Mr. Bojangles Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Hei Har en LG laptop som jeg har vært fornøyd med inntil nylig. Den har begynt å lage en ganske høy "vinklesliper" lyd, så høy at jeg ikke kan bruke den på skolen fordi lærere og medelver reagerer. Jeg kjøpte PC-en nettopp for at den var stillegående, men det er den ikke lenger - for å si det mildt. Den er 2,5 år, og jeg har derfor ikke fabrikkgaranti lenger - men da jeg kjøpte den klarte selgeren å lure på meg en 3 års trygghetsforsikring som visstnok dekker "alt". Så da er spørsmålet: da bør det vel ikke være noe problem å levere PC-en inn, og få ny, eller få feilet utbedret? Endret 6. juni 2008 av Oddvar Knus Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 hva forsikringen din dekker må du nesten se i forsikringsvilkårene, det er rimelig vanskelig for oss å vite dette. MEN, du kan jo prøve å reklamere siden du vel har 5 års reklamasjonsrett på (bærbare) PC-er og dermed ikke har mistet denne retten. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Snu PC-en opp ned og se om det er mye dritt og lort som dekker til luftinntakene Til PC-en. Er det tilfellet kjøper du deg en boks med trykkluft og blåser den ren. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Hvis du kjøpte en forsikring sammen med PC'en, pleier de å dekke alle slike feil som måtte oppstå. Men slike forsikringer er stort sett bare lureri. Du har uansett fem års reklamasjonsrett mot fabrikasjonsfeil. Jeg vil påstå at det er nettopp en fabrikasjonsfeil om vifta har blitt dårlig og dermed lager en fæl lyd. Denne forsikringen du kjøpte, dekker vel også uhell du måtte være uheldig å utsette PC'en for. Men dette dekkes uansett av vanlige innbo og reiseforsikringer også. Men prøv med trykkluft på boks, og blås inn i alle hull du ser på PC'n. Jeg gjorde det med en skikkelig bråkebøtte av en laptop på jobben. Det sto en helt utrolig støvsky ut av PC'n, så jeg måtte gjøre det utendørs. Etterpå var den stille som en mus. Helt klart at støvet var med på å varme den opp slik at vifta måtte jobbe mye hardere. Angående trykkluft på boks; husk å hold den rett når du blåser. Om du holder den veldig skeivt eller opp ned, kommer det ut væske sammen med lufta, og det kan ødelegge PC'n. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Som nevnt her, dette er sikkert støv eller lign i vifte. Det er slitasje og enklest å ordne opp i selv. Det står ikke hvilken forsikring du har, men jeg antar at de fleste er ganske lik (jeg kjenner godt til HappyCare og Safety+, begge fra Moderna). Forsikringen dekker uforutsette feil, altså skader og uhell, feil som IKKE dekkes av reklamasjonsretten eller leverandørens/selgerens garantier. Det stemmer at innboforsikringer også dekker dette, men der har du som regel en såpass høy egenandel at det bare lønner seg om flere ting går samtidig (brann, innbrudd osv). -Ja, det finnes unntak her (f.eks LO favør og Nito/Tekna pc-forsikring). Med mindre du har en skade du vet av, vil dette problemet være mulig å reklamere på, og vil bli rettet om det viser seg å være fabrikasjonsfeil og ikke slitasje/støv. Husk Super8's tips angående spraybokser Endret 6. juni 2008 av efjeldse Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Hei Har en LG laptop som jeg har vært fornøyd med inntil nylig. Den har begynt å lage en ganske høy "vinklesliper" lyd, så høy at jeg ikke kan bruke den på skolen fordi lærere og medelver reagerer. Jeg kjøpte PC-en nettopp for at den var stillegående, men det er den ikke lenger - for å si det mildt. Den er 2,5 år, og jeg har derfor ikke fabrikkgaranti lenger - men da jeg kjøpte den klarte selgeren å lure på meg en 3 års trygghetsforsikring som visstnok dekker "alt". Så da er spørsmålet: da bør det vel ikke være noe problem å levere PC-en inn, og få ny, eller få feilet utbedret? Du har kjøpt PC'n hos expert regner jeg med? Du får sjekke vilkårene i forsikringen, men jeg tviler på at de dekker dette. De dekker "alt av skader og uhell", sånn sett. Men, du har 5 års reklamasjonsrett på en laptop, så at garantien har gått ut har ingenting å si egentlig... Men sjekk først for støv, blås den ren. Hjelper ikke det, reklamerer du. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Hei Har en LG laptop som jeg har vært fornøyd med inntil nylig. Den har begynt å lage en ganske høy "vinklesliper" lyd, så høy at jeg ikke kan bruke den på skolen fordi lærere og medelver reagerer. Jeg kjøpte PC-en nettopp for at den var stillegående, men det er den ikke lenger - for å si det mildt. Den er 2,5 år, og jeg har derfor ikke fabrikkgaranti lenger - men da jeg kjøpte den klarte selgeren å lure på meg en 3 års trygghetsforsikring som visstnok dekker "alt". Så da er spørsmålet: da bør det vel ikke være noe problem å levere PC-en inn, og få ny, eller få feilet utbedret? Du har kjøpt PC-en hos expert regner jeg med? Du får sjekke vilkårene i forsikringen, men jeg tviler på at de dekker dette. De dekker "alt av skader og uhell", sånn sett. Men, du har 5 års reklamasjonsrett på en laptop, så at garantien har gått ut har ingenting å si egentlig... Men sjekk først for støv, blås den ren. Hjelper ikke det, reklamerer du. Har blåst PC-er rene med kompressor tidligere, men lyden denne gang var mer skjærende - man hørte på en måte at noe skurret inni. Hos Expert jobber jeg selv, så den forsikringen kjenner jeg - den gjør at du får tre års "garanti" i tillegg til at den dekker alt av skader og uhell. Men, denne PC-en kjøpte jeg hos Siba, og slik jeg forstod det i forsikringspapirene var denne tilsvarende, men det virket litt uklart. Nå er den uansett levert inn, så vi satser på at det går gudd. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Lever maskinen inn på reklamasjon dersom det er et forbrukerkjøp. Når du leverer den inn vil de spørre om du har forsikring noe du har. Dersom de på verkstedet da avslår reparasjon ettersom at det er en selvforskyldt skade vil i de aller fleste tilfeller (98 % av gangene) forsikringen dekke dette. Du vil da dog bli fakturert for en egenandel på 390 kr. I og med at det er en skarp ulyd fra maskinen er det nok viften eller hardisken. Dersom de ikke kan se at maskinen har blitt behandlet på unormalt vis, eller at det er ett tonn støv inne i den vil den bli dekket på reklamasjon. Er det pga av en fallskade eller liknende dekkes det av forsikringen. Jobber selv for en filial av Siba, så tenkte jeg bare skulle slenge inn et par ord. Lykke til med servicen, men vær oppmerksom at de fleste reparasjoner på laptops tar 2-3 uker om dagen. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Takk for svar. Ja, er klar over at det fort kan gå en liten måned - men bruker nesten ikke PC nå om sommeren uansett. Har rigget opp et gammelt treskeverk av en HP-maskin til å bruke i mellomtiden. Lenke til kommentar
Intoxic Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Lever maskinen inn på reklamasjon dersom det er et forbrukerkjøp. Når du leverer den inn vil de spørre om du har forsikring noe du har. Dersom de på verkstedet da avslår reparasjon ettersom at det er en selvforskyldt skade vil i de aller fleste tilfeller (98 % av gangene) forsikringen dekke dette. Du vil da dog bli fakturert for en egenandel på 390 kr. I og med at det er en skarp ulyd fra maskinen er det nok viften eller hardisken. Dersom de ikke kan se at maskinen har blitt behandlet på unormalt vis, eller at det er ett tonn støv inne i den vil den bli dekket på reklamasjon. Er det pga av en fallskade eller liknende dekkes det av forsikringen. Jobber selv for en filial av Siba, så tenkte jeg bare skulle slenge inn et par ord. Lykke til med servicen, men vær oppmerksom at de fleste reparasjoner på laptops tar 2-3 uker om dagen. Det er mulig de vil spørre om kunden har en slik forsikring på maskinen, men en slik forsikring gjør seg først gjeldende om feilen / skaden ikke dekkes av garanti eller reklamasjon. Mener å lese at den var 2.5 år gammel. Da er produsentens garanti gått ut, men som alle her inne vet har man reklamasjonsrett i 5 år så sant det er et forbrukerkjøp ( altså ikke kjøpt på firma, da er det andre lover som gjelder). Hvis maskinen ikke har synlig ytre skader eller ikke noe støv som har skadet vifte osv er dette en helt vanlig reklamasjonsservice. En slik uhellsforsikring skal bare benyttes ved skader som IKKE dekkes produsenten eller kommer inn under reklamasjon. Grunnen til dette er enkel. Hvis svakheter og mangler blir dekket under en slik forsikring betaler du som kunde for å utbedre en feil som enten produsenten har lovet å ta seg av gjennom garantien, eller som skal dekkes i hht forbrukerkjøpsloven. En annen ting er at hvis alle slike mangler blir tatt via forsikringsordningen vil prisen for å tegne en slik forsikring blir utrolig høy etterhvert. Det var en litt lenger opp i denne tråden som mente at slike forsikringer også er tull siden uhell og skader dekkes av innbo og reiseforsikringer.. Da vil jeg anbefale deg å lese vilkårene i dine forsikringspapirer.. Det står mye der som ofte gjør at du ikke får dekket uforutsette skader og uhell på elektroniske artikler. Og om de dekker dem, har du nesten uten unntak en rimelig høy egenandel ( 1500 - 4000,- ) og en ganske stor verdi avskrivning ( 10 - 40 % pr år etter første året..). Jeg synes slike produktforsikringer er en fin ting å tegne hvis man føler at det er nødvendig. Jeg vet av erfaring at mennesker klarer de utroligste ting med sine produkter.. ( mista laptopen på fjelltur, kjørt over laptopen, sølt væske i tastatur, mista mobilen nedi doskåla..) Ikke kom og si at slike ting dekkes av forbrukerkjøpsloven som en iboende mangel på produktet!! Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Forøvrig, ikke benytt kompressor til å blåse ren maskinen. Det kan fort være mye veske i den luften som kommer ut. Bruk trykkluft på boks. Ørjan... Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Forøvrig, ikke benytt kompressor til å blåse ren maskinen. Det kan fort være mye veske i den luften som kommer ut. Bruk trykkluft på boks. Ørjan... Har vannavskiller, lakkerer en del. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Forøvrig, ikke benytt kompressor til å blåse ren maskinen. Det kan fort være mye veske i den luften som kommer ut. Bruk trykkluft på boks. Ørjan... Min erfaring er stikk motsatt. Trykkluft på boks er svineri når man skal bruke det på finelektronikk. Man bør holde den rett opp og ned og ikke sprut for mye og lenge om gangen. Endret 12. juni 2008 av efjeldse Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Forøvrig, ikke benytt kompressor til å blåse ren maskinen. Det kan fort være mye veske i den luften som kommer ut. Bruk trykkluft på boks. Ørjan... Min erfaring er stikk motsatt. Trykkluft på boks er svineri når man skal bruke det på finelektronikk. Man bør holde den rett opp og ned og ikke sprut for mye og lenge om gangen. Det lærte vi på skolen det at bokser bør brukes for de inneholder ikke vann og de MÅ holdes vertikalt med "tuten" opp for å ikke blåse ut drivgassen. En kompressor uten vannavskiller iallefall har stor fare for å blåse vann rett på kortet som definitivt ikke er bra. hvem har behov for å blåse mye og lenge på finelektronikk? min er faring er at det blir like rent med "punkt" blåsing på gjennomtenkte steder som det blir med å tømme en boks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå