Gå til innhold

Første gangs linux-bruker; hvilken distro anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan ha dem installlert på samme PC.

Forskjellige måter å gjøre dette på.

En er å dual-boote. Dvs. du installerer begge på hardisken. Da er det gjerne lurt å (re)installere Vista først, og passe på at du bare bruker halvparten av harddisk-plassen slik at du kan installere Ubuntu på resten av hardisken.

Ellers så kan du installere hele Ubuntu eller Vista på hardisken og så kjøre den som du ikke har installert der i en "virtual maskin" inni den igjen. Fks. så kan du har Ubuntu inni en "liksommaskin"(virtuel maskin) på Vista.

Den tredje og mest enklere måten å gjøre det på hvis du allerede har Vista er å installre Ubuntu inni Vista. (Men kjører det utenom). Det du gjør da er å putte i Ubuntu CD-en når du har Vista oppe og starte installasjonsprogrammet. Det vil installere Ubuntu inni Vista, men det vil kjøre for seg selv. Dette er veldig greit siden du slipper å reinstaller eller uinstallere Vista for å prøve Ubuntu. Etter du har installert Ubuntu på denne måten så er det bare å restarte og velge Ubuntu når maksiner starter og så går den inn i den igjen. Hvis du vil tilbake til Vista så er det bare å restarte igjen og velge Vista.

Lenke til kommentar
Man kan ha dem installlert på samme PC.

Forskjellige måter å gjøre dette på.

En er å dual-boote. Dvs. du installerer begge på hardisken. Da er det gjerne lurt å (re)installere Vista først, og passe på at du bare bruker halvparten av harddisk-plassen slik at du kan installere Ubuntu på resten av hardisken.

Ellers så kan du installere hele Ubuntu eller Vista på hardisken og så kjøre den som du ikke har installert der i en "virtual maskin" inni den igjen. Fks. så kan du har Ubuntu inni en "liksommaskin"(virtuel maskin) på Vista.

Den tredje og mest enklere måten å gjøre det på hvis du allerede har Vista er å installre Ubuntu inni Vista. (Men kjører det utenom). Det du gjør da er å putte i Ubuntu CD-en når du har Vista oppe og starte installasjonsprogrammet. Det vil installere Ubuntu inni Vista, men det vil kjøre for seg selv. Dette er veldig greit siden du slipper å reinstaller eller uinstallere Vista for å prøve Ubuntu. Etter du har installert Ubuntu på denne måten så er det bare å restarte og velge Ubuntu når maksiner starter og så går den inn i den igjen. Hvis du vil tilbake til Vista så er det bare å restarte igjen og velge Vista.

den siste metoden skulle jeg helst ha lest for 30 min siden ;(

har tenkt til å prøve meg med dual-boot, har forløbig satt av 50GB til ubuntu (håper det går an å utvide det tallet etterhvert...)

PCen booter ikke fra ubuntu-cden, hvilken boot-prioritet skal jeg ha i biosen?

btw; vista starter ikke lengre...

Lenke til kommentar

"Microsoft Viritual Server" er gratis, og funker ypperlig for å viritualisere en ubuntu innstalasjon. Anbefaler det på det sterkeste for en som bare vil prøve. Da slipper du å avinstalere det OSet du kjører på nå, du bare tester ubuntu i det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Han vil mase om dei oppdateringane han treng. Du burde sjølvsagt hente ned kva han vil at du skal hente ned :)

Så anbefaler eg deg til å gå på legg til/fjern programmer og hent ned noko som liknar på Ubuntu Extra (hugsar ikkje heilt) sånn at du skal spele av MP3-filer og få flash osv.

Lenke til kommentar

Nei, ikke på samme måte som windows(restart hele tiden, dersom det er oppdateringer så blir du spurt om det.

Men skjekk at du har installert de lukkede driverne for skjermkortet.

Da er det bare å slå seg løs i et hav av pakker og muligheter. ;)

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Han vil mase om dei oppdateringane han treng. Du burde sjølvsagt hente ned kva han vil at du skal hente ned :)

Så anbefaler eg deg til å gå på legg til/fjern programmer og hent ned noko som liknar på Ubuntu Extra (hugsar ikkje heilt) sånn at du skal spele av MP3-filer og få flash osv.

oki! går det an å "importere" musikken fra vista og over til ubuntu?

Nei, ikke på samme måte som windows(restart hele tiden, dersom det er oppdateringer så blir du spurt om det.

Men skjekk at du har installert de lukkede driverne for skjermkortet.

Da er det bare å slå seg løs i et hav av pakker og muligheter. ;)

:D men hvor finner jeg de pakkene og mulighetene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
oki! går det an å "importere" musikken fra vista og over til ubuntu?
Tja. Om du veit kor musikken er i Vista så skal du kunne finne til mappa og deretter spele dei av i Rythmbox. Om du ikkje finn Vista-disken din så må du nesten spørre nokon som har peil på montering av harddiskar :D

Einaste er at Vista må vere HEILT avslege. Ikkje noko kvilemodus eller dvale.

:D men hvor finner jeg de pakkene og mulighetene?

Legg til/fjern programmer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...