eMTea Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Hei! Trenger litt hjelp til systematisk feilsøking. Dette er greia: Forrige eier satt PC-en til side fordi det OnBoard LAN kortet var defekt, og den hendte at PC-en fikk blåskjerm med dette aktivert. Men å deaktivere dette i bios var jo ikke noe problem, men jeg oppdaget at bios batteriet var defekt, så jeg byttet det, så nå er det i orden. OS'et som var installert, var WinXP, å det startet, men restartet seg selv, mens det hold på å laste skrivebordet. Jeg plukket ut alle HDD'ene som stod i, 3stk, og koblet inn en 40gb som jeg skal bruke som OS disk til en ubuntu distribusjon som skal brukes til filserver. Når jeg skulle starte installasjonen første gang så at ut til å gå fint, men midt i konfigureringen på slutten, så kom samme feilen som i WinXP, en pluttselig restart. Så jeg klør meg litt i hodet å lurer på hva som er feil. Det skal sies at det er 3 forskjellige rambrikker i denne maskina, 1x1GB og 2x512mb av forskjellig merke, jeg prøvde å kjøre på kun den ene 1GB'en men det hadde ikke noe å si. Når jeg prøver flere ganger å installere, så må PC-en stå uten strøm en stund mellom hver reboot, for å i det hele tatt starte. Om den ikke står lenge nok, så starte bare alle vifter og hdd, men hdd'en jobber ikke, den bare spinner opp. Hva sier dere til å bytte hovedkort? siden onboardLAN'en er defekt, så kan jo mere og gått i stykker. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 du har ikke noen andre kmopnenter som du veit funker som du kan prøve (strømfrosyning, prosessor og hovedkort)? Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 ikke som ikke er i daglig bruk, men jeg lurte på å putte prosessor å ram i denne maskinen, (asus p4s333) for å teste det her, vil det gå greit tro? hovedkortet i den andre PC-en er asus p5p800. Lenke til kommentar
Jokke666 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Første jeg ville gjort er å ta ut en av de to forskjellige merkene RAM du har i maskinen. RAM fra to forskjellige produsenter kan skape de RARESTE feil. Bruk kun en produsent, og RAM av samme merke og type. Prøv også å kjøre "memtest" (google it) for å se at ingenting er feil med RAM-brikkene. Endret 7. juni 2008 av Jokke666 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå