Anonym5656 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Hei! Har nå holdt på med ulovelige versjoner av diverse forskjellige musikkproduksjonsprogrammer og er ganske lei av at lisensen blir ugyldig og crack'en dør ut. Derfor har jeg tenkt å kjøpe meg ekte vare for en gang skyld. Og nå som jeg skal bruke egne penger på det vil jeg kjøpe akkurat det programmet som passer meg best. Utrolig nok. Måten jeg har jobbet på er med et Line 6 lydkort hvor jeg kobler til bass og gitar(gjennom en pedal eller pre-amp). Jeg har også brukt Reason en del til å jobbe sammen med Keystation keyboardet mitt. Både med beats og synth. Musikken jeg lager kan være veldig forskjellig. Gjerne elektroniske rytmer og toner sammen med gitarer og bass under/ovenpå. Og som sagt, på Mac. Vokal vil også bli aktuelt ved et senere tidspunkt vil jeg tro. Det ville også ha vært et pluss om jeg kunne bruke det til live konserter. Alá Ableton Live. Noen som har noen innspill eller tips til hva jeg burde gå til innkjøp av? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Jeg ville sett på Logic Express eller Logic Studio. Til henholdsvis 1590 og 3990 kroner får du innmari mye for pengene. Spesielt Studio pakken er lesset med goodies: 18 000 Apple Loops, 2400 kanalstripeinnstillinger og 1300 samplede instrumenter. Og den inneholder MainStage for live spilling. Har dog hørt at denne krever litt maskinkraft. (Du finner kanskje sammenligninger med Ableton om du Googler.) Jeg har valgt Logic Studio selv. dessverre slapp jeg opp for penger før jeg fikk kjøpt lydkortet, så jeg har ikke kommet igang å bruke det. (Har en gitar til salgs for å skaffe pengene, men ingen har kjøpt den ennå, så da får vi spare på andre måter...) Geir Lenke til kommentar
Snarf Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Til mac vil jeg anbefale Logic, eller Pro Tools, da det er de to mest brukte programmene. Ettersom du har litt erfaring med Reason og samtidig ønsker litt Ableton funksjonalitet, ville jeg gått for en mbox2 mini med Pro tools. Da får du med gitarforsterkerprogramvare, et bra lydkort med alt du trenger for å få lyd inn på macen, i mine øyne den beste programvaren til å arbeide med lyd, light versjon av både Reason og Ableton Live, som samarbeider nydelig med Pro Tools, og masser av effekter, softsynther osv. I tillegg er du kompatibel om du en dag ønsker å ta arbeidet med deg inn i et større studio. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 Det med at Pro Tools nesten er en standard i musikkbransjen er faktisk et godt poeng, med tanke på at jeg tenker litt i den rettningen når det gjelder studier. Jeg så litt på MainStage, og jeg må si at det så virkelig kult ut. Mener du at jeg skal kjøre Ableton Live sammen med Pro Tools? Da må jeg jo gå til innkjøp av to programvare(Reason har jeg fra før). En annen ting er lydkort. Jeg bruker nå et Line6 TonePort UX lydkort(utrolig simpelt og billig, men fungerer overaskende bra med gitar og bass), og er det slik at jeg må bruke mbox-lydkort til Pro Tools? Hvordan er mbox-lydkortet i forhold til TonePort? Nesten for dumt å ha to mini-lydkort av den typen liggende. Kunne nesten gått til innkjøp av et større og bedre lydkort. Lenke til kommentar
Snarf Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Jeg mener at light utgaven av Ableton, med støtte for 8 lydspor er inkludert gratis med Pro Tools. Og via Rewire snaker Pro tools med ableton og reason. Mbox mini har jeg ikke brukt selv, men de øvrige Digidesign lydkortene har meget gode preamper. Jeg har brukt alle, og bruker både mbox2, Digi 002, Digi003 og flere jevnlig. En vanlig mbox2 ligger vel på rundt 3000. Det beste er at med Mbox, har du et lydkort som fungerer med ALLE programmer, dersom du senere bestemmer deg for å bruke Logic/Cubase/Nuendo osv. Men for å kjøre Pro Tools MÅ du ha et Digidesign lydkort, som mbox. Altså. Toneport lar deg bruke nesten alle programmer, mboxen lar deg bruke ALLE. Og jeg tror du vil oppdage at PT er utrolig greit å lære seg for arbeid med lydinnspilling. Lenke til kommentar
bobb Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hvis jeg hadde hatt råd til en Mac nå, hadde jeg garantert kjøpt Logic Studio. Som PC/Cubase bruker, var det for meg relativt enkelt å finne essensen i Logic etter et par timers testing (var heldig å få teste Mac/logic en helg) Du har jo allerede et greit lydkort, så har du Mac'en allerede, så vil kostnadene dine bli skarve 4 lapper for Logic Studio. Prinsippet for tracking, mixing og mastering er det samme uansett program, så for en relativt grei sum får du det du trenger. Takler du Logic, tar det ikke lang tid å sette seg inn i PT hvis du får deg jobb i et PT studio. Leser jeg posten din riktig, så tar du opp bass og gitar, og legger til andre instrumenter i form av software instrumenter. Der er ihvertfall Logic Studio i en klasse for seg selv. Alle de geniale instrumentene følger med: Hammond, Rhodes, Würlizer, Clavinet, "Analoge synther", "Digitale synter", en glimrende sampler med bibliotek, trommer á la 909/808, et helt gjeng med glimrende effekter. (som sammenligning har jeg betalt kanskje 5 og 6 ganger så mye for å få halvparten av instrumentene og effektene til Cubase/PC) Hadde jeg bare visst da det jeg vet nå...................... Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Etter hva jeg har hørt om Pro Tools, er det bra for ren lydopptak/behandling, men bedritent når det kommer til softsynther/MIDI. Har hørt masse godt om Logic, og tror det vil tilfredstille dine krav om funksjonalitet best. Lenke til kommentar
Snarf Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Etter hva jeg har ERFART, så er softsyntharbeid genialt i PT for folk som er nye i gamet, men uvant for dem som kommer fra logic/cubase osv fordi PT har ingen staff view. Du arbeider ikke med noter på en linje, men med blokker. Man kan gjøre det samme som i mer midiorienterte programmer, men det blir annerledes. For meg som er gitarist og trommis, og arbeider mye med innspilling av lyd var det veldig greit å lære seg softsynthbruk i PT nettopp fordi det er intuitivt, og ikke fordrer god kjennskap til notasjon. Softsynthpakke får man inkludert uansett om man velger logic, cubase eller PT. Med Reason og Ableton inkludert i PT pakken får man like mye varierte softsynther her som i Logic. Og ingen skal si at logic er overlegent cubase når det gjelder softsynther. Steinberg eier mange av klassikerne i midiland, Halion, The Grand osv, og dette står mye høyere i kurs hos mange produsenter enn Apples egne og relativt ukjente softsynther som følger med Logic. Er man fersk i dette, så sier min egen erfaring og den til mange teknikere jeg prater med at PT vil være det programmet som raskest har deg oppe å går med innspilling av instrumentene dine, og softsynthene vil være lette å lære deg. Har du derimot erfaring med notasjon og liker å arbeide med staff view osv så vil kanskje arbeidsflyte i Logic passe deg bedre. Dette blir så ufattelig individuelt at det beste du kan gjøre er å faktisk prøve alternativene. Jeg vet ikke hvor du bor, men alle de store musikkjedene har begynnt å få demomaskiner i butikken sin. Gå inn og spørr om å få prøve deg litt med helt enkel opprett prosjekt og spill inn litt med en gitar. da kan du fort se forksjellene og fordelene med de ulike programmene. Her inne tror jeg vi alle har våre synspunkter løst basert på hva vi selv bruker. Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Etter hva jeg har ERFART, så er softsyntharbeid genialt i PT for folk som er nye i gamet Du er virkelig den første personen jeg har sett gitt PT skryt for softsynth/MIDI-programmering, blant svært mange som har sytet over dårlig funksjonalitet på dette området.....og det er ikke fordi PT mangler noteredigering; nei, folk flest jeg har hørt om bruker faktisk piano roll, da dette er som regel mye mere effektivt. Lenke til kommentar
Snarf Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Etter hva jeg har ERFART, så er softsyntharbeid genialt i PT for folk som er nye i gamet Du er virkelig den første personen jeg har sett gitt PT skryt for softsynth/MIDI-programmering, blant svært mange som har sytet over dårlig funksjonalitet på dette området.....og det er ikke fordi PT mangler noteredigering; nei, folk flest jeg har hørt om bruker faktisk piano roll, da dette er som regel mye mere effektivt. For dem som har brukt de øvrige programmene til arrangering, og kanskje spesielt dem som har tangenter som hovedinstrument er PT måten å gjøre det på tungvint. Men det er jo nettopp fordi PT alltid har vært lydinnspilling og redigering programmet, startet med basic lydinnspilling, mens alle andre aktører startet som rene midiprogrammer og har etterhvert fått lydinnspilling. PT er rettet mot "ekte" lyd folk (uten at det menes som nedlatende overfor "uekte" lyd altså softsynther). Og jeg tror at det bidrar til at PT sin midibit er lagt opp mer intuitivt for dem som er vant til lydinnspilling, men mindre intuitvt for dem som er vant til å arbeide med midi. Hence mitt skryt av programmet på vegne av lydteknikere, men kanskje ikke så mye for komponister. Jeg brukte selv Logic i mange år til LITT midi og MYE lyd inn og synest det var rotete. For mine behov var PT bedre egnet. Og jeg mener at for alle som skal ha mye lyd inn er PT lettest å arbeide med. Det ser stygt ut, fordi det egentlig bare er en digital mikser og innspiller (som har vokst seg stor med årene). Jeg bruker fortsatt Logic innimellom, bruker Sonar ofte (som hadde vært bedre enn Logic om Cakewalk hadde giddet å porte det, ) bruker Reason og Ableton og føler at alt har sitt bruk. Men for alle som ønsker å spille inn lyd, mener jeg PT er det beste valget. Men smaken er jo som kjent som baken.. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Man kan si mye positivt om alle programmene, men mitt hovedargument for å unngå pro tools er at den gode fullversjonen er ekstremt dyr. Le-versjonen av pro tools mangler blant annet automatic delay compensation, en VIKTIG feature. Det er heller ikke noen fordel at man er nødt å bruke digidesigns hardware. Logic er nok et godt valg. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Snarf: Har du brukt siste versjon av Logic, eller er dine erfaringer basert på tidligere versjoner? Grensesnittet er jo betydelig endret i versjon 8. Geir Lenke til kommentar
Snarf Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg switchet fra Logic 6 til PT, men har oppgradert til 7 og 8 etterhvert for å kunne sammenligne og konvertere prosjekter. Det kommer folk med logic prosjekter på macbook i ny og ne. Jeg er enig i at Logic8 er bedre enn tidligere versjoner, men synes fortsatt at arbeidsflyten er rettet inn mot elektroniske artister, og er langt ifra like venlig ovenfor innspillingsartister. Jeg er enig med HKH om at mangelen på delay compensation er en unødvendig barriere for å få folk til å gå for HD versjonen, men hverken den eller sporbegrensningen vil være en reell problemstilling for hjemmebruk/hobby. (48stereo lydspor+16instrumentspor+128virtuelle spor holder for ganske mange profesjonelle musikere.) Pointet her var vel å anbefale det man tror vil best tjene trådstarters behov. Ettersom han allerede bruker Reason trenger han ikke all verdens synther, men heller et program for å forene Reason med lydinnspillinger, og kombinasjonen PT/Reason tror jeg vil være den som lar ham fortest komme i gang med dette. Hadde han vært windowsbruker ville jeg uansett anbefalt PT, til tross for at min favorittDAW på windows er Sonar. Så dette handler ikke om hva jeg foretrekker selv, men hva jeg tror dekker behovet best. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå