Potetgullmann1 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 okey da dro hjemmefra i dag sto pcen med heroes 3 oppe, da jeg kom hjem sto pcen med BOOT disc failure lysende over skjermen i hvit kjent skrift. hvordan i huleste kan dette oppstå fra løse luften? så til saken. trodde jeg var en datakyndig kar, men trenger hjelp fra dere her som er enda mer datakyndige hardware: 3x harddisk (alle western digital på 80, 120 og 320 gb (SATA)) grafikkkort gforce 8800Gt (ikke at det skulle ha noe med saken å gjøre) sony dvd leser athlon 64 på 3000+ Hovedkort: asus m2m sli deluxe 8eler noe i den duren) O/S: Windows Vista ultimate 64-bit jeg sjekka bios, og den fikk ikke kontakt med alle harddisker, jeg åpna covere og sjekka at alle ledninger var slik de skulle. sjekka bios igjen og nå viste det seg at alle diskene var funnet. problemet er at jeg ikke greier å få maskina til å boote fra den harddiscen som vista faktisk ligger på. Ved startup står device 1 som feil harddisk og device 2 som dvd spillern. greit nok tenkte jeg. så jeg koblet ut den harddisken som kom opp som dvice 1. under startup etter at jeg kobla ut kom det ikke opp noe device 1. koblet til igjen, nå var den gale disken device 1 igjen. så jeg tok en tur til bios. der prøvde jeg på alle måter ved alle kunstens regler å skifte riktig harddisc til device 1. uten å lyktes. fortsatt samme feil disc som kommer opp som device 1 under startup. Da kom jeg på tanken at kansje disse pinnene som bestemmer om en disc er master eller slave satt feil. noe som er helt umulig ettersom ingen har rørt pcen siden den bugga seg. det er altså i bios jeg tror dette må ordnes. I bios er riktig disc satt som master, og slave. denne 80 gigen (som står som scusi disc uten at det er det) overkjører fortsatt de andre. og står like hardt på å være device 1. noen som har mer erfaring med bios som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå