cobaye Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Tråden for de som har kommet opp i 3MX Er det flere her som har kommet opp i 3MX? Er det noen som har erfaringer eller vet hvordan det foregår? Pleier det å være vanskelig? Lenke til kommentar
GHenrik Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Pleier det å være vanskelig? Det spørs, jeg har bare tatt privatisteksamen. Hva er det du ønsker å få/pleier å ha i karakter? Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Pleier det å være vanskelig? Det spørs, jeg har bare tatt privatisteksamen. Hva er det du ønsker å få/pleier å ha i karakter? Fikk 5 i fjor, men får nok 4 i år. Jeg ønsker 5 eller 4. Lenke til kommentar
Kirie89 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Jeg kom også opp i 3MX og er ikke spesielt fornøyd med det nå som jeg hadde kjempa meg til en femmer i matte og den ryker vel nå. Virker som muntlig eksamen er litt vanskeligere i 3MX enn i andre fag når en tenker på at vi aldri gjør noe muntlig i mattetimene. Til og med mattelæreren min var enig i at muntlig eksamen i 3MX er bare tull. Uansett, vi fikk et ark over aktuelle temaer, og takk og pris for det. Det begrenser stoffet jeg må gjennom ganske mye. Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Det har ikke vi fått. Er det noe som er utelatt da? Ja, er jo et erkeskriftlig fag. Lenke til kommentar
Scatch Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Kom også opp i 3MX muntlig. Vi fikk utdelt læreplanen for faget. "God helg, sees på mandag." Lenke til kommentar
Justtried Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Som mattelærern vår sa var at erfaringsmessig så fikk de som kom opp i 3MX en karakter bedre enn vanlig. Det han mente var viktig å kunne var diverse utledninger om hvordan du kommer fram til den og den formelen, cos og sin i forhold til enhetssirkelen (kan ikke være en funksjon siden en x-verdi har to y-verdier) osv. Noterte meg de viktigste utledningene han snakka om så skal være snill å finne fram matteboka for din skyld : - Rekker s. 26-27 - Cos (u-v) s. 70 (Kapittel 2 er generelt ganske viktig og eksamensrelevant) - lim(sinv/v) s. 109 - Newton formelen s. 156 - s. 192. Hvorfor linja er som den er?! - Kunne sette opp en tabell fra kap. 7 Dette er ganske roughly notater og er derfor kanskje ikke så mye til hjelp men Still, lykke til! Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Kom opp! Muntlig eksamen pleier vel stort sett å være en allright erfaring, sånn generelt. Les lærerplanen. Den er utgangspunktet for alt. Har du den ikke, skaff den nå på Udir.no Forbereder meg mest på å "øke forståelsen" av alt. Har allerede oversiken over alle metoder og bruken av dem, så ser endel på bevisene, men det er mest for å dra fram for å forsvare 6 i standpunkt. Vet ikke gangen til Deres eksamner men for meg blir det: 30 min forberedelse på en oppgave, alle hjelpemidler -mobil. Notater fra dene perioden kan bringes videre 30 min eksaminasjon. DETTE ER MAX! Halvparten på den forberedte oppgaven samt at det kommer en uforberedt oppgave. Er mest å holde praten i gang. Gi inntrykk av mest mulig forståelse. Er det noe du er usikker på eller ikke vet hopper du bare over det og later som det ikke finns. Eksaminator vil sikkert spørre deg om noe hvis det er noe du burde få frem eller du er litt på et sidespor. Hadde god nytte av notatene dine Hilde M til 3KJ skriftlig =) Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Og så kan du jo se en gang til på posten jeg skrev der jeg beskrev hvordan muntlig matteeksamen foregikk. Den gangen handlet det om sannsynlighet, riktignok, men det er jo en viss sannsynlighet at du nettopp kommer opp i dét. Tror posten er i emnet mitt "Hva vil du opp i muntlig?", hvis ikke jeg husker feil. Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 Håper det er sant det med at man får bedre karakter i muntlig. Kanskje jeg kan klare å få 5, eller 6 hvis jeg får om sannsynlighet. Det jeg har mest problemer med er vektorer, må nok øve på det, selv om det er det jeg misliker mest. Jeg skal "lese" matteboka også, hvis dere skjønner hva jeg mener. Oppgavene e rvel også lettere en vanlige eksamener. LOZER: versågod. Den prøven var VANSKELIG. uff. Kan liksom ikke få det inn i skallen at matte kan være så veldig muntlig. Må vel bare si hva jeg gjør. Heldigvis har læreren vår sagt han skal være snille mot oss. Men jeg vet ikke helt hva eksaminator gjør. Kremter litt hvis vi går i ei felle? Lenke til kommentar
XanderX Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Jeg kom opp i 3mx gikk veldig greit. fikk om sannsynlighetsregning på del 1. del 2 fikk jeg om vektorer, tror det gikk veldig bra. faglæreren sa at det gikk veldig bra. Har ikke fått vite hva jeg fikk på munteli. Blir å ringe skolen på mandag for å få vite det. Lenke til kommentar
co_laj Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Noen som vet om eksempler på oppgaver/temaer vi kan få? Evt. tidligere eksamener. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Noen som vet om eksempler på oppgaver/temaer vi kan få? Evt. tidligere eksamener. Nå er det slik din lærer bestemmer oppgaven. Sensor disse "godkjenner" oppgaven(e). Kan tenke meg min lærer ville gitt f.eks. noe slik: Mål: 4a Kjenne absolutt vinkelmål, kunne regne om mellom grader og radianer og kjenne definisjonen til sinus-, cosinus og tangensfunksjonene 4b Kjenne de eksakte verdiene til sinus-, cosinus- og tangens til 0, 30, 45, 60 og 90 grader og kunne bruke disse verdiene til å finne vinkler i andre kvadranter og omløp 4c kunne bruke formlene for sinus og cosinus til summer og differanser samt formelen sin^2 x + cos^2 x = 1 2b kjenne forskellen på analytiske og numeriske løsninger og kunne angi svar på eksakt form eller med fornuftig avrunding. + Litt mer tekst. Det går sikkert klart frem av dette hva du skal snakke om under eksamen. Læreren din (eksaminator) vil jo at du skal forstå hva du skal gjøre. Han/hun vil heller ikke spørre om noe dere ikke har gjennnomgått. Det jeg satt opp over er bare noe jeg fant på i farta. Jeg er ikke mattelærer eller noe. Det gjøres sikkert svært ulikt rundt om. HVIS du skulle få en oppgave i forberedelsen du skal løse er den for å gi en pekepin på hva du skal snakke om. Om du ikke skulle få den til er det ikke katastrofe. Sensor og eksaminator vil somregel finne ut alt det du kan, ikke finne ut hva du ikke kan LOZER Endret 8. juni 2008 av LOZER Lenke til kommentar
mtkd Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 noen som kan svare på denne oppgaven her? oppg1.) et plan går gjennom punktene A(3,0,0) B(0,4,0) C(0,0,6). En rett linje L går gjennom O (origo) og skjærer planet i et punkt S. Finn koordinatene til S når du får vite at linjen L og planet er vinkelrett???? oppg2.) tema: harmonisk funksjon hvordan kan vi bestemme vendepunkter for slike harmoniske funksjoner uten å derivere? hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med denne oppgaven, kan være relevant til eksamen muntlig (3mx) Lenke til kommentar
jahas Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Hvis det skulle gå ræv på 3mx muntlig eksamne (har ikke kommet opp i det ennå). Kan jeg da ta opp igjen faget ved å ta en skriftlig eksamen? (privatisk-eksamen er jo skriftlig.. vil da muntlig karakteren falle bort?) Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 noen som kan svare på denne oppgaven her? oppg1.) et plan går gjennom punktene A(3,0,0) B(0,4,0) C(0,0,6). En rett linje L går gjennom O (origo) og skjærer planet i et punkt S. Finn koordinatene til S når du får vite at linjen L og planet er vinkelrett???? faens data...hadde hele svaret i box...så ---------------------------------------------------------------------- OK, greia her er normalvektor (n) til planet (alfa) er || med retningsvektor til linja L, altså n(alfa) = r(L) = ABxAC = [4, 3, 2] som videre gir den parametriserte L: [x, y, z] = t*[4, 3, 2] og likninga for alfa er: 4(x - 3) + 3(y - 0) + 2(z - 0) = 0 4x + 3y + 2z = 12 -------------------------------------- sett så L inn i alfa: 4*4t + 3*3t + 2*2t = 12 t = 12 / (29) og S = (x, y, z) = (48/29, 36/29, 24/29) Lenke til kommentar
mtkd Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 noen som kan svare på denne oppgaven her? oppg1.) et plan går gjennom punktene A(3,0,0) B(0,4,0) C(0,0,6). En rett linje L går gjennom O (origo) og skjærer planet i et punkt S. Finn koordinatene til S når du får vite at linjen L og planet er vinkelrett???? faens data...hadde hele svaret i box...så ---------------------------------------------------------------------- OK, greia her er normalvektor (n) til planet (alfa) er || med retningsvektor til linja L, altså n(alfa) = r(L) = ABxAC = [4, 3, 2] som videre gir den parametriserte L: [x, y, z] = t*[4, 3, 2] og likninga for alfa er: 4(x - 3) + 3(y - 0) + 2(z - 0) = 0 4x + 3y + 2z = 12 -------------------------------------- sett så L inn i alfa: 4*4t + 3*3t + 2*2t = 12 t = 12 / (29) og S = (x, y, z) = (48/29, 36/29, 24/29) Takk, skal se om jeg skjønner den:) Lenke til kommentar
mtkd Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 noen som kan svare på denne oppgaven her? oppg1.) et plan går gjennom punktene A(3,0,0) B(0,4,0) C(0,0,6). En rett linje L går gjennom O (origo) og skjærer planet i et punkt S. Finn koordinatene til S når du får vite at linjen L og planet er vinkelrett???? faens data...hadde hele svaret i box...så ---------------------------------------------------------------------- OK, greia her er normalvektor (n) til planet (alfa) er || med retningsvektor til linja L, altså n(alfa) = r(L) = ABxAC = [4, 3, 2] som videre gir den parametriserte L: [x, y, z] = t*[4, 3, 2] og likninga for alfa er: 4(x - 3) + 3(y - 0) + 2(z - 0) = 0 4x + 3y + 2z = 12 -------------------------------------- sett så L inn i alfa: 4*4t + 3*3t + 2*2t = 12 t = 12 / (29) og S = (x, y, z) = (48/29, 36/29, 24/29) Takk, skal se om jeg skjønner den:) Hei kan noen hjelpe meg med denne oppgaven her: Sannsynlighet 1. Gjør kort rede for hva vi mener med at den stokastiske variabelen X er normalfordelt? 2. Hvordan man transformerer X = N(my, sigma) over til Z = N(0.1) Lenke til kommentar
aspic Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Då var munnleg eksamen over meg med brask og bram 1. Korleis forklare: samanhengen mellom volumet av ein romfigur og arealet av ei snittflate på ein fin og sensorvennleg måte? 2. Kor kan eg finne stoff om normalfordelingsfunksjonen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå