Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge om campingvogn til varehenger, trenger tips og råd

Anbefalte innlegg

Tenkte å bygge om en campingvogn til vare henger. Lurte derfor på om det var noen som kanskje har gjort dette før eller veit med sikkerhet hva som må gjøres for å få papirer og godkjent dette her inne. Og evt hva jeg må regne med at staten skal ha av kroner.

Har blitt tilbydt flere understell. Det jeg har mest lyst på står bare minutter herfra men eier sier han ikke har papirer på den(eller at den aldri har vært registrert tror jeg han sa, mulig??) Han mente det bare ble skrevet ut nye papirer hos biltilsynet ut i fra ett nr på ramme/aksling når den skulle omregistreres til varehenger. Syns det høres litt rart ut, men kan det stemme?

Om jeg får egenvekta under 350kg så er det gratis å omregistrere vogna, sant?

Hva som skal til av lys og reflekser vet jeg......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Egenvekt på 350 er ikke akkurat så mye vel?

Vil ikke tro det blir så vanskelig å komme under det. Blir jo bare ramma, hjul, "bunn" og hjulhus. Blir da uten karmer og div som nesehjul. Bare så simpelt som mulig. Men det får jeg ta som det kommer.

Lenke til kommentar

Fatter'n har bygd både varehenger og båthenger selv. Varehengeren ble laget av en gammel campingvogn, der rammeverket og understell ble brukt. Husker ikke helt hva det står i vognkortet på den, men siden det var en liten, tung og gammel campingvogn med liten tillatt totalvekt ble det ikke så stor lastekapasitet på hengeren.

Båtengeren er stort sett egenprodusert i firkantstål, med aksling fra campingvogn. Den er registrert som eget/egenprodusert og under årsmodell står det 2004 (altså året den ble laget og godkjent). Husker ikke tillatt totalvekt og egenvekt, men akslingen på denne var godkjent for mer vekt enn varehengeren.

Lenke til kommentar
Fatter'n har bygd både varehenger og båthenger selv. Varehengeren ble laget av en gammel campingvogn, der rammeverket og understell ble brukt. Husker ikke helt hva det står i vognkortet på den, men siden det var en liten, tung og gammel campingvogn med liten tillatt totalvekt ble det ikke så stor lastekapasitet på hengeren.

Campingvogna jeg vil ha understell fra hadde en totalvekt på rett oppunder 1000kg om jeg ikke husker helt skakt. Får jeg da hengerens egenvekt under 350kg. Vil man ikke da få registrert den med ~750kg lasteevne?

Hvordan var papir mølla ved bruk av campingvogn understell, vet du noe om det?

Lenke til kommentar
Det er jo endel jobb og bygge om en slik til tilhenger skal man gjøre det skikkelig, har du noe spesielt i tankene i og med du vil gjøre dette isteden for og kjøpe en rimelig brukt henger?

Lit jobb blir det jo, men jeg kjøper jo bare understellet så blir jo bare å bygge opp, ikke rive ned noe. Grunnen er vel for å få en rimelig henger med litt størelse. Blir ikke så dyrt da jeg får aluminiums profiler til kostpris. :) Plss at jeg får den akkurt som jeg vil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...