Gå til innhold

PC-en tok fyr, problem med strømforsyning

Anbefalte innlegg

Da jeg skrudde på PC-en min i går kveld stoppet den etter 10 minutter og røyken sto ut av maskinen. Etter at jeg hadde fått luftet ut av leiligheten, åpnet jeg maskinen og såg etter årsaken og skader.

Jeg regnet med at det var den vanlige årsaken, masse støv, men det var mye værre..

Den ene kablen(den røde) som går fra strømforsyningen og inn til skjermkortet(AGP, GF6800) hadde rett og slett smeltet og brent opp. Det var flere partier som var helt uten isolering, og varmen hadde vært så stor at flere steder var kabler som lå ved siden av begynt å smelte også.

Umiddelbart er det ingen andre skader å se i maskinen.. Så det jeg lurer på er:

1. Hva kan årsaken være, og burde jeg ta kontakt med produsenten?

2. Er det noe håp for at noen av delene i maskinen fremdeles virker?

3. Er det farlig å koble til en ny strømforsyning for å sjekke om noen av delene fungerer?

Fikk meg en liten støkk der.. Hadde jeg ikke vært tilstede så hadde sjangsene vært store for at det hadde utviklet seg til en brann..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Litt usikker på årsak, men det har så avgjort gått for mye strøm gjennom kabelen slik at den har blitt veldig varm. Kortslutning kanskje? Du bør så avgjort ta kontakt med leverandør/produsent.

2. Med litt flaks bør det meste virke. Pc-en kan bli noe rar. Skjermkortet sliter nok litt mer vil jeg tro.

3. Når man ikke vet hvor feilen ligger kan scenarioet gjenta seg. Tror jeg ville plukket ut skjermkortet før jeg forsøkte med en ny strømforsyning i allefall.

Lenke til kommentar

Den strømmen som har gått gjennom kabelen og fått den til å smelte, den har også gått gjennom deler av skjermkortet. Det er her "kortslutningen" har skjedd. Dermed er det vel høyst sannsynlig at skjermkortet er skadet, og ved å forsøke med en ny strømforsyning kan du risikere å ødelegge den på samme måte. Hvis du har "flaks" kan det hende at den delen som kortsluttet endte opp med å brenne opp, og dermed vil den ikke kunne kortslutte igjen. Men da virker vel neppe skjermkortet ordentlig uansett.

Hvis skjermkortet ditt er relativt nytt, så kan det absolutt hende du har noe igjen for å kontakte forhandleren.

Kortslutning i skjermkortet er selvsagt ikke den eneste tenkelige feilen: det kan også hende at spenningen som PSU'en leverte ble unormalt høy og at dette fikk skjermkortet til å feile.

I mine øyne er både PSU og skjermkort å betrakte som vrak. Resten av PC-en kan godt ha kommet uskadet fra hendelsen. (Test med så lite som mulig av gangen; start med hovedkort, CPU og litt RAM. Starter det som normalt? Vifter, lysdioder, pipelyder, ... Prøv så med optiske drev, deretter harddisk, prøv så et enkelt skjermkort - lån gjerne et gammelt et.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...