Gå til innhold

CERN blir slutten på universet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det bare tilfeldig at msn klikket både i går og i dag oss mange personer?.

 

Er jo i går LHC ble startet. Og i går msn begynte og klikke.

 

 

Det stemme faktisk, opplevde flere ganger at msn klikket!!!

 

 

 

Å til dere som trur vi blir slukt av et svart hull... Det er absolutt like sannsynlig som om jeg skulle vært Bin laden!!! :ph34r:

Lenke til kommentar

Noen som gidder å sende mail til en stor nettavis der de ber om at de skriver en god saklig og ikke minst riktig artikkel basert på ting fra tråden, fra skikkelige forskningsrapporter og kvalifiserte uttalelser uten dommedagsprofeti i overskriften som oppklarer de faktiske farene ved dette vs. alle tingene som vi kan få svar på? :ph34r:

Koffor risikere alle livene her på Jorden på grunn av at Forskerne vil prøve å skape en ny Jord? De kunne ihvertfall spurt oss om det er greit å risikere livene våre!!!! La Jorden leve!!!!

:cry:

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Jeg tror det er fullt mulig at det vil kunne dannes mikroskopiske sorte hull i den nye akseleratoren i CERN. :thumbup:

 

Det er ikke selve massen som direkte avgjør om det dannes et sort hull, men det er konsentrasjonen av massen. Når masse samles ekstremt tett under så høyt "trykk" at kjernekreftene ikke klarer å stå imot, vil dette føre til at de smelter sammen, og det er slik de fleste sorte hull dannes i kjernen av en tung stjerne.

 

Nå husker ikke jeg den eksakte formelen for gravitasjonskreftene mellom to masser, men jeg husker at jo nærmere to masser er hverandre, jo større blir kreftene som virker mellom dem. Dersom avstanden går mot 0, vil kreftene gå mot uendelig. Dette er som regel ikke noe problem ettersom kjernekreftene sørger for at masser sjeldent kommer tett nok innpå hvernandre, men dersom to masser sendes mot hverandre med ekstremt høy hastighet vil dette kunne være nok til at de kollapser sammen til én masse.

 

Dersom den nye massen har en "hendelseshorisont" (sett matematisk utifra formelen for gravitasjonskrefter) som strekker seg utenfor kjernekreftenes virkeområde vil dette kunne gjøre at fler og fler partikler kollapser inn mot denne massen, og vi har et sort hull.

 

Det vil imidlertid ikke være noe særlig fare for at så små hull vil kunne fortsette å spise opp nye partikler ettersom de raskt "fordamper" på grunn av hawkings-stråling. Vi snakker altså om surte hull med ekstremt kort levetid!

 

Mange forskere mener faktisk at det dannes slike små sorte hull kontinuerlig over hodene våre når kosmiske partikkler kommer med hastigheter nært lysets hastighet inn mot atmosfæren og treffer andre partikkler i atmosfæren.

 

Fant ingen kilder nå i farta, men skal se om jeg finner noen etterhvert..

 

 

høres ut som at kilden din er ganske nøyaktig illustrert vitenskap som jeg leste på dass i stad, hehe. Snakker om tilfeldigheter ... Kanskje det var forutbestemt at jeg skulle lese akkurat DET nummeret av IV :p

Lenke til kommentar
De planlegger vel å holde på til gikta på dem. :p

 

Jeg leste et sted at de kommer til å produsere nok data i løpet av et år til å fylle et cd-tårn på 20 kilometer (Skal se om jeg finner igjen kilden).

 

Det er egentlig veldig spennende, men det tar nok noen år før de kommer frem til resultater som vil "revolusjonere" fysikken.

 

Sånn lagrer man data på CERN:

post-25283-1214843632_thumb.jpg

 

Hver av de tapene tar i underkant av en terrabyte. Og det er flere av disse maskinene - og likevel er det kanskje ikke nok til å lage den delen av originaldataene som ikke øyblikkelig blir kastet...

 

 

Hey, når tok du det bilde av pcen min?! Hilsen gullkunde hos komplett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...