manna420 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Hei Har hatt trådløs nettverk i huset lenge nå, men har forsatt ingen anelse hvorfor visse ting skjer i nettverket. Første problemet jeg vil nevne her er at hver gang jeg kobler til nettverket (PC, ipod, PS3) så gir den meg den lokale IP adresse. hvordan kan jeg konfigurere nettverket sånn at den ikke gir lokale ip adresser med mindre man er koblet til routeren med kabel. Ser ut som det ikke er et problem for PC med Windows vista, som er installert på en av bærbar jeg har. Akkurat nå så har jeg problemer med å komme på internett med statjonære pcen som er koblet med kabel. Det samme har jeg også for min bærbar pc med windows XP, som får bare lokal ip adresse, men ikke ISP IP adresse for å komme på internett selvom jeg fornyer IP. Det eneste som fungerer nå er min andre bærbar som har Windows Vista. Faktisk så får jeg ikke engang den lokal ip adresse på min statjonær som får en 169. ip adresse. Trådløs router jeg har er en gammel en, Phillip wireless base station 11g. Håper virkelig jeg kan få litt hjelp her. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Fra leverandør får du vanligvis kun en IP hvis du ikke har bestilt flere og betaler ekstra for det. Derfor har du en ruter som deler opp den globale IP addressen til private(lokale) som 192.168.x.x, 10.x.x.x og 172.16.x.x. Hvis du skal på nett med din globale addresse kan du bare ha en maskin på nett om gangen og maskinen som er tilkoblet vil få en global/public IP addresse i stedet for den private du får bak ruter. Hvis du har koblet alle maskiner til trådløst eller switchport på ruter så skal det fungere så sant alt er konfiguert riktig og materiell er i orden. Sett nettverkskort på alt utstyr til å motta IP addresse automatisk.Høyreklikk nettverkskortene og velg repair eller disable\enable. 169.x.x.x addressen er en automatisk IP addresse Microsoft tildeler nettverkskort når nettverkskortet ikke får IP via DHCP innen 1 minutt fra ruter eller annen DHCP server,dette for å kunne kommunisere med annet MS utstyr uten å være på Internet i 169.x.x.x rangen som MS eier. Så i første omgang pass på at ruter tildeler IP med DHCP,at nettverkskort tar i mot IP automatisk,velg repair eller disable\enable. Da burde det fungere.prøv dette i første omgang. Trådløs deknng kan jo også være et problem. Endret 6. juni 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
manna420 Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Hei Takker for respons. De problemene du her nevner er ikke årsaken til dette. Ipen mottas automatisk av alle pcene jeg har. Jeg har reparert og deaktivert/aktivert flere ganger uten at det har hjulpet meg noe særlig. Dekningen er heller ikke noe problem. ISP gir som du også nevnte IP adresse bare for en maskin men greia er at det har funket perfect helt til nå nylig der jeg har begynt å få problemer. Da funket min stasjonære, bærbar, PS3, 2 telefoner koblet helt perfect, bortsett fra faktum at det noen ganger tildelte den lokale ipadresse, men som løste seg vet at jeg reparerte osv. Men nå funker ingenting uten min bærbar med Windows Vista på. Lurer på om Vista har noe som ikke XP har som gjør at den fungerer. Men vet du hvordan man på instillinger kan velge at routeren ikke skal tildele den lokale ip adressen 196..... uten at du har koblet til med kabel. Fra leverandør får du vanligvis kun en IP hvis du ikke har bestilt flere og betaler ekstra for det.Derfor har du en ruter som deler opp den globale IP addressen til private(lokale) som 192.168.x.x, 10.x.x.x og 172.16.x.x. Hvis du skal på nett med din globale addresse kan du bare ha en maskin på nett om gangen og maskinen som er tilkoblet vil få en global/public IP addresse i stedet for den private du får bak ruter. Hvis du har koblet alle maskiner til trådløst eller switchport på ruter så skal det fungere så sant alt er konfiguert riktig og materiell er i orden. Sett nettverkskort på alt utstyr til å motta IP addresse automatisk.Høyreklikk nettverkskortene og velg repair eller disable\enable. 169.x.x.x addressen er en automatisk IP addresse Microsoft tildeler nettverkskort når nettverkskortet ikke får IP via DHCP innen 1 minutt fra ruter eller annen DHCP server,dette for å kunne kommunisere med annet MS utstyr uten å være på Internet i 169.x.x.x rangen som MS eier. Så i første omgang pass på at ruter tildeler IP med DHCP,at nettverkskort tar i mot IP automatisk,velg repair eller disable\enable. Da burde det fungere.prøv dette i første omgang. Trådløs deknng kan jo også være et problem. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Ikke dele ut 192.168.x.x ? Da må du slå av DHCP på router og sett statisk IP på alle maskinene dine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå