Gå til innhold

FERDIG(!): "Grønn" Mini ITX Gaming PC

Anbefalte innlegg

Så har jeg gitt meg selv en utfordring.

Skal bygge en PC for kjæresten, og som mange kanskje har gettet stilels det da krav om størrelse, lyd/støy-nivå, utseende, OSV... Men hun ønsker like vell en kraftig PC som kan kjøre spill.

På den ene side kan en vel si dette kan være kravstort, men på den andre side syntes jeg det var en interessant utfordring om det var mulig å lage en *liten* PC som var mest mulig stille, men fortsatt hadde sikkelig "trøkk".

Så etter nøye overveing har jeg skaffet til veie ett "Mini ITX" kort med LGA 775 Sokkel, og PCI-e x16 spor till grafikk kort.

Så for øyeblikket ligger delene å venter, men sett at jeg må fly for å møte henne, og det nå er det kun 20 dager igjen før flyet går, så er det sannelig på tide å begynne å jobbe.

OG for en gangs skyld tenkte jeg det kunne være mosromt å lage en arbeidslog til en forandring, og kanskje dele både inspirasjon og ideer med andre, og få ideer og konstruktiv kritikk tilbake. =)

Så ønsk meg lykke til, og jeg vil opdatere med bilder av delene, ogskisser og ideer etter som jeg jobber meg fremover.

-Carnilio

(Edit: kommentar tråden er her)

(Edit2: Da er prosjektet ferdig. Se siste post for bilder av resultatet, og budsjett for hele maskinen, og videre ideer og informasjon. Også, alle poster har blitt redigert med oppdaterte bilde-lenker men ingenting annet er nytt der ;) )

Endret av carnilio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har en del deler komet på plass, BLA. Hovedkort, CPU, Grafikk-kort, PSU, og et hovedkort Brett som vill blimodifisert ettersom planen for kabinettet går fremover også.

Hovedkortet er ett Global American Mini-ITX "2807870" (se her for mer info.)

Hovedkortet, montert på bett, med tilbehør;

P02tmb.jpg

CPU er en Intel Core2 Duo E6600.

Nærbilde av hovedkortet med CPU montert;

P03tmb.jpg

Grafikk kort er ett MSI GeForce 9600 GT 512 MB

Kort, med tilbehør;

P01tmb.jpg

PSU er en 350W PSU beregnet på barebone systemer, men jeg tenkte jeg skulle se om den holdt, da det hovedsaklig er CPU og Grafikkkortet den skal drive, siden jeg kommer til å bruke mye "Laptop" harddisk/DVD-brenner, som forhåpentlig vis ikke er like kravstore på strøm og spenning som sine desktop-slektninger.

Designet til kabinettet er foreløpig tenkt å være en Poly-plast/Plexiglass "box" med PC-en nederst og en vanntett tank øverst som skal fylles med stein, van, og være gro-bunn for en eller fler bambus-planter, som forhåpentlig vis skal få nyte i allefgall noe av spillvarmen til PC-en

Bilder av PSU og sketch av kabinettet kommer I neste oppdatering.

Kommentarer og ideer er veldig velkommen!

(Edit: kommentar tråden er her)

-Carnilio

Endret av carnilio
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så,

Det har vært stille en stund nå, mens hardware har blitt koplet opp og testet sammen, og sketsjer og utkast har blitt tegnet, kastet, og tegnet igjen.

Etter mye fundering fant jeg ust at det ville væare best om jeg kanskje lahget modellen i 3D for å prøve meg framm hvordan delen kan stables og fortsatt ha luft-flyt og noik plass till alt. Så jeg satte meg ned med Cinema 4D og begynte og modelelre, og etter en kang natt var resultatet klart denne morgenen;

så her er første utkast. Komentarer og Ideer til kabinettet er veldig velkommen

GPC-1sml.jpg

Her er den generelel look-en, til kabinettet, med alle deler montert inne I bortsett fra kabler. Hovedkort er markert med grønnt, RAM og HDD er blå, Grafikkkort er rødt, DVD brener og kortleser er Sorte, og PSU/CPU-fan er grå.

GPC-2sml.jpg

Her har jeg fjærnet noen av de indre "hyllene" jeg vil trenge å lage, for å vise litt av hvordan allt er "stablet" inni.

GPC-3sml.jpg

Og tilslutt layout, uten kasse eller hyller.

kommentar tråden er her -På forhånd tak til alle som gidder å legge igjen tilbakemelding =D

-Carnilio

Endret av carnilio
Lenke til kommentar

Dager igjen: 0,8

Så var det på tide med en liten oppdatering imellom pakking og jobbing på prosjektet her.

Det er vell bare å innse att plexiglass delen ikke kommer til å være ferdig før jeg reiser, men i værste fall får den heller bli sendt etter.

Ellers har jeg nå startet på første skritt I arbeidet, nemelig å redusere hovedkort-brettet slik:

ATM01sml.jpg

Med andre ord, jeg skal skjære vekk alle utvidelses brønnene som jeg ikke har spor til uansett, og så må jeg utvide bak-veggen litt til å ha plass til strømforsyningen også. Dette betyr at aluminium platen some er der allerede må bort, og jeg må skjære till en ny selv. I tillegg kan jeg kutte vekk mye av kantene på selve brettet, som er i veien uansett.

Etter å ha angrepet hovedkortbrettet med knipetenger, plate sakser, skrujern, hammer, spiker, og kreative arbeidsmetoder, ble resultatet slik:

ChopupSml.jpg

Og med litt talmodighet og poppnagler ble delene som fortsatt skal brukes sammenføyd igjen, og resultatet ble brukbart etter min egen mening i allefall;

MotherboardtraySml.jpg

så langt så vel. Og da er det tid for å begyne å tegne opp på de nye Alu. Platen fra Clas Ohlson, ved den velbrukte metoden å dekke platen i maskeringstape. Mer om det neste gnag jeg har tid til å skrive.

Ellers må jeg og bare slenge med att designet har blitt endret litt. Men ikke mye. Hovedsaklig har jeg funnet ut att (om det er mulig så er) runde hjørner mer estetisk, og ellers så har jeg tenkt å flytte kortleseren opp til lunder DVD brenneren, da dette så litt mer... unisont ut?

Design01sml.jpg

Kommentarer på allt fra arbeid, til ldeer og design er fortsatt veldig velkommen her

Endret av carnilio
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som mange kanskje gjettet ble prosjektet ikek ferdig i tide til reisen, og har dermed blitt utsatt. På den lyse siden betyr dette att jeg vil ha både mer tid, og penger til å bruke på prosjektet. Planene forøvrig (og dermed mangelen på oppdateriner) er å "om-møblere" komponenetne internt, slik att maskinen blir mer kompakt.

Også vurderte jeg å skaffe en SSD disk for OS på denne maskinen. Iddeer eller meninger?

Jeg har også lurt på å skaffe ett kraftigere grafikkort, men i såfall er det noen som har noen formening om hvor mye Watt forskjellige kort trekker? Jeg har testet opsettet med strømforsyningen og det fungerer bra, men om jeg bytter grafikkortet med et tyngre, er jeg litt engstelig for hvor godt PSU holder lengre...

All feedback er velkommen!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Godt å se att det er interesse fortsatt fordet om det har vert stille en stund =D

-men jo, det har skjedd alt for lite på veldig lenge. Mest da jeg fant ut at ved å ender design, ville jeg kunne lage maskinen mer kompakt, men fortsatt med de samme delene, så jeg begynte og gjøre om designet, men samtidig oppdaget jeg att alumniumen jeg hadde brukt ville være for svak, slik att deet har blitt mye arbeid som har gått med dil å gjøre mesteparten av jobben på nytt.

Kontakten med KreativPlast AS er også på "hold" intill jeg er sikker på att alle mål og justeringer vil stemme.

Og med studieplass på HiVE (Høgskolen i Vestfold) og og bolig (les værksted) like utenfor Oslo, blir det enten lang vei og lite tid til å jobbe, eller ikke mulighet for å jobbe (Om jeg sover over på hybel)

Men det har blitt litt fremgang fortsatt, men lite å ta bilde av, fordet om jeg selvfølgelig kan prøve, om dere ønsker å se?

Og selvfølgelig, spør, kommenter og hve enn dere kunne komme til å mene om prosjektet på kommentar tråden her!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som sagt i forige påst har jeg redesignet "layout" i maskinen, noe som førte til att jeg måtte lage alle deler på nytt.

Dette er jo gøy men også tidkrevende, og med høgskole på toppen, blir dette fort vanskelig.

Men nå var det "høstferie" (Les; "Studie uke") og jeg har fått gjort en god del arbeid inimellom, og under ser dere resultatet;

Det "firkantede hullet" i bakgrunnen er for montering a PSU, mens det runde ved siden av dette er for en 50mm vifte som skal trekke luft inn i kabinettet. på søylen i forgrunnen ser vi først til høyre, ett spor for kablene fra PSU, og så hull for PSU viften.

IMAG0035sml.jpg

IMAG0036sml.jpg

Her har jeg til slutt fått montert/limt på akrylglasset som skal fylle mellomrommet mellom bunn og hovedkort brettet, og som dere ser er det belyst av små røde "Chip LEDs" (kjøpt på ebay). De var sikkelig vanskelige å lodde sammen/på ledninger, men jeg er egentlig godt fornøyd med resultatet når jeg ser det i aksjon her. Eler hva syntes dere? Jeg har også tatt av en del av beskyttelses-tapen jeg hadde lagt på mens jeg jobbet med delene, så noe av det (deilige? =D) aluminiumet syntes.

IMAG0038sml.jpg

IMAG0039sml.jpg

IMAG0040sml.jpg

Så langt så vel. Håper, med litt hell, å få ferdig DVD-holderen og Harddisk holderen i morgen. og da gjenstår bare montering og mindre detaljer. Hadde vert deilig I allefall. =D

Hyggelig og positivt med komentarer sålangt, så legg gjerne igjen en tanke, ide eller mening her!

Endret av carnilio
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her er en liten update, etter som jeg nærmer meg "ferdig", så det er en del bilder inkludert og.

Har koplet sammen og testet alt, og det ser ut til å funke greit, bortsett fra lyset, så jeg må vel ordne litt på min "hjemmesnekrede" lyskontroll, men men. Under følger bilder;

IMAG0002-1.jpg

Her er MSI kortet som er omtrent like langt som maskinen i seg selv, men som kom lett på plass.

IMAG0004-1.jpg

Her er den tidligere nevte lyskontrollen. MEr om den i en senere update når jeg endrer den slik at den faktisk virker slik den skal.)

IMAG0009-1.jpg

Harddiskene, på rekke og rad, med en selv-modifisert Molex - SATA-Power

IMAG0010-1.jpg

Skimter en av to RAM brikker i dypet.

IMAG0011-1.jpg

Ett forsøk på å rydde opp og organisere samtlige kabler.

IMAG0013-1.jpg

Fronten, slik den ser ut, uten Plexi, og uten lys.

Forøvrig er det og ett Mini-PCI kort i den, for Wlan, og en intern USB Bluetooth adapter også.

Fortsatt åpen for tips eller ideer om noen har noe spesiellt å påpeke. Adrig forsent å komme med noe lurt! =D

Kommentertråden er her!

Endret av carnilio
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da er maskinen levert. riktig nok uten kassen (som fortsatt ikke er ferdig, etter hva jeg vet, i skrivende stund) men allike vel. Transporten gikk greit på tross av fly og flyplass, og allt kom vel frem. når vi kjørete maskinen merket vi dog at den var... vel... veldig treg. først tenkte vi at den kompakte maskinen ble for varm, og tok fra hverandre det meste og prøvde ett annet kabinett. Men det hjalp ikke. Til slutt fant vi ut at det var en skate på OCZ Core2 SSD'en som gorde maskinen så treg. så vi instalelrte allt på en av de to 250GB SATA diskene, og det har fundert problemfritt siden da.

Ellers var det noen små problemer med lys og slikt. Men det er mer feil-lodding fra min side, og ikke problemer med hardware eller oppsett.

Så langt er det dermed bare kassen som mangler. Skal ta nermere bilder av denne, når den kommer til meg, og også få tak i bilder når den er plasert på plass.

(Bekalger ingen bilder nå, men de kommer såsnart det er noe å ta bilde av. Skal og få tak i bilder når kassen er på plass ;) )

(NB. @ The Ghost,

Når vi tuklet med temperaturene og opsettet var jeg ogspå inne i bios. Der kunne du sette hastigehetene på FSB/CPU, men jeg fant ikke noen for multiplikatorene, men de kan ha vert på en annen side, da det var fler "sider" med instillinger på dette kortet enn noe ASUS/annet kort jeg har lekt meg med før.)

Forsovet lurer jeg nå på hva jeg skal lage som neste prosjekt. jeg har en del hardware samlet opp som burde bli en dugendes Gaming PC, som jeg evt kan selge. Men jeg trenger noen ideer om hva slags "case" jeg skal lage for denne tror jeg. :D

-Så rop om du har en ide!

Kommentarer og ideer går her!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har det tilslutt vært litt fremgang.

Har besøkt KreativPlast.no og jobbet med både tegninger og designet en siste gang, og fått levert det allt til værkstedet deres. Som forøvrig så interesant nok ut og =D

De lager selvfølgelig mye annet og, og for eksemples gå se på hjememsiden deres Kreativ Plast

Men for PC'en sin del er allt fortsatt godt i orden. Etter å ha fjernet OCZ Core 64GB'en så har den tydeligvis "gått som en klokke" ifølge rapportene. så da regner jeg med at setup fungerte helt greit. Den skadede disken har jeg tatt med hjem for å sjekke nærmere selv. (kjører forøvrig tilsvarende disk på PC'en her hjemme, og det funger kjempegreit. Men kan jo hende jeghar fått en spesiellt dårlig versjon. ELLER at SSD ar mindre glade for flyreiser? Hadde overrasket meg, men.

Andre teorier forresten? -Eller ideer for neste prosjekt? Rop ut her!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

har vært mye stille nå PGA skole, og tilsvarende "hendelser" i livet. =D

Men tilslutt, etter å ha drevet litt telefon-terror, og å ha møtt opp personlig flere ganger hos KreativPlast AS, så ble det ordning på delene. De er fortsatt ikke montert sammen enda, og jeg blir nokk nødt til å lage ett nytt metall brett (det jeg har er i Mexico, og det blir vanskelig og dobbeltsjekke mål for hull herfra da) men da er i allefall delene jeg er avhengig av andre for å lage, ferdige. Og forøvrig, tross laaang ventetid og mye... "dårlig kommunikasjon", har gutta på kreativPlast gjort en veldig god jobb i mine øyne =)

Så I den anledning slenger jeg ved noen bilder av plexien;

IMAG0327sml.jpg

IMAG0328sml.jpg

Jeg må fortsatt jobbe litt med kantene der hvor DVD/Kortleser sitter, og også kantene i bak-kant der metallet kommer til å sitte, da de kun kunne kutte dem med "runde" hjørner med maskinene hos KreativPlast. men ellers er i allefall plexiglasset "ferdig" bortsett fra å limes sammen.

Endret av carnilio
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Da var omsider prosjektet ferdig, og levert personlig. =)

Har tatt lenger enn jeg håpet, men det ble jo brukbart til slutt, I mine øyne. Men dere skal få dømme hva dere syntes selv og;

P7170305-1.jpg

Kabinett og maskin på plass

Og alt etter allt, ble resultatet veldig likt den endelige modellen:

P7170304-1.jpg Design02sml.jpg

I mål! =D

Det var en del ekstra arbeid på åpningene for kortleser og DVD, da målene på disse ikke passet over ens med målene opgitt av produsenten, men det var ikke noe som en fin raspefil ikke kunne ordne.

Og limingen var også mye enklere enn jeg hadde forventet. tok bare ett par øyeblikk (ca 30 sek) for limet å herde, slik at plexiet sto på plass.

Men da allt var raspet, limt, og vasket, passet resten helt perfekt;

P7170308-1.jpg

Harddisk, med tilhørende vifte for bedre temperatur

P7170307-1.jpg

Grafikkortet, med bedre (og mindre bråkete)

custom kjøler

P7170306-1.jpg

Og front, med Slot-in DVD brenner, kortleser,

og sist men ikke minst; lys! =)

Var en veldig glad og fornøyd kjæreste og. På tross av lang ventetid. Prosjektet har jo også absolutt lært meg mye når det komer til håndtering av forskjellige materialer, kanskje spesielt med plexiglasset, som var veldig lett å jobbe med, og absolutt må sies å se stilig ut. Nå har KreativPlast.no mye av æren for det egentlig, bortsett fra designet i seg selv, som jeg har laget (og eksportert sikkert 10 ganger til CAD med mer eller mindre hell).

jeg har også etterhvert kjøpt inn en del værktøy som jeg ikke hadde, og som sikkert kan være til hjelp ved fremtidige prosjekter.

OG sist men ikke minst har jeg prøvd å sette sammen ett budsjett for deler og materialer brukt i prosjektet, siden de har alle blitt kjøpt over tid og ofte separat, var det interessant (men også skremmende) hvor mye som har blitt brukt på denne maskinen;

Budget2-1.png

Delte det opp i Hardware og Kabinett, slik at det er lettere å se pris om en er interesert i bare Hardware eller bare kabinett.

Og ja, det har absolutt ikke vært billig i lengden, men det var gøy og lærerikt, og var nok en av de bedre gavene en kan gi bort, (med untak av evt smykker og "accessories") til en kjæreste, spesielt når mye av kontakten daglig går igjennom nettop denne PC'en =)

Men da er arbeidsbordet tomt, og klar for ett nytt prosjekt. Har fått noen gode ideer på kommentar tråden, men tar hjertlig imot fler, og kommentarer/spørsmål til prosjektet her!

Endret av carnilio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...