Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til hjemmenettverk/tele (kobling)


Anbefalte innlegg

Jeg innreder for tiden et loft i huset mitt. Huset er helt nytt, så jeg kan gjøre akkurat som jeg vil, og i den anledning skal jeg sette opp et hjemmenettverk.

 

I stuen opp skal jeg på hver side ha to nettverkskontakter, i tillegg til en enkel kontakt der hvor et skrivebord mest sannsynligvis havner.

 

I det tekniske rommet skal jeg legge opp kontakter, slik at jeg kan koble opp et adsl-modem og en switch.

 

Som du ser på tegningen kommer telesignalet inn i boden. Herfra kan jeg viderekoble telesignalet til det eksisterende telefonnettverket i huset hvis jeg ønsker. I dag eksisterer stue og sov, hvor begge er seriekoblet med enkelt uttak. Jeg ønsker en dobbeltkontakt på soverommet, slik at man har Tele/Data.

 

 

 

1. Er det mulig å koble tele og data på samme kabel? Jeg fikk ikke to cat5 gjennom røret, så jeg måtte bite i det sure eplet og bare trekke en enkel kabel. Jeg har hørt at man kan splitte en cat5 slik at man får to nettverkskoblinger på en enkel kablel, men er dette mulig med tele/data? I så fall, hvordan kobles det?

 

2. Hvilke ledere er det som er Tele? Slik anlegget er koblet i dag er alle kontakter fullkoblet. Hvor skal jeg koble meg til for å viderekoble telesignalet til teknisk rom?

 

Jeg setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøre telefon og datanett i samme kabel. 100Mbs nett bruker bare 2 par. Få tak i doble Cat5 kontakter.

 

Forslag til kobling: Bruk hv/blå på 4-5, og hv/orange på 3/6 i den ene kontakten, og hv/brun på 4-5 på den andre kontakten. Da kan du bruke den siste til telefon.. og den første til data..

 

Husk å få det likt i begge ender..

 

:thumbup:

Endret av PROuser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...