Gå til innhold

En liten/middels hund som passer for føstegangs hundeeier?


Anbefalte innlegg

Hei. Vi har lenge vurdert og skaffe oss hund, men det ligger nok ikke helt i den nermeste fremtiden.

 

Lurer bare på om det er noen som har noen ide om en liten/middels hund som kan passe for en førstegangs hundeeier?

 

Den vil bli en familiehund, og skal ikke brukes til noe spesielt som jakthund e.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil anbefale å ikke kjøpe mindre enn middels størrelse. Da kan du heller kjøpe katt, mye enklere å holde styr på...

Dummeste jeg har hørt.

Små hunder er like mye hund som store, med unntak at det er mindre å ta i.

De kan være like aktive, like krevende og vil ikke si at det er det samme som å ha en katt. Har flere katter og liten hund (4 kg) og jeg merker veldig forskjell.

Mye enklere å ha en liten en enn en stor. Den drar deg ikke over ende, kan være med på alt og får fint plass i senga :wee:

 

 

Anbefaler Japansk spisshund. Søt, lett å holde rein (pelsen avstøter skitt), livlig og krever ikke allverden.

http://www.japansk-spisshund.net/

http://no.wikipedia.org/wiki/Japansk_spisshund

 

l_415049.jpg

Lenke til kommentar

Takk for mange fine forslag. Skal kikke litt på de forskjellige. :)

 

At det er det samme og ha en liten hund som å ha en katt er iallefall ikke sant! Katter er mindre jobb og ha på mange måter, da de som oftest kan være ute alene og ikke krever gåturer.

 

Når og hvis vi skal ha en hund så kommer den til å bli et fullverdig familiemedlem, og hunden kommer til å være med på større og lengre turer. Tar jeg helt feil når jeg sier at de fleste raser klarer og være med på en skogstur? jeg er iallefall ikke fan av at hunden bare skal være en såkallet "veskehund."

Lenke til kommentar

Vi hadde en shetland sheepdog som familiehund! Passer perfekt som familiehund. Den døde for noen månder siden, hadde den i 9 år. Men nå skal jeg få meg ny, og jeg skal sefølgelig ha samme rase!

Nydelig hund!

 

Str: Middels

Aktivitetsbehov: Middels

Pelslengde: Langhåret

Behov for pelsstell: Middels

Allergivennlig: Nei

 

En sheltie er våken, mild, intelligent, sterk og bevegelig. Den er hengiven og oppmerksom overfor sin eier, men reservert overfor fremmede. Den er likevel aldri nervøs.

Det bør tillegges at rasen er meget lærenem og har oppnådd mange gode resultater både i lydighet og agility. Dens vesen og den store personlighet gjør den meget populær også som kjærlig familiehund.

Finnes i flere farger, vi hadde trocolor, men skal nå ha sobel :) finnes også i blå/grå.

 

 

 

"Sheltie´n er som potetgull, man klarer seg ikke bare med én"

 

DSC00313-copy.jpg

 

 

DSC00362-copy.jpg

Lenke til kommentar

Etter å ha fått en norsk lundehund i huset, vil jeg bare si maken til real og grei hund, og hun er bare tre og en halv mnd. gammel! Ikke blir de særlig store og ikke er det pelsstell. De krever ikke så mye mosjon, men selvsagt skal de ha en god tur om dagen. Hun går godt sammen med de andre hundene våre, hun sover hele natta og er i det hele tatt uproblematisk. Det sies at de ikke tar så lett dressur, men det er vel litt opp til en selv. Men de trenger nok noe lengre tid og tolmodighet da de er vare for stress. Dette er en rase som er utrydningstruet fremdeles, en rase som man absolutt bør ta i betrakning hvis man ønsker en liten hund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...