Gå til innhold

BK: Starten på et makroeventyr (libelle)

Anbefalte innlegg

De fleste har sikkert fått med seg at jeg har mottatt min etterlengtede Nikkor 105mm f/2.8 VR. (Noen har til å med vært så nørder og sett på oppakkingen :p) Ettersom jeg hadde fri i dag, måtte selvfølgelig godsakene ut på en prøverunde.

Har allerede i chattetråden fått litt kritikk på kompisisjonen, men vet ikke helt hva jeg kan gjøre med den i ettertid. Beste croppen jeg kan få til vil gi et kvadratformat, noe som passet dårlig. Jeg burde kanskje hatt med mer av stilken.

Here it goes!

post-108702-1212788779_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med nytt objektiv. Jeg har selv hatt dette og det er det beste macro-objektivet jeg har hatt.

Så til bildet. Det er skarpt og fint, med en fin "kremet" bakgrunn. Komposisjonen er ikke optimal, er enig i at mere av greinen burde vist.

Da foventer vi mange spennende macrobilder fremover:-)

Lenke til kommentar

Det at du kommer på banen med makro betyr at jeg og ThorEH må begynne å skjerpe oss, på toppen er det bare plass til èn!

Hva har vi sagt om sol? Jo, skaper refleksjoner, skygger og kontraster. Så unngå det så mye som mulig.

Man kan se at vingene er delvis utbrente, men bare øverste del. Nedre del er ikke så ille. Langs halen/stjerten går det en lys strek (refleksjon) som også blir litt for domintant.

På ryggen er det også en veldig hard reflekson.

Ansiktet kommer delvis i skyggen, og den burde vært mer opplyst.

(Alt dette er tilfeller på bildet mitt jeg sendte deg i går, så jeg vet hva problemet er)

Stilken den står på er veldig kontrastfull, og preget av høylys.

Felles for dette er SOL, fyfy... Lær deg å bruke stativet stødig, og bruk teknikker for å skjerme sola. Enten ved bruk av kroppen, eller skjermbrett. Skjermbrett gir en stor fordel fordi man kan velge komp helt fritt, mens ved å bruke seg selv så må man ta hensyns til hvor skyggen er.

Bakgrunnen kan være bedre (Det beste er jo en naturlig ensfarget bakgrund, kanskje med noen nyanser, men ikke mange, og knallskarp motiv. Du skulle hatt bakgrunnen fra høyre side, på venstre side, for nå er det eneste rotete i bakgrunnen, rett bak hodet til nymfa, og med kontraster rett bak det som skal være skarpt, blir det noe skurr på sonaren.

Komposisjonsmessig så suger den, men nå er vannymfer et herk å komponere til og. Syltynne, og lange. Det som ofte er afla omega er å bare lage en diagonal,når man har slike bilder, som går på skrå.

På høykant som mitt er også en mulighet, men det er viktig å fylle ut bildet, og ikke lage det for langt.

Neste gang tar du med saks, og når du finner en nymfe som sitter i ro (Merket at dette gjelder hunn'ene mer enn hannene, vårkåte drittsekker) så tar du bilder for å sire deg, og så klipper du opp bakgrunnen for optimal DOF, evt presser den ned. Tar sjangsen ved å ikke bruke tiden på å knipse, men det er en sjangs som er verdt å ta.

Håper du setter pris på 30 min av min hellige fritid. (Når forumet er så stille som det har jeg lite å gjøre)

Lenke til kommentar

For å være et av de første bildene med nytt makroobjektiv er jeg imponert. Det eneste jeg reagerte på var komposisjonen (som flere andre også har nevnt). Hvis du først skal prøve deg på en slags tredeling (eller gyldent snitt) er det som regel bedre at "ansiktet" vender innover mot den største bildeflaten.

Meget fyldig og interessant tilbakemelding fra den unge trønderen vår også! (hvis det er lov å gi kritikk på en kritikk :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...