Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Opplæringsloven og dugnad for skoletur

Pallantir

Anbefalte innlegg

OBS: Hvis det er irrelevante svar (som i den forrige tråden med ni svar hvorav nøyaktig null hadde noe som helst med juss å gjøre) vennligst opprett egen tråd i "Off Topic" eller annet passende forum, jeg er ikke interessert i noe annet enn det juridiske ved dette. Ettersom enkelte ikke tåler at saker settes på spissen, har jeg også endret tonen i innlegget, men vennligst ikke kommenter det heller!

Her jeg bor er det tradisjon at niende drar til Polen (med et foretak som forøvrig går med millionoverskudd ifølge Proff.no og gir damen bak en millioninntekt ifølge skattelistene - og likevel har mot til å kalle seg en ideell organisasjon!), og de må begynne i åttende å steike vafler på torget, løpe rundt og plage naboene med loddsalg. Tid som kunne vært brukt til mye mer fornuftig skolearbeid. Og hvis de ikke selger nok, må de betale en egenandel på resten! Gjerne 2000-3000. Dette kan være en stor belastning, spesielt for aleneforsørgere. Jeg vet (som det blant anet ble framhevet av utdaningsministeren i denne artikkelen - sitat "Loven om gratisprinsippet er mange år gammel. Alle skoleturer, som er en del av skolens opplegg, skal være tilgjengelig for alle elevene. ") at egenandel er ulovlig, og det kommer jeg til å gå løs på skolen med.

Men jeg vil gjerne vite om jeg er på trygg, juridisk grunn hvis jeg også melder fra til skolen om at de har å kutte ut å få ungene til å gjøre dugnadsarbeid for dette i fritiden sin hvis de vil unngå en tur i retten! Håper noen kan hjelpe meg litt her! Jeg har riktignok to avdelinger juss, men det er 20 år siden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi forsøkte de samme argumentene for en del år siden da jeg gikk på ungdomsskolen. Rektor sa følgende: "ja, det stemmer at alle skoleturer skal dekkes, men det gjelder kun obligatoriske. Turene skal være for alle. Er det for mange som ikke blir med, så blir det ikke noe av turen"

En person i parallellklassen ville ikke være med, og da måtte han følge undervisningen til et annet klassetrinn (!)

Juridisk sett kan ikke skolen kreve disse pengene, men de er heller ikke pliktige til gjennomføre en slik tur. Ergo blir dette en vurdering foreldrene/foresatte til disse barna må ta.

Lenke til kommentar

Takk! Et fornuftig svar! :D Men jeg trodde ikke poenget etter nåværende opplæringslov var om de var obligatoriske eller ikke, men om de var i skolens regi. Sånn jeg forstår opplæringsloven, kan jeg forlange at min sønn skal være med på turen selv om vi ikke betaler en krone. Og da tror jeg ikke jeg har misforstått akkurat den. Kanskje din opplevelse er fra før endringen i loven? Akkurat der er jeg forholdsvis sikker, så det som gjenstår er om de kan presses/tvinges til dugnad.

Lenke til kommentar

Opplæringsloven § 2-15 ble tatt inn i loven i 2003. Bestemmelsen er ment å understreke at grunnskoleopplæringen _skal_ være gratis, og skal stramme inn det som tidligere var § 2-1 sjette ledd. Paragraf 2-15 lyder:

Elevane har rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring. Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter i samband med grunnskoleopplæringa, til dømes utgifter til undervisningsmateriell, transport i skoletida, leirskoleopphald, ekskursjonar eller andre turar som er ein del av grunnskoleopplæringa.

Det fremgår av forarbeidene til bestemmelsen at alle økonomiske tilskudd fra foreldre nå må skje som gaver, og at betalinger som ikke reelt er frivillige, men kamufleres som gaver, er ulovlige. jf. særlig Ot.prp. nr. 94 (2001-2002) under punkt 2.4.2. Departementet understreker på samme sted at elevene har krav på å være med på slike turer selv om foreldrene ikke har gitt gaver - det er altså klart at du kan nekte å betale "egenandeler" og likevel ha krav på at ungen blir med til Polen.

Forarbeidene er relativt klare på at dugnadsarbeid fra foreldrenes side også er frivillig. Når det gjelder elevenes plikt til å delta på slikt dugnadsarbeid, gir tilsynelatende ikke proposisjonen noe klart svar. Formålet med bestemmelsen er åpenbart å verne foreldre med svak økonomi mot å yte tilskudd for at barna skal delta på undervisning, inkludert klasseturer. Dugnadsarbeid *i* skoletiden tipper jeg det er vanskelig å motsette seg. Når det gjelder dugnader utenfor skoletiden, er dette kanskje regulert et eller annet sted, men det er for sent til at jeg orker å grave det frem.

(Litt OT: Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor en tur til Polen for å se på historiske steder er så dumt, men jeg forstår at man ikke nødvendigvis ønsker å bli tvunget til å betale for det.)

Lenke til kommentar

Nagel, mange tusen takk for en utførlig gjennomgang! Det var akkurat noe sånt jeg var ute etter. Og det er dugnader på lørdager og kvelder (loddsalg og sånt).

Det jeg misliker med turene, er at det firmaet som står bak liksom skal være så ideelt og alt sånt, men de har millionoverskudd. Og det samme gjelder damen som leder firmaet, som i 2006 hadde en skattbar inntekt på nesten 500 000 (noe som betyr at den virkelige inntekten trolig var en god del høyere). For arbeid hun selv kaller idealistisk... Og så skal ungene drive dugnad og foreldrene betale for å være med på disse reisene.

Dessuten fins det folkemord som er atskillig mer aktuelle enn nazistens. Ikke misforstå, jeg anser Hitlers "ulver" som like håpløse som kommunistene under Stalin eller Mao eller Pol Pot, eller serberne i Bosnia (og til dels bosnierne etter at serberne var overvunnet), men hvorfor er det akkurat dette folkemordet som har nærmest enerett på fokus i norsk skole? Norske elever aner ikke hvem Pol Pot var, men alle har hørt om Krigen med stor K (og gutta på skauen). Jeg ville anse det som mye mer matnyttig med en uke der de gikk gjennom mange forskjellige brudd på menneskerettighetene, nåværende og tidligere, istedenfor at de reiser til Polen og forventes å bryte sammen i konsentrasjonsleiren (det var et program om det på P2 i fjor en gang, om at det var et kraftig gruppepress på at alle skulle gråte der, og at de som ikke gjorde det fakatisk kunne bli sett ned på).

Edit: Forresten, hvis du en dag skulle få tid til å sjekke om det er nevnt noe om dugnadsarbeid i fritiden, ville det vært helt suverent!

Datating, visst blir det gjort i skoletiden. Iallfall i min kommune (et lite stedet på Sørlandet).

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Nå kan du vel ikke forvente at folk skal jobbe gratis bare fordi det er en ideell organisasjon da. Alle trenger penger til å leve for. Hvis det er det eneste argumentet ditt, så er det ganske tynt.

En annen grunn til å fokusere på WW2, er vel også fordi denne var vi direkte berørt av, og det er hakket nærmere.

Dette minner mest om krangling bare for å krangle, rett og slett.

Lenke til kommentar

Osse-Mon, det er også en av tingene jeg har tenkt på. Aleneforsørgere kan ha store problemer med å ha råd til sånt, og unger kan være nådeløse hvis noen ikke får bli med på ting på grunn av dårlig råd. Men jeg kommer ikke til å ta det med skolen, jeg skal skrive et brev til skolesjefen og kommunestyret (i veldig stor grad basert på Nagels flotte saksframstilling) og ta det den veien. Skolen nytter det ikke å gå via, det er det folk som har prøvd før, og de er bare blitt avfeid. Men de var ikke like sta som meg... ;)

Lenke til kommentar

Jeg forstår deg og er i prinsippet egentlig helt enig med deg, men vil det ikke også være litt ris til egen bak dersom du får trumfa igjennom at barnet ditt skal få lov til å være med til tross for at dere ikke har tatt del i hverken tursponsings-prosjekter og/eller betalt egenandel?

Kan lett bli et misunnelsesdrama av sånt, eller kanskje at medelevene føler at barnet ditt ikke har noe på turen å gjøre ettersom han ikke har gjort noe for å bli med sånn som dem andre har.

(Nå bare antok jeg her, om dere har deltatt i aktivitetene forklart i førsteinnlegget ditt, vær vennlig å se bort ifra siste delen)

Jeg mener at skolen fortsatt har en mulighet til å gjemme seg bak at dette er en "frivillig" tur og egentlig ikke hører med til det som per definisjon er grunnskoleopplæring (pensum), og dermed kan kreve egenandel av deltagere på en sånn tur. Selv om det er i skolens regi. Ihvertfall slik som jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Osse-Mon, det er også en av tingene jeg har tenkt på. Aleneforsørgere kan ha store problemer med å ha råd til sånt, og unger kan være nådeløse hvis noen ikke får bli med på ting på grunn av dårlig råd. Men jeg kommer ikke til å ta det med skolen, jeg skal skrive et brev til skolesjefen og kommunestyret (i veldig stor grad basert på Nagels flotte saksframstilling) og ta det den veien. Skolen nytter det ikke å gå via, det er det folk som har prøvd før, og de er bare blitt avfeid. Men de var ikke like sta som meg... ;)

Hva er det du ønsker å oppnå med dette?

Det eneste fornuftige resultatet jeg kan se at kommer ut av dette, er at denne turen og framtidige turer blir avlyst.

Og er det nå så dumt at ungdommer lærer seg å jobbe for å oppå noe så lenge det faktisk ikke er tvang?

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hvordan gikk det med denne saken?

jeg lurer fordi vi er litt i samme situasjon. Jeg er riktignok med på mange av dugnadene, men nå er vi i den situasjon at det er varierende innsats blant elever/foreldre, i tillegg har det begynt noen nye elever i klassen.

Vi har da et dilemma: skal vi kreve (kan vi?) at de som kommer inn nå skal betale seg inn med et gjennomsnitt av det som foreløpig er samlet inn? Elle skal de bare gli inn og gjøre så godt de kan i innspurten?

Krever vi betaling så betyr det at de som har vært med fra starten uten å bidra gjør like mye (eller mindre) enn de som nå må betale.

Krever vi ikke betaling så vil andre igjen oppfatte det som urettferdig...

Turen er forøvrig en foreldreinitert sak, og jeg mener å huske at det ikke skal delta lærere. Vi legger opp til noe pedagogisk innhold slik at de kan få fritak fra skole uten for mye styr.

Dette bunner vel ut i at det nå har fremkommet situasjoner vi ikke forutså da vi startet opp.

Uannsett så hade det vært flott å få høre fra andre hvordan dere løste slike saker.

Jeg regner med å ta litt av foreldremøte, litt om §2.15 og fri skole og sånt, emn dette er jo ikke skole - så litt input hadde vært fint. Vil helst at alle skal bli fornøyd, eventuelt at alle bare blir litt misfornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...