zaler Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 beklager dette innlegget men etter å ha sett side opp og side ned på sider som forklare oveerklokking, og de har bare ENN f*** ting til felles: INGE GIR ETT KONGKRET SVAR PÅ HVA OVERKLOKKING ER. så som en liten yngkelig fortapt person i den store dataverden ber jeg om det svare, HVA ER OVERKLOKKING. om du skriver hva det er eller legger inn en link til ett nettsted som forklarer det er det samme. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Overklokking går kort og godt ut på å presse komponentene til å yte bedre enn de gjør i utgangspunktet. Dette kan være ved å øke klokkefrekvensene på prosessor (CPU), grafikkort (GPU) og minne (RAM). Good enough answer for yah? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Overklokking av en PC er som trimming av en moped, bare man bytter ut ordet "trimming" med "overklokking" og moped med PC. I tillegg er det lovlig! (Du mister riktig nok garantien, men det er vanskelig å se at noen har overklokken en CPU ) Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Hastigheten (ytelsen) til en PC styres av to ting FSB (Front Side Bus) og skjermkortet. Begge oppgis i mhz. Prosessoren og minnet kjører på multiplikater av FSB'n. Dvs at feks en Intel E8400 kjører på 9 ganger FSB'n, mens feks DDR2 PC5400 kjører på 1 ganger FSB'n. FSB er i dette tilfellet 333mhz. Skjermkortet har ingen FSB, men kjernehastighet og minnehastighet som kan justeres uavhengig. Disse også i mhz. Overklokking blir da å justere disse parameterne. I tillegg kommer justering av volten og oppgradere kjølingen. De forskjellige prosessorene kommer med forskjellig multiplikator av samme FSB (stort sett) og det er det som gjør at noen er raskere enn andre. Dette gjelder dog innenfor samme serie, feks Core 2. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Helt enkel definisjon: Å kjøre klokkefrekvensen på datakomponenter høyere enn produsenten i utgangspunktet har godkjent for. Lenke til kommentar
zaler Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 takk for kongkrete svar. men utaen at jeg skal kaste meg ut i overklokkingsverdenen med det første lurer jeg også litt på hvordan man gjør overklokking. justerer man det via sjermen, eller er det ting inni du justerer på? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Man justerer det via skjermen. Kan anbefale deg å lese denne testen Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Du har sikkert sett at når PCen starter etter du slår den på, så kan man trykke "Delete" for noe som heter Bios. Man overklokker vanligvis i denne Biosen. Man kan også overklokke ved programmer man laster ned i Windows. Jeg har kun prøvd det for skjermkort, og vil ikke anbefale det selv for andre ting enn skjermkortet. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 BIOS lar deg forandre verdier i hovedkortet's lagringsplass som hovedkortet bruker til å si fra hvilke frekvenser (hastigheter) de forskjellige komponentene skal kjøre på. Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 BIOS lar deg forandre verdier i hovedkortet's lagringsplass som hovedkortet bruker til å si fra hvilke frekvenser (hastigheter) de forskjellige komponentene skal kjøre på. jepp enkelt og veldig konkret det er som sagt at man kjører cpu ram , fsb på hk over det som spesifisert fra produsent, derfor folk kjøper seg ram som eks kjører på 1000MHz , det er for og utnytte fsb på hk, eller få høyere hastighet, sånn som jeg kjører nå, eks Front side busen min kjører på 400MHz ORG 266Mhz Multiplier : 8 rammen kjører 1/1 altså 400MHz likt med Front side bussen,, men siden det er ddr2, så ganger du bussen med 2:) da får jeg en bushustighet på 1600, 4*400 halv parten av multiplayer:) også cpu hastighet på 3200MHz også kommer jo volt og sånn da:) men det må du prøve deg frem over tid Lenke til kommentar
camxer Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) beklager dette innlegget men etter å ha sett side opp og side ned på sider som forklare oveerklokking, og de har bare ENN f*** ting til felles: INGE GIR ETT KONGKRET SVAR PÅ HVA OVERKLOKKING ER. så som en liten yngkelig fortapt person i den store dataverden ber jeg om det svare, HVA ER OVERKLOKKING. om du skriver hva det er eller legger inn en link til ett nettsted som forklarer det er det samme. http://en.wikipedia.org/wiki/Over_clocking og http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1804 Første og fjerde treff på google, håper at du kan engelsk bra nok da;) Endret 8. juni 2008 av camxer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå