Reeve Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Den egentlige testen som skal foregå i LHC: Endret 12. august 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 LOL That made my day! :D:D :!: Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Den egentlige testen som skal foregå i LHC: /b/tard Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Du vet at Dan Brown er høyt respektert av både fysikere, historikere og kunstshistorikerne sant? Han legger så mye arbeid ned i detaljene, at bøkene hans kunne like gjerne vært gitt ut som lærebøker Men selv om han er respektert for å bruke mye riktig i boka hans er historien funnet opp. Han er ikke noe bedre å spå fremtiden på enn andre. Han er heller ikke fysiker, ingen av tingene i boka har han funnet selv. Jeg håper virkelig at du ikke er seriøs... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) *snip* Vel, som spenningsforfatter skriver han meget bra, jeg har selv både "engler og demoner" og "da vinci koden" + en bok til av ham på hylla, og de er oppslukende spennende. Og også ganske så urealistiske. F.eks. bare det å containe en haug med antimaterie, er vel... vanskelig Forøvrig så er initialene til boka, "AD", oppkalt etter et cern-eksperiment som heter "antimatter decelerator", som går på, vel, samle opp antimaterie. Men i "litt" mindre mengder (tror ikke du hadde merket det om du hadde fått produksjonen til nå midt i fleisen, for å si det sånn...) Endret 13. august 2008 av ilpostino Lenke til kommentar
pululf Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 K... Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, bare den første siden, så jeg vet ikke om det er noen som har foprklart dette før meg, men anyways, here we go. Sorte hull skapes når en stjerne som har mer masse enn chandresekhar-grensen (omtrent 1.5 ganger solens masse) dør. Det indre trykket av stjernen er ikke nok til å motstå den store gravitasjonen, og den begynner å kollapse. Til slutt vil den kollapse ned til et punkt der massen er sentrert på et så lite punkt at gravitasjonen blir uhyrlig sterk. Faktisk blir den så sterk at ikke en gang lyset klarer å unslippe. Det er grunnen til at den er "svart" - lyset klarer ikke å unslippe. Det er kun stjerner som har mer masse en "chandresekhar-grensen" som blir til svarte hull. Hvis stjernen har mindre masse kan det skje tre ting: 1. Det indre trykket er stort nok til å motstå gravitasjonen av stjernen, og stjernen ekspanderer og sprer seg ut til en "tåke". 2. Stjernen kollapser, men til slutt blir det indre trykket for stort for den. Stjernen er nå en hvit dverg. (Okey, jeg må si at jeg ikke var helt sikker på akkurat denne) 3. Stjernen kollapser, men når trykket inni blir til slutt så stort at molekylene kræsjer, og elektronene og protronene annihilerer. Dette skaper nøytroner. Nå er trykket inni stjernen stort nok til å motstå gravitasjonen. Den er nå blitt til en hyper-tett protronstjerne som består kun av protroner. Derfor burde det ikke være mulig for et lite antall partikler som skytes mot hverandre i lysets hastighet å bli et svart hull, for de er under chandresekhar-grensen. Men det er faktisk mulig å danne et svart hull uti fra noe som har mindre masse enn ck-grensen. Dette kan man gjøre hvis trykket er stort nok (som trykket fra gravitasjonen til en sammentrekkende stjerne). Man har renget ut at hvis man gjorde alt vann i havet om til tungtvann, og brukte dette til å lage en atom-bombe, så ville trykket i midten av denne bomben når den sprang være stort nok til å trykke sammen noe av tungtvannet sammen til punktet der det blir et svart hull. MEn dette er ikke noe man bør være bekymret over at vil skje med den nye partikkelakselleratoren. Der er trykket ikke stort nok til at partiklene vil danne et svart hull. Og dessuten, hvis partiklene skulle skape et svart hull, ville det forsvunnet med nesten en gang. Dette er fordi levealderen til et svart hull er proporsjonal med massen dens, så et lite svart hulle lever kortere enn et stort svart hull. Lenke til kommentar
Lampen Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 K... Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, bare den første siden, så jeg vet ikke om det er noen som har foprklart dette før meg, men anyways, here we go. Sorte hull skapes når en stjerne som har mer masse enn chandresekhar-grensen (omtrent 1.5 ganger solens masse) dør. Det indre trykket av stjernen er ikke nok til å motstå den store gravitasjonen, og den begynner å kollapse. Til slutt vil den kollapse ned til et punkt der massen er sentrert på et så lite punkt at gravitasjonen blir uhyrlig sterk. Faktisk blir den så sterk at ikke en gang lyset klarer å unslippe. Det er grunnen til at den er "svart" - lyset klarer ikke å unslippe. Det er kun stjerner som har mer masse en "chandresekhar-grensen" som blir til svarte hull. Hvis stjernen har mindre masse kan det skje tre ting: 1. Det indre trykket er stort nok til å motstå gravitasjonen av stjernen, og stjernen ekspanderer og sprer seg ut til en "tåke". 2. Stjernen kollapser, men til slutt blir det indre trykket for stort for den. Stjernen er nå en hvit dverg. (Okey, jeg må si at jeg ikke var helt sikker på akkurat denne) 3. Stjernen kollapser, men når trykket inni blir til slutt så stort at molekylene kræsjer, og elektronene og protronene annihilerer. Dette skaper nøytroner. Nå er trykket inni stjernen stort nok til å motstå gravitasjonen. Den er nå blitt til en hyper-tett protronstjerne som består kun av protroner. Derfor burde det ikke være mulig for et lite antall partikler som skytes mot hverandre i lysets hastighet å bli et svart hull, for de er under chandresekhar-grensen. Men det er faktisk mulig å danne et svart hull uti fra noe som har mindre masse enn ck-grensen. Dette kan man gjøre hvis trykket er stort nok (som trykket fra gravitasjonen til en sammentrekkende stjerne). Man har renget ut at hvis man gjorde alt vann i havet om til tungtvann, og brukte dette til å lage en atom-bombe, så ville trykket i midten av denne bomben når den sprang være stort nok til å trykke sammen noe av tungtvannet sammen til punktet der det blir et svart hull. MEn dette er ikke noe man bør være bekymret over at vil skje med den nye partikkelakselleratoren. Der er trykket ikke stort nok til at partiklene vil danne et svart hull. Og dessuten, hvis partiklene skulle skape et svart hull, ville det forsvunnet med nesten en gang. Dette er fordi levealderen til et svart hull er proporsjonal med massen dens, så et lite svart hulle lever kortere enn et stort svart hull. meget godt skrevet:D (applaus) Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) K... Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, bare den første siden, så jeg vet ikke om det er noen som har foprklart dette før meg, men anyways, here we go. Sorte hull skapes når en stjerne som har mer masse enn chandresekhar-grensen (omtrent 1.5 ganger solens masse) dør. Det indre trykket av stjernen er ikke nok til å motstå den store gravitasjonen, og den begynner å kollapse. Til slutt vil den kollapse ned til et punkt der massen er sentrert på et så lite punkt at gravitasjonen blir uhyrlig sterk. Faktisk blir den så sterk at ikke en gang lyset klarer å unslippe. Det er grunnen til at den er "svart" - lyset klarer ikke å unslippe. Nå har ikke jeg hørt navnet chandresekhar, men det er sikkert rett. Uansett, jeg ville rette litt på deg. Dette er slik jeg husker det fra 1FY på videregående i fjor. En stjerne som er i sluttfasen vil enten blåse seg opp til en rød kjempe, og brenne opp fort. Da vil den også blåse vekk store deler av sin masse. Etterhvert vil den krympe pga. strålingstrykket fra innsiden minker, til en hvit dverg. Dette kommer til å skje med Jorden Solen. Har den større masse, vil den også bli til en rød kjempe (eller superkjempe), og etter en stund, bil den eksplodere i en supernova. Om restmassen er under 1.4 solmasser, blir den til en hvit dverg. Er restmassen mellom 1.4 og 2.2 solmasser, vil den bli til en nøytronstjerne. Er restmassen over 2.2 solmasser, vil den bli til et sort hull. Jeg er ikke sikker på begynnelsen om alle stjerner eksploderer i en supernova eller ikke, men om det blir til en hvit dverg, nøytronstjerne, eller et svart hull, kommer an på restmassen etter den enten har blåst vekk de ytterste lagene, eller etter den har eksplodert i en supernova. God natt. Endret 13. august 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
TSP Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Mener du solen? Jorden blir vel til ingen hvit dverg? Lenke til kommentar
pululf Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Mener du solen? Jorden blir vel til ingen hvit dverg? Kun stjerner ja Jorda vil til slutt bli slukt av sola når den ekspanderer i sluttfasen sin. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Selvsagt mente jeg Solen. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Nå har ikke jeg hørt navnet chandresekhar, men det er sikkert rett. Uansett, jeg ville rette litt på deg. Dette er slik jeg husker det fra 1FY på videregående i fjor. En stjerne som er i sluttfasen vil enten blåse seg opp til en rød kjempe, og brenne opp fort. Da vil den også blåse vekk store deler av sin masse. Etterhvert vil den krympe pga. strålingstrykket fra innsiden minker, til en hvit dverg. Dette kommer til å skje med Jorden. Har den større masse, vil den også bli til en rød kjempe (eller superkjempe), og etter en stund, bil den eksplodere i en supernova. Om restmassen er under 1.4 solmasser, blir den til en hvit dverg. Er restmassen mellom 1.4 og 2.2 solmasser, vil den bli til en nøytronstjerne. Er restmassen over 2.2 solmasser, vil den bli til et sort hull. Jeg er ikke sikker på begynnelsen om alle stjerner eksploderer i en supernova eller ikke, men om det blir til en hvit dverg, nøytronstjerne, eller et svart hull, kommer an på restmassen etter den enten har blåst vekk de ytterste lagene, eller etter den har eksplodert i en supernova. God natt. Hmm, godt mulig du har rett Alt jeg vet om sorte hull og de forskjellige fasene til stjernene er selvlært, så godt mulig at jeg husker feil Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg har levert inn fysikkboken min fra forige år, så kan ikke sjekke det. Kan se om jeg finner det på den store verdensveven. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Chandrasekhar_limit (1,4 ganger mer restmasse enn sola, gjelder kun hvis stjernen ikke roterer) http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole Lenke til kommentar
kottila Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Du vet at Dan Brown er høyt respektert av både fysikere, historikere og kunstshistorikerne sant? Han legger så mye arbeid ned i detaljene, at bøkene hans kunne like gjerne vært gitt ut som lærebøker Men selv om han er respektert for å bruke mye riktig i boka hans er historien funnet opp. Han er ikke noe bedre å spå fremtiden på enn andre. Han er heller ikke fysiker, ingen av tingene i boka har han funnet selv. Jeg håper virkelig at du ikke er seriøs... Jøss. Det var bare en spøk. Det sier litt om hva slags mennesker som finnes i verden, at dere tar slike påstander seriøst. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Du vet at Dan Brown er høyt respektert av både fysikere, historikere og kunstshistorikerne sant? Han legger så mye arbeid ned i detaljene, at bøkene hans kunne like gjerne vært gitt ut som lærebøker Men selv om han er respektert for å bruke mye riktig i boka hans er historien funnet opp. Han er ikke noe bedre å spå fremtiden på enn andre. Han er heller ikke fysiker, ingen av tingene i boka har han funnet selv. Jeg håper virkelig at du ikke er seriøs... Jøss. Det var bare en spøk. Det sier litt om hva slags mennesker som finnes i verden, at dere tar slike påstander seriøst. Du er dårlig på å spøke. Jeg tenkte at du var en idiot, for DE er det mange av på internett kan jeg si deg. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jøss. Det var bare en spøk. Det sier litt om hva slags mennesker som finnes i verden, at dere tar slike påstander seriøst. Du burde tenke deg litt om før du poster, om det ikke er noen antydning til at det er ironisk/whatsoever er det ikke enkelt å forstå. Det du skriver sier mer om deg enn om andre. Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Internett gjenspeiler samfunnet. Forskjellen er at her får de boltre seg fritt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå