Gå til innhold

Batch: Gi nytt navn på bakgrunn av "modified date"

Anbefalte innlegg

Jeg fant denne: http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1386947,00.asp

Så lurt ut! Men den fungerer ikke skikkelig med norsk datoformat, ser det ut som

Er det noen som vet hvordan jeg kan gi nytt navn til en fil på bakgrunn av endringsdatoen (og klokkeslett)?

F.eks. IMAG0001.jpg -> 080517_1346.jpg

(Det går jo selvfølgelig an å bruke andre programmeringsspråk, men jeg vil gjerne gjøre dette med .bat-filer)

På forhånd takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heh, det var vel for oppgaver som dette scripting ble oppfunnet..jaja.. I batch fil har vi:

FOR %%V IN (%1) DO FOR /F "tokens=1-6 delims=/: " %%J IN ("%%~tV") DO IF EXIST %%L%%J%%K_%%M%%N%%O%%~xV (ECHO Cannot rename %%V) ELSE (Rename "%%V" %%L%%J%%K_%%M%%N%%O%%~xV)

I artikkel sier forfatter at han får tidsformat "05/16/03 09:54a" fra %%~tV, mens vi får "16.05.2003 09:54":

FOR %%V IN (*.*) DO ECHO Filename: %%~fV DateTime: %%~tV

Dermed vil det ikke splittes rett. Men det er kun ett tegn som må endres, nemlig hvilke tegn det skal splittes på. Istedenfor "delims=/:", bruk "delims=.:" (dvs vi splitter på . og :).

Blir altså:

FOR %%V IN (%1) DO FOR /F "tokens=1-6 delims=.: " %%J IN ("%%~tV") DO IF EXIST %%L%%J%%K_%%M%%N%%O%%~xV (ECHO Cannot rename %%V) ELSE (Rename "%%V" %%L%%J%%K_%%M%%N%%O%%~xV)

Dette gir filnavn av type : 20083105_1355.jpg

For å ta mange bilder i en sleng, kall batch fil slik:

EndreNavnBilder.bat *.jpg

et problem med denne batch filen er at sekund ikker kommer med i tidsformat, slik at om du har bilder som er tatt i samme minutt, så vil kun det første bli renamet..En grei løsning på dette kan være inkludere orginale filnavn, (%%~nV) først eller sist i det nye filnavnet.

Får da noe slik:

FOR %%V IN (%1) DO FOR /F "tokens=1-6 delims=.: " %%J IN ("%%~tV") DO IF EXIST %%L%%J%%K_%%M%%N%%O%%~xV (ECHO Cannot rename %%V) ELSE (Rename "%%V" %%L%%J%%K_%%M%%N%%O_%%~nV%%~xV)

som gir : 20083105_1355_IMG001.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...