Gå til innhold

XFX vs EVGA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge egner seg utvilsomt like godt til spill.

For å finne forskjeller kan du f.eks sammenligne de to kortene. Tipper det ikke er rare greiene.

Om du ikke har seriøse planer om SLi ville jeg valgt et kort med Intel brikkesett.

Ytelsesmessig vil et Intel P35 kort til 500 kr yte ca identisk med disse kortene til 2500 kr. Kanskje heller bruke de 2000 kronene på noe som faktisk gir en ytelsesgevinst som bedre skjermkort eller prosessor. Bonus er at du da også mest sannsynlig slipper unna en masse problemer.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med pastamannen når det gjelder disse hovedkortene og at Intel brikkesett er generelt bedre valg.

Uansett forskjellene mellom disse komponent messig er null niks nada, support er der forskjellen er størst med EVGA som sies å ha den beste.

Grunnen til at kortene er så å si like er at BEGGE bygger på nvidia's referanse design og Nvidia tolerer intet avvik så alt er så å si likt, derfor er det ASUS og co sliter ekstremt med sine nForce kort grunnet at Nvidia selger dem brikkene de trenger for å bygge men de får ikke noe mer fra Nvidia som da betyr at ASUS må sette seg ned å "knekke" koden for disse brikkesettene noe som har gitt dem en del problemer og at mange har gitt opp dem.

Om du ikke skal ha SLi så er P45 verdt å titte på som billigløsning men vil du senere ha Crossfire eller ha mer båndbredde PCI-e messig så er X38 og X48 gode valg.

Lenke til kommentar

Vell, du må forandre handlevognen din, en annen link eller noe sånt for denne kan ikke jeg se i allefall.

Forskjellen mellom X38 og X48 er offisiell støtte for 1600 MHz FSB, pluss litt BIOS modifikasjoner under minne (Relevant for ekstrem klokking)

Forskjellene mellom P35 og P45 er PCI-e 2.0 kontra 1.1 som da gir mer båndbredde for fremtidige skjermkort.

Forskjellen mellom Intel og Nvidia brikkesett er enkel, Intel er mer stabil, enklere å klokke men mangler SLi støtte.

Nvidia er og blir søppel om du IKKE skal ha SLi, og selv om du skal ha SLi så er det verdt å vurdere enkelt skjermkort løsning på Intel istedet eller Crossfire.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke forstår hva han snakker om, er det enda en god grunn til å se etter et annet oppsett.

Hovedgrunnen er at ALLE komponentene du har satt opp, gir EKSTREMT lite for penga.

Oppsettet under, koster mindre enn 6000,- og du vil ikke kunne skille det, fra handlekurven din til 15000,-

- Abit P35 Pro ~1000,-

- Ballistix DDR2 ~500,-

- XFX 9800 GTX ~2200,-

- Intel DUO E8400 ~1300,-

- Corsair 750W ~800,-

E

Endret av Espen W
Lenke til kommentar

Du bør holde deg langt unna hovedkort for Intel med nForce chipset, spesielt hvis du ikke har mye peiling innenfor området da du kan ende opp med mangfoldige timer i bios for å tweake for du får ett stabilt system i det heletatt. Skal du gå "safe" velger du enten Intel P35 eller P45.

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Har satt opp et nytt system nå,

Samsung DVD-brenner SH-S203 SATA Black OEM

Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

Intel Core™2 Quad Q9450 2.66GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED w/fan

Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN

ABIT IP45 PRO, P45, Socket-775, ATX, Silent-O, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16 /eventuelt max

Cooler Master Hyper 212 CPU-Cooler, 19dBA, Socket 775/AMD, Blue fan

NorthQ NQ-4775-1000 Giant Reactor, 1000W 8xSATA, ATX/EPS, 4xPCI-E, 20/24pin

så tenkte jeg GTX280

Håper det ser bedre ut, lest litt og gått igjennom ting =)

Så må jeg bare få takke veldig mye for hjelpen =D

Endret av Stepsens21
Lenke til kommentar

Mye bedre nå.

Hvorfor 1000W power?

Du trenger ikke mer enn 4-500w maks, så en 700W av høyere kvalitet enn NorthQ tror jeg er et bedre valg.

Seasonic, Corsair el.

Skal du klokke 9450 og vil ha den beste luftkjølren på markedet, går du for Thermalright 120 Extreme.

De nye 640GB diskene er litt raskere enn 750 pga to vs tre plater.

e

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke ødelegge alt her nå, men jeg tok sjansen på Asus sitt 780i sli. kan være noe med kompnentene jeg har som går utrolig bra sammen eller bare jeg som har vert utrolig heldig. Men mitt asus HK er dønn stabilt, overklokket en e8400 lett opp på 4ghz uten noe problem (jeg har ikke noe hvit frakk i bios eller overklokking!) + klokket 2 8800gt, gpu klokk på 650, memory på 950. har ikke brydd meg spesielt mye om å klokke skjermkort, men tipper disse har mer å gå på. og jeg har kun vannkjøling på cpu. Fra mitt ståsted kan jeg ikke si meg noe annet en veldig fornøyd.

Så nå hvor utrolig meningsløst posten min var:(

Har ikke erfaring med 790, men en kompis av meg har EVGA sitt 790 og er svært fornøyd

Endret av Balleknekkern
Lenke til kommentar

Xtremesystems har faktisk en undersøkelse over hvor mange som har hd trasher bug'en med sitt 790i og av de som har svart har omtrent 30% feilen - det er et katastrofalt høyt tall - alikelvel vil det si at 7 av 10 ikke har problemer. Feil/bugprosenten på 680/780i er antagelig vesentlig høyere, men uansett er det mange som ikke har problemer, og flere av disse kan ikke skjønne hva folk snakker om og anbefaler villig Nforce til andre. Hvis man synes det er akseptabelt at kjøp av hovedkort skal være som å spille på Lotto - så værsågod.

Aller helst skulle alle la være å røre Nforce hovedkort - kanskje Nvidia hadde giddet å virkelig gjøre en innsats for å få skikk på LGA775 chipsetene sine.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Du bør holde deg langt unna hovedkort for Intel med nForce chipset, spesielt hvis du ikke har mye peiling innenfor området da du kan ende opp med mangfoldige timer i bios for å tweake for du får ett stabilt system i det heletatt. Skal du gå "safe" velger du enten Intel P35 eller P45.

~ Mortis360

dere er full av drit, jeg klokker min prosessor og ram enkelt uten problemer.

og jeg har et evga 780i sli.

slutt og si at det er utstabilt vis dere ikke har prøvd et nForce hovedkort selv.

jeg hadde akkurat samme prob for litt siden, jeg ville heller kjøre sli enn crossfire

fordi det er kratigere skjermkort fra nvidia.

Lenke til kommentar

hamtidamti:

Les igjennom min post litt lenger opp - som sagt ikke alle har problemer - faktisk under halvparten, synes du det er akseptabelt?

Hadde du visst hvor mange Nforce kort jeg har feilsøkt (som regel til ingen nytte)....

Her på forumet er det som regel sånn at enhver har det beste i verden og fungerer det for meg så er det klart best for andre også, virkeligheten er ofte annerledes dessverre.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

jeg er enig at intel chipset er mer stabilt, men Nforce kort syntes jeg tar igjen med bra

skjermkort løsninger. og det er ikke så ustabilt folk skal ha det til og være hele tiden.

det er sikkert sånne intel chipset horer som har aldri prøvd et nforce hovedkort, som har

laget disse undersøkelsene.

__________________________________________________________________________________________

vis du ikke skal kjøre SLI Stepsens21, tar du et intel chipsethovedkort.

jeg har planer om å kjøre to gt 280 i slutten av sommeren så da gikk jeg for et 780i hovedkort, veldig fornøyd med det!!

Lenke til kommentar

Vel - tror ikke du finner flere Nforce eiere enn du gjør på Xtremesystems......

Og skjermkortløsningen har engelig ikke noe med chipsettet å gjøre, det er eknelt og greit software sperrer som gjør at SLI ikke funker på annet enn Nforce kort og Crossfire IKKE funker på Nforce kort.

"Intel chipset horer" var ny forresten...

Skriver faktisk dette på en maskin med SLI ;-)

post-76129-1213099989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

~ Mortis360

dere er full av drit, jeg klokker min prosessor og ram enkelt uten problemer.

og jeg har et evga 780i sli.

slutt og si at det er utstabilt vis dere ikke har prøvd et nForce hovedkort selv.

jeg hadde akkurat samme prob for litt siden, jeg ville heller kjøre sli enn crossfire

fordi det er kratigere skjermkort fra nvidia.

Gå og vask munnen din gutt!

Vet ikke hvem som er full av drit her jeg, men dersom "siggen" din stemmer har du ikke klokket.

(bare "justert" litt).

Selv nForce Intel hk klarer som regel å kjøre stock, og som PerUlv2 påpeker, det er mulig å vinne litt i Lotto,

Ikke nødvendigvis førstepremien.

Dersom man "må" ha SLI hk og skal ha Intel CPU må man jo velge ett nForce hk.

Verre er det ikke.

Ytelsesforskjellen mellomm ett bra SLI-oppsett og XFire er mer opp til hvilke spill man velger.

XFire "skalerer" generelt bedre iføge en del tester enn SLI mtp ett vs. 2 kort.

Og ATI basert på 55nm (HD38n0) er *klart* mer strømgjerrige (idle) enn Nvidias alternativer.

Det er svært liten grunn til å velge Intel nForce hk, med mindre man altså må kjøre SLI.. eller rett og slett er en patetisk fanboi.

Hva er du "HamtiDamti". :)

PS.

"Intel chipset horer".. den var morsom gett!!. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Funker ikke IP45 max med gtx 280 bra? :o

Tenk litt.

Hvordan kan vi svare på dette når de skjermkorta som er basert på gtx280 ikke er å få kjøpt?

Sannsynligheten er *stor* for at ethvert skjermkort som følger en gitt standard PCI-E funker i etthvert hk som har ett PCI-E spor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...