Gå til innhold

CERN blir slutten på universet.


Anbefalte innlegg

så endte ikke universet allikevel da.

 

var faktisk et par jenter i historie og filosofi timen som var redde for at akkurat det skulle skje i dag

Var det noen seriøse personer som trodde verden ville gå under klokken 0930 norsk tid i dag? Kritikerne er vel redde for hva som vil skje når vi kræsjer partikler med høy fart, ikke hva som skjer når vi starter aksleratoren..

 

E: way too late..

Endret av Knast
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
får da bare håpe det kommer noe nyttig ut av det.

synes vi ihvertfall bør få en måte å utnytte energien i atomene på, så vi kan legge en stein i bilen å kjøre med energien den gir i 100 år.

 

Er det kjernekraft du snakker om?

 

AtW

 

tenkte mer på faktisk forbrenning eller noe av atomer, uavhengig av radioaktivitet.

 

Kjernekraft er jo nettopp det, man fjerner masse fra pertikler for å få energi.

 

AtW

 

så endte ikke universet allikevel da.

 

var faktisk et par jenter i historie og filosofi timen som var redde for at akkurat det skulle skje i dag

Var det noen seriøse personer som trodde verden ville gå under klokken 0930 norsk tid i dag? Kritikerne er vel redde for hva som vil skje når vi kræsjer partikler med høy fart, ikke hva som skjer når vi starter aksleratoren..

 

E: way too late..

 

Det er ingen seriøse personer som mener disse ekprimentene vil få jorda til å gå under, hverken nå eller senere.

 

AtW

Lenke til kommentar
får da bare håpe det kommer noe nyttig ut av det.

synes vi ihvertfall bør få en måte å utnytte energien i atomene på, så vi kan legge en stein i bilen å kjøre med energien den gir i 100 år.

 

Er det kjernekraft du snakker om?

 

AtW

 

tenkte mer på faktisk forbrenning eller noe av atomer, uavhengig av radioaktivitet.

 

Kjernekraft er jo nettopp det, man fjerner masse fra pertikler for å få energi.

 

AtW

joda, men blir vel kanskje en forbedring av kjernekraft slik det er i dag.

Det jeg tenkte på var forbrenning av atomer i ett hvilket som helst stoff, uten avfallsprodukter, altså konvertere 100% av atomene i det man forbrenner til energi.

kjernekraft i dag er vel avhengig av fusjon, til det brukes radioaktive stoffer(uran, plotunium, thorium).

Kald fusjon er vel egentlig sånn ca det jeg tenkte på

 

var egentlig bare ment halvveis som tull, er jo ikke akkurat derfor de har startet CERN.

ikke veldig gjennomtenkt kommentar fra meg :p

Lenke til kommentar
joda, men blir vel kanskje en forbedring av kjernekraft slik det er i dag.

Det jeg tenkte på var forbrenning av atomer i ett hvilket som helst stoff, uten avfallsprodukter, altså konvertere 100% av atomene i det man forbrenner til energi.

kjernekraft i dag er vel avhengig av fusjon, til det brukes radioaktive stoffer(uran, plotunium, thorium).

Kald fusjon er vel egentlig sånn ca det jeg tenkte på

 

var egentlig bare ment halvveis som tull, er jo ikke akkurat derfor de har startet CERN.

ikke veldig gjennomtenkt kommentar fra meg :p

 

I teorien kan man fint drive kjernefysisk produksjon av kraft fra etthvert stoff, ui dag brukes fisjon ikke fusjon. Forøvrig er jo ett av de problemetiske avfallstoffene gammestråler som er "ren energi" i den forstanda t det er elemtromagnetisk stråling. Så å konvertere 100% vil desverre ikke garantere at man ikke har avfall.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hvordan vi skal få vite hvordan big bang oppstod, siden det her er snakk om en praktisk simulering og ikke en naturlig reaksjon, men kan bli spennende å se om vi finner noen hittil ukjente fenomener i prosjektet.

reaksjonen er jo natturlig, menneskene hjelper bare litt til :p

Joa.. Jeg tenkte mer i retning av den "meta-fysiske" diskusjonen; "hva startet bigbang?".

Ingenting, en kosmisk bevissthet (f.eks. Gud) eller Øystein Greni.. Men ingen vet enda, kanskje vi får nye ledetråder i dette spørsmålet også..

En teori går ut på at vårt univers er bare et av mange. Den bygger videre på M-teorien som igjen bygger på streng-teorien.

Her tar man utgangspunkt i at det finnes 10 dimensjoner (11 med tid) og at all materie og energi er manifestasjonen av vibreringer i et membran som flyter fritt. Den tredimensjonale fremtoningen av dette 11-dimensjonale membranet er universet. Enkelte mener at BigBang kan ha vært det at "vårt" membran/univers koliderte med et annet. Det spesielle med denne teorien er at den lar det være mulig at tid eksisterte også før BigBang.

For mer info om dette så se en dokumentar kalt "Paralell universes" av BBC.

Lenke til kommentar

hvorfor må dem alltid blande inn så h******* mange dimensjoner?

støtter saken med flere univers, men hvorfor skal de blade inn membraner i dette?

og hva er så 4-9 dimensjon?

 

men, får håpe den finner ut av det.

at tid eksisterte før BigBang kan jo være gyldig uansett, så lenge energi har vært så har vel også tid vært. uten energi, ingen BigBang.

men igjen, hva er definisjonen av tid?

Lenke til kommentar

Ingenting, en kosmisk bevissthet (f.eks. Gud) eller Øystein Greni.. Men ingen vet enda, kanskje vi får nye ledetråder i dette spørsmålet også..

En teori går ut på at vårt univers er bare et av mange. Den bygger videre på M-teorien som igjen bygger på streng-teorien.

Her tar man utgangspunkt i at det finnes 10 dimensjoner (11 med tid) og at all materie og energi er manifestasjonen av vibreringer i et membran som flyter fritt. Den tredimensjonale fremtoningen av dette 11-dimensjonale membranet er universet. Enkelte mener at BigBang kan ha vært det at "vårt" membran/univers koliderte med et annet. Det spesielle med denne teorien er at den lar det være mulig at tid eksisterte også før BigBang.

For mer info om dette så se en dokumentar kalt "Paralell universes" av BBC.

Jeg vil påstå at dette utelukker Øystein Greni.

Ellers vil vel bare komme frem til at noe var før, større etc. Bare tanken og fantasien setter grenser for teorier man kan hoste opp. Kanskje er vårt univers på størrelse med en ert i et større univers, kanskje er dette the matrix osv. Tid er i alle tilfeller mulig før big bang. Tror uansett vi bør stoppe dette sideemnet nå, eller bruke eksisterende diskusjoner om temaet..

Lenke til kommentar
Hadde jeg hatt Stephen Hawkings og kameratene hans på speeddial så kanskje jeg kunne besvart deg. Men eneste jeg kan si er at de som har peil på dette har kommet til at det er den eneste måten å forklare hvordan ting henger sammen.

 

de tar nå bare en kvalifisert gjett de også.

kan like gjerne bare være 1 univers, 3 dimensjoner+tid og at big bang kun var ett sort hull som imploderte.

mørkt materie er kun motsetningen til atomen, nesten som strøm, atomer er +, mørkt materie er -.

 

men, forskerene skal jo ha det til at alt er så avansert, men de har jo fått 50 mrd til sakene sine, så noe gjør dem jo riktig :p

Lenke til kommentar
Sånne proton greier er jo ganske skummelt da. Dere husker jo hva som skjedde med dødsstjernen da den fikk en dose proton-torpedoer opp i rassen!

Blir rett forbannet når noen forskere sitter og gambler med jordens eksistens på den måten! :realmad:

 

Muahaha :p

 

Forøvrig:

Det var vel foton-torpedoer den fikk, var det ikke?

 

får da bare håpe det kommer noe nyttig ut av det.

synes vi ihvertfall bør få en måte å utnytte energien i atomene på, så vi kan legge en stein i bilen å kjøre med energien den gir i 100 år.

 

Nå er vel "stein" i seg selv heller uegnet som tradisjonellt kjernebrensel, i allefall i liten skala (og med dagens teknologier - vi sliter med å fusjonere hydrogen i gunstige blandinger - og for å fusjonere silisum eller oksygen (hovedbestanddelene i stein) trenger du supernova-tilstander...) - men kanskje det er en mulighet likevel:

 

Det viser seg at det er en viss forskjell mellom materie og antimaterie. Dette gjør at det kanskje ikke er heeelt umulig å tenke seg at det kan gå ann å "flippe" materie til antimaterie - for så å annhilere det med vanlig materie - med stort energiutbytte som resultat :) Den som forsker, får se!

Lenke til kommentar
får da bare håpe det kommer noe nyttig ut av det.

synes vi ihvertfall bør få en måte å utnytte energien i atomene på, så vi kan legge en stein i bilen å kjøre med energien den gir i 100 år.

 

Nå er vel "stein" i seg selv heller uegnet som tradisjonellt kjernebrensel, i allefall i liten skala (og med dagens teknologier - vi sliter med å fusjonere hydrogen i gunstige blandinger - og for å fusjonere silisum eller oksygen (hovedbestanddelene i stein) trenger du supernova-tilstander...) - men kanskje det er en mulighet likevel:

 

Det viser seg at det er en viss forskjell mellom materie og antimaterie. Dette gjør at det kanskje ikke er heeelt umulig å tenke seg at det kan gå ann å "flippe" materie til antimaterie - for så å annhilere det med vanlig materie - med stort energiutbytte som resultat :) Den som forsker, får se!

er ikke tradisjonell kjernebrensel jeg snakker om heller da, som egentlig er ganske dårlig.

så klart det der mulig, bare man finner ut hvordan :)

Lenke til kommentar

Blir så jævlig irritert, for at halvparten av alle vennene mine tror LHC skal gjøre ditten og datten. Og skape dommedag.

 

Hadde og en samtale med venn om dette (Noe er kopiert herifra. For jeg er ikke rågod i fysikk, og noe måtte jo til for og overbevise. + at det er jo skrevet litt på bodødialekt)

 

 

Robin andre says:

om 3 uker kan vi dø

Marcus says:

hvor har du det i fra

Marcus says:

Er du redd for at LHC skal fucke opp?

Marcus says:

Noe som ikke vil skje

Marcus says:

?

robin andre says:

de skal jo lage ett nytt big bang'

Marcus says:

ja

Marcus says:

men vi vil ikke dø

Marcus says:

orker ikke forklare

Marcus says:

alt

robin andre says:

det kan hende

Marcus says:

nei

Marcus says:

det kan det ikke

Marcus says:

Verdens største fysikere har sagt at dette ikke vil si

Marcus says:

det har med massetethet

Marcus says:

partikler

Marcus says:

osv

Marcus says:

og gjøre

Marcus says:

LES denne tråden. Så vil du få vite hvorfor

Marcus says:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11951592

robin andre says:

de kan ikke vær 100% sikker

Marcus says:

Nei. Men sjangsen e ekstremt litenm

Marcus says:

Man e redd at det ska skap et svart hull

Marcus says:

men det vil forsvinn på milisekunder

Marcus says:

det skjer hele tiden over hodene på våre

Marcus says:

opg skulle

Marcus says:

og f.eks hvis et lite svarte hull blir skapt. Så er det ingen gravitasjo

Marcus says:

n

Marcus says:

i jordens indre til at deg kan skje.

robin andre says:

men vess det blir ``fucked up`` så

robin andre says:

..

Marcus says:

år alle de matematiske formlene sier at det ikke skjer noe med sikkert noe sånt som 99.9% sikkerhet synes jeg det er gode nok odds til å åpne veien for å muligens finne ut hvordan big bang oppstod

robin andre says:

kan faktisk det ``sort`` hull dra oss inn, og smadre jorden

Marcus says:

Nei. Fordi. Vi har ikke noe gravitasjon i jordens indre

 

Endret av viking665
Lenke til kommentar
Så døde vi ikke i dag da. Er jo fullt av grupper på nettby som: hvis vi dør i morgen blablabla. Vell ingenting skjedde i dag! Og ingenting vil skje når det virkelige forsøket starter.

Fordi nettbygrupper er til å stole på.

 

Angående det med at jorda går under, så synes jeg det er idiotisk å tro slik. Selv om det er pressen, med sin måte å vinkle ting på, som får folk til å tro det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...