Gå til innhold

Korrupt CMOS etter skjermkort-bytte


Vizla

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har et problem som startet da jeg byttet ut et defekt x1950pro(Rip, knust kjerne) med 8800GT.

 

Første jeg merket var at POST "hakket" i forhold til tidligere. Når jeg f.eks. stiller på FSB i BIOS går det tregt mellom hvert nivå.

Etter POST kommer det vanligvis opp en skjerm som viser oppstartsrekkefølgen. Der stod det ved aller første boot etter bytte noe sånt som:

WÆ2000¡B-22¿UA0

Når det skal stå:

WD2000BB-22GUA0

 

Ca. hver 2. til 3. POST får jeg "Overclocking failed CMOS Checksum Error". Tidligere i dag fikk jeg også en "Critical Error, System Halted" error, holdt her med CMOS reset.

Noen tips til hva som kan forårsake slikt ? Vanskelig for å tro at bytte av skjermkort kan skape slike problemer.

 

Sjekket følgende:

Alle rails er stabile som fjell, og godt innenfor 3%

CPU og NB temperaturer er godt innenfor margin ( NB=35 ved load, CPU på 51 )

Systemet er ellers 100% stabilt, i spill så vell som OCCT og Prime

 

Synger hovedkortet på siste verset, eller er dette noe som kan løses ved å bytte ut batteriet eller lignende ?

 

Systemet

PSU: Corsair HX620

HK: Asus P5B-e

CPU: C2D E6420

GPU: 8800GT

4x SATA disker

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at dette er et hk som er et par år.

Det første du kan sjekke er jo om det er noen løse komponenter, deretter så kan du jo lete visuelt etter defekte kondensatorer, men i og med at hovedkortet har såkalte "solid state" caps så skal du se om det er lekket noe elektrolytt gør i bunnen av de (brun smørje).

Tviler dog på at dette skal være noe problem da kvaliteten på kondensatorene skal være mer en bra nok men det skader ikke å sjekke.

 

Test gjerne med et nytt bateri, mulig det kan hjelpe. Selvsagt så kan du jo prøve å flashe bios på nytt noe som kan ordne problemet men det kan være risikabelt om selve systemet er veldig ustabilt (kan ende opp med halv flashet bios) men kan være den eneste løsningen om systemet gradvis holder på å bli enda mer korrupt.

Lenke til kommentar

Hovedkortet er på dagen et år gammelt faktisk, sjekket akuratt :)

Skal gå en runde over det litt senere når jeg skrur av, og se om det er noen kondensatorer som har sprukket.

 

Hvor kan man eventuelt få tak i slike batterier ? Venter med å teste flash til jeg faktisk har penger til nytt ;) ( Forhåpentligvis klarer jeg å holde liv i det så lenge )

 

Takker for alle svar :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Hmmm, tenkte litt nå...

 

Økte du mye spenningene på NB, SB og FSB?

Kan godt være at disse ble ganske varme og dermed har tatt skade av langvarig overklokking og dårlig kjøling. Ikke så veldig mye som kan gjøres om så er tilfelle.

 

Selv om det "muligens" kan hjelpe å skifte batteri så tror jeg nok det er bedre å flashe bios, dog anbefaler deg at du kjører Vanilla, dvs ikke klokket når du gjør dette. Det kan gjøre vondt verre men tror nok at dette er den eneste løsningen som er aktuel for å fikse problemet.

 

Corsair sine psu er som regel av god kvalitet de, men om du har mulighet til å låne en annen for bare å safe så hadde det vært kjekt. Regner med at du har sjekket Spenninger og rails med et software noe som ikke er like sikkert som med et multimeter.

Lenke til kommentar

SB, FSB og ICH kjørte stock, NB kjørte på 1.45 ( Stock er 1.35 hvis jeg husker rett ) Temp på NB oversteg aldri 40 grader, som er anbefalt fra Asus sin side. ( Prime95 5 timer, 38 grader )

 

Jeg kjører vanilla nå, jeg kan ikke overklokke det noe. Øker jeg FSB blir POST-teksten korrupt, dog den gjennomføres. Ved påfølgende coldboot får jeg da CMOS error.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Så med andre ord stabil så lenge du ikke overklokker?

Da anbefaler jeg at du kjører på med en bios flash.

 

Om det ikke funker så er det sannsynlig at du har slitt ut hk, men det kan jo selvsagt være grunnet noe annet.

 

Om du ikke har sjekket psu med multimeter under last og har brukt software isteden så bør du kanskje teste med en annen psu når du overklokker og se hva som skjer da.

Lenke til kommentar

Har dessverre ingen annen PSU å teste med, utenom et par elendinge noname 200W :)

Hadde det vært PSU ( målt med software eller ei ) burde jeg vell sett forskjell på rails fra før byttet til nå right ? ( Får jo sevlfølgelig ikke målt ripple eller lignende, men det har i alle tester jeg har sett ikke vært et problem med HX-serien )

 

Skal dog sjekke om jeg kan få lånt et multimeter, just to be sure :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Tviler egentlig på at det er psu som forårsaker det, men feilproduksjoner hender så det er jo greit å være på den sikkre siden.

Personlig så stoler jeg ikke på software måling av volt og temperaturer da det kan være store forskjeller mellom forskjellige program og versjoner av bios. Dermed så er jo selvsagt det beste å ta målingene under last og logger (soft) eller kan overvåke manuelt med et multimeter.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...