Hotel Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Nå er jeg lei av windows og har bestemt meg for å bytte til et linux os, derfor lurer jeg på hvilket dere anbefaler! Pcen skal brukes til vanlige ting som surfing, video og "kontor-oppgaver" Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Ubuntu, ingen over og ingen ved siden av for en nybegynner. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Eventuelt gNewSense hvis du vil bruke bare fri programvare. Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 oki..takk for svar! kan man kjøre både ubuntu og vista samtidig? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Samtidig som i begge på en PC, men bare en om gangen. Burde være masse informasjon å finne på det vide internett om dualboot. HW har vel også en artikkel om emnet. Dersom du setter deg fast så er det bare å spørre. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Man kan ha dem installlert på samme PC. Forskjellige måter å gjøre dette på. En er å dual-boote. Dvs. du installerer begge på hardisken. Da er det gjerne lurt å (re)installere Vista først, og passe på at du bare bruker halvparten av harddisk-plassen slik at du kan installere Ubuntu på resten av hardisken. Ellers så kan du installere hele Ubuntu eller Vista på hardisken og så kjøre den som du ikke har installert der i en "virtual maskin" inni den igjen. Fks. så kan du har Ubuntu inni en "liksommaskin"(virtuel maskin) på Vista. Den tredje og mest enklere måten å gjøre det på hvis du allerede har Vista er å installre Ubuntu inni Vista. (Men kjører det utenom). Det du gjør da er å putte i Ubuntu CD-en når du har Vista oppe og starte installasjonsprogrammet. Det vil installere Ubuntu inni Vista, men det vil kjøre for seg selv. Dette er veldig greit siden du slipper å reinstaller eller uinstallere Vista for å prøve Ubuntu. Etter du har installert Ubuntu på denne måten så er det bare å restarte og velge Ubuntu når maksiner starter og så går den inn i den igjen. Hvis du vil tilbake til Vista så er det bare å restarte igjen og velge Vista. Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Man kan ha dem installlert på samme PC. Forskjellige måter å gjøre dette på. En er å dual-boote. Dvs. du installerer begge på hardisken. Da er det gjerne lurt å (re)installere Vista først, og passe på at du bare bruker halvparten av harddisk-plassen slik at du kan installere Ubuntu på resten av hardisken. Ellers så kan du installere hele Ubuntu eller Vista på hardisken og så kjøre den som du ikke har installert der i en "virtual maskin" inni den igjen. Fks. så kan du har Ubuntu inni en "liksommaskin"(virtuel maskin) på Vista. Den tredje og mest enklere måten å gjøre det på hvis du allerede har Vista er å installre Ubuntu inni Vista. (Men kjører det utenom). Det du gjør da er å putte i Ubuntu CD-en når du har Vista oppe og starte installasjonsprogrammet. Det vil installere Ubuntu inni Vista, men det vil kjøre for seg selv. Dette er veldig greit siden du slipper å reinstaller eller uinstallere Vista for å prøve Ubuntu. Etter du har installert Ubuntu på denne måten så er det bare å restarte og velge Ubuntu når maksiner starter og så går den inn i den igjen. Hvis du vil tilbake til Vista så er det bare å restarte igjen og velge Vista. den siste metoden skulle jeg helst ha lest for 30 min siden ;( har tenkt til å prøve meg med dual-boot, har forløbig satt av 50GB til ubuntu (håper det går an å utvide det tallet etterhvert...) PCen booter ikke fra ubuntu-cden, hvilken boot-prioritet skal jeg ha i biosen? btw; vista starter ikke lengre... Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 "Microsoft Viritual Server" er gratis, og funker ypperlig for å viritualisere en ubuntu innstalasjon. Anbefaler det på det sterkeste for en som bare vil prøve. Da slipper du å avinstalere det OSet du kjører på nå, du bare tester ubuntu i det. Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 har det noe å si at jeg bare kopierte .iso filen over på cden? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Ja. Du på brenne selve ISO filen. ISO filen et bilde på CD-en. På Windows er IsoBurn(http://isoburn.sourceforge.net/screenshots.html) bra til å brenne. På Linux så følger det som regel med et program som kan brenne ISO-filer. (Hvis du er i tvil her, få tak i et program som heter brasero.) Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Jeg bruker Linux Mint (http://linuxmint.com). Trådløse nettverk fungerer bedre enn i Ubuntu, samt at alle codecs er installert på forhånd. Mint er bygd på Ubuntu, så det meste er likt. Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 okey, nå har jeg installert ubuntu men hva gjør jeg nå? må jeg gjøre mange oppdateringer e.l? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Han vil mase om dei oppdateringane han treng. Du burde sjølvsagt hente ned kva han vil at du skal hente ned Så anbefaler eg deg til å gå på legg til/fjern programmer og hent ned noko som liknar på Ubuntu Extra (hugsar ikkje heilt) sånn at du skal spele av MP3-filer og få flash osv. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Nei, ikke på samme måte som windows(restart hele tiden, dersom det er oppdateringer så blir du spurt om det. Men skjekk at du har installert de lukkede driverne for skjermkortet. Da er det bare å slå seg løs i et hav av pakker og muligheter. Endret 8. juni 2008 av Blackslash Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Han vil mase om dei oppdateringane han treng. Du burde sjølvsagt hente ned kva han vil at du skal hente ned Så anbefaler eg deg til å gå på legg til/fjern programmer og hent ned noko som liknar på Ubuntu Extra (hugsar ikkje heilt) sånn at du skal spele av MP3-filer og få flash osv. oki! går det an å "importere" musikken fra vista og over til ubuntu? Nei, ikke på samme måte som windows(restart hele tiden, dersom det er oppdateringer så blir du spurt om det.Men skjekk at du har installert de lukkede driverne for skjermkortet. Da er det bare å slå seg løs i et hav av pakker og muligheter. men hvor finner jeg de pakkene og mulighetene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 oki! går det an å "importere" musikken fra vista og over til ubuntu?Tja. Om du veit kor musikken er i Vista så skal du kunne finne til mappa og deretter spele dei av i Rythmbox. Om du ikkje finn Vista-disken din så må du nesten spørre nokon som har peil på montering av harddiskar Einaste er at Vista må vere HEILT avslege. Ikkje noko kvilemodus eller dvale. men hvor finner jeg de pakkene og mulighetene? Legg til/fjern programmer. Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 finnes det noe program alla vld og iTunes til ubuntu? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 vld har jeg ikke hørt om, men det finnes mange musikkavspillere du kan velge mellom. Rhythmbox er vel en av de som ligner mest på itunes, ellers så har du amarok som mange liker. Disse installeres lett fra «Leggtil og Fjern programmer». Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Sjekk denne tråden for anbefaling av programmer... Anntar du mener VLC. Denne finner du i "legg til/fjern" eller du kan skrive "sudo apt-get install vlc" i terminalen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå