden den ikke kan selges på nytt til noen andre. Noen som vet om angrerett kan benyttes på en slik tjeneste? Eller vet om noen plasser firmaer kan spørre om råd, uten å betale for advokat. Synes det er litt dårlig at forbrukerrådet etc klager over firmaer som ikke kan lover om angrerett/reklamasjon og slikt - det kunne kanskje vært en idé med et tilsvarende "råd" for nye firmaer som faktisk ønsker å følge reglene? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Blir litt skudd i blinde, men kanskje du kan bruke angrerettloven §19.b ? Loven: http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Firmaet jeg driver har tenkt å starte salg av en "digital vare" til privatkunder. Dvs, vi utfører en tjeneste og "produktet" (en spesiell tilgangskode) leveres på epost. Spørsmålet er hvordan angrerett fungerer på dette. Problemet er at vi har en vesentlig direkte kostnad for å skaffe og tilvirke "varen" . Det viktige her er at denne varen KUN kan brukes av vedkommende som bestilte den (knyttet opp mot kjøpers datamaskin). Om vedkommende bruker angreretten, må vi føre kostnadene som rent tap, siden den ikke kan selges på nytt til noen andre. Noen som vet om angrerett kan benyttes på en slik tjeneste? Eller vet om noen plasser firmaer kan spørre om råd, uten å betale for advokat. Synes det er litt dårlig at forbrukerrådet etc klager over firmaer som ikke kan lover om angrerett/reklamasjon og slikt - det kunne kanskje vært en idé med et tilsvarende "råd" for nye firmaer som faktisk ønsker å følge reglene? Angrerettloven skiller mellom varer og tjenester, så det kan være greit å avklare hvorvidt dette er det ene eller andre. Om det er tale om en vare er det § 12, siste ledd som regulerer salg av programvare, og dere må vurdere om denne har relevans. I så fall må det være klartgjort for kjøper at angreretten bortfaller i det han tar i bruk tilgangskoden. § 3 (om ufravikelighet) er entydig, så det er de ulike unntaksparagrafene som må være relevante her. Er det realistisk å tegne en forsiking knyttet til levering av denne varen? Lenke til kommentar
John-B Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 klilleng: Det er nok et bomskudd ja, men det kan muligens være et "smutthull"? At vi i stedet for å sende produktet direkte på epost, leverer vi et brukernavn og passord til en nettside med gyldighet fra f.eks 10.juni til 17.juni. Denne nettsiden inneholder da det vi vanligvis sender på epost. Noen som tror det er en mulighet å unngå angreretten? I så fall må det være klartgjort for kjøper at angreretten bortfaller i det han tar i bruk tilgangskoden. For oss er det irrelevant om den tas i bruk, for kostnadene våre ligger jo i å skaffe/tilvirke tjenesten. Det er for oss også umulig å vite om den tas i bruk. Selvfølgelig kunne vi sendt det i papir-form i posten, med forsegling, men det blir jo ikke så rent lite tungvindt - spesielt med tanke på at det ikke har noe å si for oss om den er åpnet eller ei. Hva mener du med forsikring? Dette kan vel sammenlignes litt med en fototjeneste f.eks: Selger fotograferer kjøper og produserer 100 eksemplarer. Om kjøperen da bruker angreretten sitter jo selger igjen med skjegget i postkassen pga vesentlige kostnader i forbindelse med utskriften, som er ubrukelig for noen andre enn kjøperen. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 I så fall må det være klartgjort for kjøper at angreretten bortfaller i det han tar i bruk tilgangskoden. For oss er det irrelevant om den tas i bruk, for kostnadene våre ligger jo i å skaffe/tilvirke tjenesten. Det er for oss også umulig å vite om den tas i bruk. Selvfølgelig kunne vi sendt det i papir-form i posten, med forsegling, men det blir jo ikke så rent lite tungvindt - spesielt med tanke på at det ikke har noe å si for oss om den er åpnet eller ei. Hva mener du med forsikring? Dette kan vel sammenlignes litt med en fototjeneste f.eks: Selger fotograferer kjøper og produserer 100 eksemplarer. Om kjøperen da bruker angreretten sitter jo selger igjen med skjegget i postkassen pga vesentlige kostnader i forbindelse med utskriften, som er ubrukelig for noen andre enn kjøperen. Da kommer vel gjerne § 16: Oppgjør ved tilvirkningskjøp til anvendning. Om denne kan gjelde deres virksomhet er jo et spørsmål som bør vurderes. Mht. forsikring er jeg av den oppfatning at man i prinsippet kan forsikre hva som helst, også et tap. Kostnaden kan variere, og kanskje bli for høy. Men en telefon til et forsikringsselskap koster lite. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Slik det fremstilles kan det se ut som om det er §16 som faktisk blir et viktig punkt her. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Man bør notere seg at § 16 omtales i kap. 4, som omhandler angrerett ved kjøp av varer. Ordet tjeneste er brukt flere ganger av trådstarter, og om det ikke er tale om levering av en vare kan i så fall ikke denne paragrafen anvendes. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Kanskje trådstarter kan beskrive litt mer i detalj hva denne "varen" består i? Begrepsbruken er litt forvirrende. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Man bør notere seg at § 16 omtales i kap. 4, som omhandler angrerett ved kjøp av varer. Ordet tjeneste er brukt flere ganger av trådstarter, og om det ikke er tale om levering av en vare kan i så fall ikke denne paragrafen anvendes. Ja, det er et spørsmål vi må til bunns i - er en kode levert på epost en vare? Om ikke, blir det en vare om den skrives ut på papir og sendes som brev? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hvis jeg har forstått det riktig, kan det sammenlignes med å kjøpe en aktiveringskode til et program eller spill. Koden er unik, og hvis man benytter angreretten etter å ha mottatt aktiveringskoden, vil man jo fortsatt kunne aktivere programmet/spillet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå