Gå til innhold

20'000RPM Raptor fra Western Digital? En siste krampetrekning?

Anbefalte innlegg

According to several sources close to the hard drive industry, Western Digital is working on a 20,000 RPM Raptor hard drive to combat the increasing pressure from SSD manufacturers.

We have spoken to a lot of people out here in Taipei about this industry’s direction and one thing is becoming clear: SSDs are going to be affordable in the next 12 to 18 months.

Because of this, hard drive manufacturers are starting to get a little worried about what marketshare SSDs might eventually take away from them—especially where performance is more of a concern than storage capacity.

And that’s exactly what Western Digital’s Raptor line is all about.

The new drive will be very similar to the recently-released VelociRaptor, in that it’ll be a 2.5in drive with a custom 3.5in housing built around it. Details are incredibly light at this stage, given that the product is still in development, and we don’t even have a release timeframe at the moment.

However, our sources said that the drive will be ‘silent’ – that’s the last thing I would have expected from a drive with platters spinning at 20,000 RPM. Western Digital is apparently working on silencing the beast by improving the housing technology, which will now not just act as a heatsink, but also as a noise cancelling device. We’d also hope that the drive enclosure has some vibration dampening technology as well, because that’s also likely to be a problem given the high spindle speeds.

Kilde: Bit-Tech

Den må jo hyle som en stukken gris, og utvikle varme herfra og til evigheten?

Blir jo morsomt å se hva de får til, men tror nok Western Digital burde heller komme seg inn på SSD markedet enn dette her, en SSD-Raptor kanskje?

SAS / SCSI disker på 15'000RMP uler jo voldsomt, og de har blitt utviklet over en lang periode og ingen ser jo ut til å klare å få ned lydstøyen, fatter ikke hva Western Digital skal få til som gjør at en 20'000RPM disk ikke skal bruke?

20'000RPM vil jo fremdeles ikke ha like god aksesstid som en SSD, så får vi se hvordan lese / skrive hastigheten blir, men SSD med NAND brikker har jo langt større potensiale der og. Er dette bare en krampetrekning fra Western Digital?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
According to several sources close to the hard drive industry, Western Digital is working on a 20,000 RPM Raptor hard drive to combat the increasing pressure from SSD manufacturers.

We have spoken to a lot of people out here in Taipei about this industry’s direction and one thing is becoming clear: SSDs are going to be affordable in the next 12 to 18 months.

Because of this, hard drive manufacturers are starting to get a little worried about what marketshare SSDs might eventually take away from them—especially where performance is more of a concern than storage capacity.

And that’s exactly what Western Digital’s Raptor line is all about.

The new drive will be very similar to the recently-released VelociRaptor, in that it’ll be a 2.5in drive with a custom 3.5in housing built around it. Details are incredibly light at this stage, given that the product is still in development, and we don’t even have a release timeframe at the moment.

However, our sources said that the drive will be ‘silent’ – that’s the last thing I would have expected from a drive with platters spinning at 20,000 RPM. Western Digital is apparently working on silencing the beast by improving the housing technology, which will now not just act as a heatsink, but also as a noise cancelling device. We’d also hope that the drive enclosure has some vibration dampening technology as well, because that’s also likely to be a problem given the high spindle speeds.

Kilde: Bit-Tech

Den må jo hyle som en stukken gris, og utvikle varme herfra og til evigheten?

Blir jo morsomt å se hva de får til, men tror nok Western Digital burde heller komme seg inn på SSD markedet enn dette her, en SSD-Raptor kanskje?

SAS / SCSI disker på 15'000RMP uler jo voldsomt, og de har blitt utviklet over en lang periode og ingen ser jo ut til å klare å få ned lydstøyen, fatter ikke hva Western Digital skal få til som gjør at en 20'000RPM disk ikke skal bruke?

20'000RPM vil jo fremdeles ikke ha like god aksesstid som en SSD, så får vi se hvordan lese / skrive hastigheten blir, men SSD med NAND brikker har jo langt større potensiale der og. Er dette bare en krampetrekning fra Western Digital?

Nye 15000 rpm disker uler ikkje! Hvor i h.. har du hørt det fra? Mine seagate 15k.5 disker er faktisk stillere enn mange satadisker jeg har!

Disse seagate diskene er stillere enn WD raptor 150gb. Tror du er utsatt for "rykter" og ikkje personlige erfaringer ;)

Lenke til kommentar
Jeg har en 74GB Raptor, og den knatrer litt, men null uling.

e

Har samme disken. Av mine 17 stk 3.5" disker av forskjellige merker er Raptoren den med minst "uling" og mest knatring. "Fingertesten" avslører at den også er den av diskene mine som vibrerer minst idle - det vil si ikke følbart.

Jeg er egentlig mer spent på praktisk effektforbruk enn støynivået på den nye 20K disken.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
20.000RPM = 20.000Hz = Utenfor det menneskelige hørbare område?

Bare en tanke..

20 000RPM blir 333.33Hz.

Jeg vil tro att en disk med så høy spindelhastighet vil lage mindre vibrasjoner enn en på 7200RPM pga den har høyere frekvens...Tenk dere att 7200RPM disken er en subwoofer og 20 000RPM disken en diskant...

Litt overdrevet, men håper dere skjønner poenget.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 36, 74 og 150Gb versjonene til WD, alle med 2 st i Raid-0. De har gitt god ytelse til alt, og de er forbausende stille i idle. Problemet er at de knatrer ved load, og i Vista står PCèn stort sett og jobber med noe hele tida. Så nå som jeg har Vista tror jeg at jeg går for SSD, den dagen det kommer en på 128Gb som koster <5K, og det gjør det vel snart. Diskene blir også temmelig varme og de trekker ca 35% mer strøm enn 7200 rpm disker. Dersom denne nye 20K disken blir stillere på load enn de forrige vil jeg vurdere den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...