LiamH Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Vel, for å si det mer korrekt, så er det ikke strammehjul det er snakk om, men heller hjulet som indikerer om reg.reima er for stram eller for slakk. Bilen er en Opel Kadett E '91 med en C16NZ-motor og strammingen av reima skjer via vannpumpen. Både termostat, reg.reim, hjulet med "stramme-indiaktoren" og vannpumpen er skiftet. Det jeg lurer på er om det er normalt at "stramme-indikatoren" på dette hjulet flytter på seg når man drar veiva rundt for å sjekke at merkene på kam og veiv er i orden. Indikatoren begynner med å peke rett på hakket, men etterhvert som jeg vrir veiva rundt, så flytter indikatoren seg litt opp og litt ned etterhvert som veiva og kam'en går rundt. Den havner tilbake på det korrekte hakket når kam'en og veiva er tilbake på merkene. Mitt spørsmål er derfor, som nevnt, om dette skal være slik? Jeg har prøvd å dra veiva rundt flere ganger og det samme skjer hver gang. Reima kjennes fin ut i strammingen og merkene stemmer, men akkurat det at indikatoren flytter seg og returnerer tilbake på hakket gjorde meg litt usikker. Hvis noe er feil, så vil jeg helst vite om det før jeg setter alt sammen igjen. Håper noen kan hjelpe... Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Ja den flytter seg. Den skal stå rundt omkring merket når motoren går. Den vil vibrere fram og tilbake, men ikke så mye som når du "turner". Ikke alle som tør og sjekke dette, men hvis reimhjulet til viftereimene står på detter ikke regreima av. Når motoren(kam,veiv) står på merkene skal stramme viseren stå på merket. Vrir du litt til detter stramminga ned. Mulig den øker litt først.. husker ikke.. Helt normalt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå