zaler Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Ok jeg har litt greie på data men ikke på langt ner nok til å bygge min egen pc. derfor har jeg bestemt meg for og la komplett.no gjøre det (forslag til en biligere nettbutikk??). jeg har fks. ikke noe som helst grie på hovedkort eller hvordan det funker sammen med frosellige graffik kort .burde jeg gå for Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket eller Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket. når det kommer til graffik kort satser jeg på XFX GeForce 9800GTX 675M 512MB GDDR3 om igen her ett bedre forslag her er hele oppsette: hoved kort: Asus P5K Premium/WIFI-AP, P35, DDR2 cpu: Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket vifte: Akasa AK-956SF CPU-Kjøler, dvd: LG DVD-brenner GSA-H55L IDE Black OEM strømm:Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, RAM: Corsair Value S. PC5300 DDR2 4096MB HDD: Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 graffik: XFX GeForce 9800GTX 675M 512MB GDDR3, lyd:Creative X-fi Xmod er det lurt og gå for 4gb ram og oppgradere til 64bit OS eller er det bedre og horlde seg til 32bit. den skal brukes til spilling, age of conan, world in conflict, cs, crys osv. har noen en komentar til dette oppsette? vill prøve og holde med under 10 000kr Lenke til kommentar
baguett Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Jeg kan lite, men en ting vet jeg; gå for E8400 Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Dropp lydkortet, intern lyd er meget bra i dag. Dropp de to harddiskene og gå heller for samsung f1 1TB disk. Anbefales. Er veldig kald og veldig stille. Western disken du har plukket er mye varmere. Dropp minnet og gå heller for pc6400 ram. Kjøp 2gb brikker minimum. Når det gjelder dvd-brenner, vurder å iallefall bruk SATA istedet for IDE, evt vurder å kjøp en ekstern dvd-brenner. Det er ikke så ofte man brenner dvd-plater lenger? Og med en usb dvd brenner har man, spesielt om den er usb-strømforsynt, den tilkoblet på under 10 sek uansett. koble i en kabel, ferdig. XFX skjermkort anbefaler jeg pr.gjennomsnitt ikke. For den jevne gamer anbefales noe som er mer stillegående og bruker lite varme. Med mindre du har tenkt å bruke IGP skjermkort som benytter seg av system minne, det har du åpenbart ikke, så mister du en 800MB ved å bruke 32bit OS. Har kjørt 64bit os i mange år og det fungerer fett. Endret 6. juni 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Timster Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 er litt enig med amiganostalgia, men du burde kanskje heller igjen kjøpe 2 stk samsung F1 750gb disse koster 700 per stykk. Enig med 6400 ram også. bruker intern lyd selv og er ganske fornøyd. Ellers ser det bra ut;) Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Poenget med å kjøpe terra disken er for å få en disk med nyest teknologi og den er også sinnsvakt bra. Jeg har 100mb+ i overføring her og disken ligger på 30grader som er knapt 2-3 grader over romtemperatur. Ord gir ikke den disken rettferdighet. Den _er_ verdt de ekstra kronene. Ellers så ville jeg tenkt litt rundt hovedkortet, skal du egentlig overklokke og har du bruk for trådløst internett? For stasjonær maskin synes jeg trådløs er litt råflott, samtidig som det er også unødvendig. Kablet er bedre. Endret 6. juni 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
zaler Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 har ikke tengt og og over klokke. her heller ikke bruk for tråd løs internet, men om jeg skal selge maskinen om noen år kan det jo være ett pluss. har noen forslag til hovedkort og graffik kort? tengte jeg skulle bruke ett GeForce 9800gtx, men aner ikke hilket hoved kort som passer med det. er det foresten lett og opgradere home premiun 32bit til 64? Lenke til kommentar
zaler Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 ser dette bedre ut: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket Akasa AK-956SF CPU-Kjøler, NEC DVD-brenner AD-7200S Silver USB2 multikortleser 3.5" sort for Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Western Digital Caviar GP 1TB SATA2 Gigabyte GeForce 9800GTX 512MB GDDR3, sier det igjen. har ikke noe som som helst som kan antyde til det minste peiling på hovedkort. så ber desperat om råd til valg helst noe somkan passe med dette oppsette. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Skal du bruke Sli? Skjermkort blir jo stadig kjappere. Jeg har ikke peiling på intel hovedkort men såvidt jeg vet er typen intel x48 chipset hovedkort ganske bra. Gigabyte lager jo også hovedkort. Har sansen for gigabyte hovedkort på amd siden, noen fine løsninger der. SLI løsning synes jeg blir ganske dyrt. Min tankegang er at jeg kan heller bytte ut skjermkort hver 6 måned, og at det er en bedre ide , økonomisk iallefall, enn å bytte ut 2 skjermkort hver 6 måned. Nå kommer f.eks ATI med nye kort i 4000+ serien, som jeg har tenkt å kjøpe, til høsten forhåpentligvis. Så da må jeg vel ut med en 2000til4000 avhengig av hvilken modell, kontra 4000-8000 kroner for å bytte ut 2 skjermkort. Deretter er det også lavere system responstid med kun ett skjermkort aktiv. Det er mange for og imot her så orker ikke ta noe mer om det nå, men vil vel bare spørre om hvor er nytteverdien i å ha SLI med mindre man aktivt har tenkt å gå inn for å bruke det. Om 2 år liksom når du evt vil selge PC-en, har ikke hovedkortet noe spesiell verdi uansett, ei heller skjermkortene. Håper du ser poenget mitt her. Lenke til kommentar
zaler Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 bare så det er sagt aner jeg ikke hva SLI er. jeg tok det tilfeldig. To skjermkort er jeg heller ikke intereset i. så har noen ett forslag til et bra og om ikke alt for dyrt hovedkort? (og hva er SLI??) Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 SLI er hovedkort som har iallefall 2stk pci-express 16x (el 32x) spor slik at man kan ha 2 skjermkort. Finnes også hovedkort med støtte for 4 skjermkort. Blir veldig dyrt mao. Istedet for å ha sli, kan man ha flere vanlige pci-spor eller pci-express 1x eller 4x spor slik at man har da muligheten for å utvide PC-en med flere disk kontrollere, lydkort, nettverkskort etc. Når det er sagt er sli veldig morro, men dyrt og krever mer av maskinen, mer av strømforsyning osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå