Gå til innhold

CL4 og CL5 timing, bruke brikkene samtidig?

s0und

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen...

dreit på leggen i dag (tror jeg). Har fra før Kingston HyperX 6400 CL4, og kjøpte idag 6400 CL5, noen forskjell på disse? Kan jeg bruke de uansett CL4 eller 5? Vil det bli problemer ved å kjøre de sammen?

Endret av s0und
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S0und du har nForce har du ikke?

Da kan du få problemer med minnemiks om det er Intel det er snakk om grunnet picky minnekontroller.

Uansett som WAR sier de kommer da til å kjøre på CL5 om du ikke prøver å presse de til CL4, men på Intel er det lite å tjene på slikt, kjører selv 5.5.5.15 på mine brikker.

Lenke til kommentar

Opplevde ustabilitet når jeg kjørte brikkene sammen, trakk ut CL5 brikkene og vips var alt greit igjen... tydeligvis ingen ide å kjøre de sammen uten å klokke ihvertfall.

Billige CL5 brikker til salgs....anyone? :)

Til info om noen skulle få et tilsvarende problem:

Brikkene er Kingston HyperX 6400 CL5 800MHz, har 2 stk 1gb brikker... går for 200,- stk. Flekk nye!

Endret av s0und
Lenke til kommentar

Du kan gjøre ett forsøk til... Altså at du smekker timingsene manuelt til 5-5-5-15 og se om det hjelper...

Ellers kan det hende HK'et prøver å presse CL4 på CL5 brikkene dine og da krasjer det.

Da igjen, nForce er ett problembarn så selv om det funker hos Intel så er det ikke sikkert Nvidia vil funke.

Lenke til kommentar
Du kan gjøre ett forsøk til... Altså at du smekker timingsene manuelt til 5-5-5-15 og se om det hjelper...

Ellers kan det hende HK'et prøver å presse CL4 på CL5 brikkene dine og da krasjer det.

Da igjen, nForce er ett problembarn så selv om det funker hos Intel så er det ikke sikkert Nvidia vil funke.

Ja 780 chipset.

Rett og slett time cl4 brikken til 5-5-5-15 mener du?

Endret av s0und
Lenke til kommentar

Ja 780 chipset.

Jepp... Det kan funke på 780i eller det kan gå rett i dass slik som Nvidia er kjent for.

Du har 50 / 50 sjanse for at det funker om du gjør det...

Lenke til kommentar

Ja 780 chipset.

Jepp... Det kan funke på 780i eller det kan gå rett i dass slik som Nvidia er kjent for.

Du har 50 / 50 sjanse for at det funker om du gjør det...

Hehe 50/50 er jo bra odds :)

er det ikke mulig å time CL5 brikken til 4-4-4-12? Mulig dette er et dumt spørsmål, men minne har jeg virkelig ikke peiling på.

Endret av s0und
Lenke til kommentar

Det kan NOEN ganger funke, men da har du gode "chips" på minnet.

Hadde noen eller har dem fortsatt DDR1 PC3200 brikker en gang itiden fra TwinMOS som jeg kunne presse timingsene på.

Dessverre er det ofte slik at for å kutte priser og selge flere produkter så presser de brikkene så lavt som det kan gå timings messig for å innhente MHz.

Dette er ett problem ved overklokking siden det som oftest er slik at briker på lav CL kan stilles høyt og du kan innhente deg den tapte timingen ved hjelp av mer MHz på overklokken.

Det finnes selvsagt unntak, slik gjør det alltid, Crucial er jo ett bra eksempel de begynte jo å levere supre PC6400 DDR2 brikker men ville ha mer salg på høyere ratede brikker så de satte dit "søppel chips" på PC6400 og tok ekstra betalt for PC8500 for eksempel som hadde de gamle men samme chipsene som før stod på PC6400, har selv ett sett med disse beryktede PC6400 med den "Gamle" typen oppsett.

I ditt eksempel klarer tydeligvis ikke CL5 brikken samme timings som din CL4 så da før du slappe av litt, ellers merkes timings lite på Intel i praktiske applikasjoner men i benchmarking gjør det utslag.

Lenke til kommentar
Det kan NOEN ganger funke, men da har du gode "chips" på minnet.

Hadde noen eller har dem fortsatt DDR1 PC3200 brikker en gang itiden fra TwinMOS som jeg kunne presse timingsene på.

Dessverre er det ofte slik at for å kutte priser og selge flere produkter så presser de brikkene så lavt som det kan gå timings messig for å innhente MHz.

Dette er ett problem ved overklokking siden det som oftest er slik at briker på lav CL kan stilles høyt og du kan innhente deg den tapte timingen ved hjelp av mer MHz på overklokken.

Det finnes selvsagt unntak, slik gjør det alltid, Crucial er jo ett bra eksempel de begynte jo å levere supre PC6400 DDR2 brikker men ville ha mer salg på høyere ratede brikker så de satte dit "søppel chips" på PC6400 og tok ekstra betalt for PC8500 for eksempel som hadde de gamle men samme chipsene som før stod på PC6400, har selv ett sett med disse beryktede PC6400 med den "Gamle" typen oppsett.

I ditt eksempel klarer tydeligvis ikke CL5 brikken samme timings som din CL4 så da før du slappe av litt, ellers merkes timings lite på Intel i praktiske applikasjoner men i benchmarking gjør det utslag.

Akkurat, takk for oppklaringen. Nå er jeg ikke opptatt av benchmarking av rammen, men praktisk bruk. Hva er det verste som kan skje hvis jeg skulle time CL5 brikkene til 4-4-4-12... vil brikken gå dundas? eller risikerer jeg skade på annet utstyr også?

Bør jeg også time "gradvis" som f.eks 5-5-4-14, så 5-4-4-13, og til slutt 4-4-4-12 eller?

Endret av s0und
Lenke til kommentar

Ingenting annet som hender at maskinen blir ustabil...

For agressivt husker jeg i Athlon XP dagene KUNNE slakte OS installasjonen din med korrupsjon men noe annet? Nei.

Er egentlig bare å prøve men jeg tror ikke det vil funke, skal funke om du smekker til med 5.5.5.15 da, i teorien...

I praksis som sagt er Nvidia litt verre.

Er egentlig å bare prøve å rote med timings til du blir gul og blå men noen merkbar ytelses økning må du nok ikke regne med fra timings.

Har vært tester på det på nettet og resultatene har kun vist seg i syntetiske tester, svært lite i reelle tester som for eksempel spill, 0.1 FPS økning var vell det meste jeg sett.

MHz på minne derimot, det er en helt annen sak...

Kjører selv på 5.5.5.15 timings på min minnemiks, merk deg ikke prøv noe lignende på nForce da får du svar fra NV med blåskjerm ;)

Lenke til kommentar
Ingenting annet som hender at maskinen blir ustabil...

For agressivt husker jeg i Athlon XP dagene KUNNE slakte OS installasjonen din med korrupsjon men noe annet? Nei.

Er egentlig bare å prøve men jeg tror ikke det vil funke, skal funke om du smekker til med 5.5.5.15 da, i teorien...

I praksis som sagt er Nvidia litt verre.

Er egentlig å bare prøve å rote med timings til du blir gul og blå men noen merkbar ytelses økning må du nok ikke regne med fra timings.

Har vært tester på det på nettet og resultatene har kun vist seg i syntetiske tester, svært lite i reelle tester som for eksempel spill, 0.1 FPS økning var vell det meste jeg sett.

MHz på minne derimot, det er en helt annen sak...

Kjører selv på 5.5.5.15 timings på min minnemiks, merk deg ikke prøv noe lignende på nForce da får du svar fra NV med blåskjerm ;)

Uff nei bluescreen liker vi ikke!

Nå kjører jeg brikkene i 4-4-4-12 og det virker faktisk. Når jeg lot alt stå standard ble det jo ustabilt. Enten har jeg griseflaks eller så funker faktisk den lille endringen i timingen. Jeg er ikke opptatt av ytelse i denne sammenhengen, men stabilitet. Benchmark er forbeholdt CPU og GPU foreløpig da jeg har vanvittig lite peil på RAM :)

1 ting har jeg ikke hlet klart for meg. Hva definerer man som raskest egentlig? CL4 eller CL5, 4-4-4-12, eller 5-5-5-15. Ser f.eks at 4-4-4-12 står oppført ved 266 MHz i CPU-Z, mens 5-5-5-15 ved 333MHz

1 liten ting til... puh mange spørsmål her sorry. Jeg kan ikke se at jeg kan gå inn i BIOS og stille inn individuelt på hver enkelt DIMM... Jeg kan bare stille alle over en fjøl.

A1 og A2 sitter CL5 brikkene, B1 og B2 sitter CL4... Finnes det en måte å bare time CL4 brikkene på?

En liten kuriositet... Jeg la merke til at CL5 brikkene standard viste 5-6-6-18??!? og at både CL5 og 4 brikkene leses som PC5300 i CPU-Z, men er merket med 6400 på brikken og emballasjen. Disse brikkene ble solgt til meg som 800 MHz brikker, men jeg mistenker at de "kun" er 667 MHz

Endret av s0und
Lenke til kommentar

CPU-Z viser litt av hvert, blant annet "Programmerer" minne produsentene inn spesifikke timings på brikkene som du nettopp har sett ved at ved 266 MHz hadde du 4-4-4-12 timings mens ved 333 fikk du 5-5-5-15

For absolutt maksimal stabilitet får du ved slappe timings = høye verdier, du kan da pøse på med mer MHz ved overklokk om ønskelig men det er opp til deg.

Ellers har jeg ikke sett hovedkort som kan stille timings individuelt ved RAM og jeg tror det er visse vanskeligheter der for OS'et også når minnet opererer på forskjellig hastighet, kan bli mye krøll og rot med slikt siden OS'et ser bare minnet i addresser og ikke hastighet og type.

Målingene du har fått i CPU-Z virker å være korrekte om du har Q6600 (Du postet i en OC tråd om Q6600 mener jeg?) på standard hastighet RAM messig.

Mener 1333 MHz CPU'er tar 800 MHz RAM = PC6400 som standard men Q6600 har lavere FSB enn så derfor ligger minnet og duver på den hastigheten akkurat nå.

Ergo kjører minnet på alternative innprogrammerte timings, ofte er disse tightere enn ved høyere MHz, eller de KAN være tightere.

Nå husker jeg ikke omregningsformelen for teoretisk minnebåndbredde og antall MHz, har sett den flere steder men kommer ikke på den her i farten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...